Nieuwe install in andere map

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
Edida
Power Poster
Power Poster

Nieuwe install in andere map

Post by Edida »

Hallo Ronny,

Naar aanleiding van jouw advies:
Wat je zou kunnen doen is de installatie in een nieuwe subfolder b.v. CMS, daaronder installeren en verwijzen naar een nieuwe DB of een andere prefix in de bestaande DB als je maar 1 DB hebt.

Je kunt dan zowel de oude als de nieuwe site benaderen, door site.nl of site.nl/cms in het adres op te vragen. Wanneer de nieuwe site goed is, kun je dan een verwijzing maken naar de nieuwe, waardoor de oude wordt overgeslagen, URL-forward. De oude omgeving hoeft dus niet te verdwijnen.

Je zou een mySQLdump kunnen maken, voor de data in de DB, deze dan middels mySQLdump in de nieuwe omgeving laden, zodat de data er weer is.......

Ronny
heb ik eindelijk de tijd gevonden (en de grotere noodzaak*) om hiermee bezig te gaan.
Heb een nieuwe map gecreëerd in de root (cms-ms) en daarin de nieuwste versie van CMS-MS geupload. Vervolgens de aangegeven installatieprocedure gevolgd, maar dan kom ik als leek natuurlijk allerlei problemen tegen. Allereerst krijg ik deze melding:
Checking PHP memory limit (min 8M, recommend 16M)
You may not have enough memory to run CMSMS correctly, or with all of your desired addons. If possible, you should try to get your system admin to raise this value. Proceed with caution.
Nu kan ik me herinneren, dat jij me aangegeven hebt, waar ik dat in één van de php-bestanden kon aanpassen, maar ik kan me natuurlijk niet precies herinneren welke en op welke regel. Heb het hele forum (lees: mijn topics) doorgespit, maar ben het niet weer tegengekomen.
Dan moet ik nu een nieuwe database gaan aanmaken. De helpdesk van XS4ALL geeft aan, dat dat in de Service Center kan gebeuren, maar daar zie ik nergens de mogelijkheid een nieuwe aan te maken. Dan neem ik aan, dat we de beschikking hebben over slechts één database en 'weet' ik dat de mogelijkeheid er is om iets met 'tables' te doen. Krijg bij Install het volgende te zien:
Please complete the following fields:

Database Type:  MySQL PostgreSQL 7/8 
Database host address 
Database name 
Username 
Password 
Table prefix       
Create Tables (Warning: Deletes existing data) 
Install sample content and templates 
en dan schrik ik van (Warning: Deletes existing data)
Dan durf ik niet verder te gaan en weet niet wat ik nu moet doen. Jij had het toch nog over een sql-dump. of zo iets. Kan dat dan nog wel?

NB. Nog even voor de duidelijkheid: de site scheen/schijnt (?) een virus te hebben genaamd .rst.php en .rst.txt. Toen ik het downloade om te bekijken, herkende McAfee het meteen als virus en delete het natuurlijk. Is me wel gelukt om de tekst in een word-doc te bewaren. Alle door mij gevonden 'foute' bestanden heb ik van de server verwijderd.
Wat ik merk in de backend van de site is, dat bij mijn inlog (als admin) de Inhoudpagina gewoon leeg is. Dat is ook bij een collega zo, die dezelfde rechten heeft. Maar als ik inlog onder jouw inlog (die er nog steeds is :-) ), dan is die pagina wel gevuld. Bij collega's, die maar een paar pagina's mogen benaderen gebeuren steeds ondefinieerbare dingen, zoals het inactief maken van pagina's in het menu, zodat ze verdwijnen van de site.

Kan je me weer verder op weg helpen, Ronny, zodat de schoolsite weer normaal toegankelijk is ook in backend.
Hopelijk lost deze nieuwe installatie ook de problemen op met TinyMCE en fotoalbum.
Zo raar, dat ik dit soort problemen (God zij dank) nog niet ben tegengekomen bij de Muurkrant-site. (Moet er niet aan denken)

Hopelijk hoor ik gauw weer iets van je. We gaan zo uit eten (buffet chinees, lekker), dan kijk ik daarna weer of je gelegenheid hebt gehad te reageren.

Met vriendelijke groet
Edida
Edida
RonnyK
Support Guru
Support Guru

Re: Nieuwe install in andere map

Post by RonnyK »

Edida,

ik ben net terug uit Rome, paar uur geleden ...... Even een weekend weg geweest.

Wanneer je een tweede CMS wil installeren, in dezelfde DB als een andere installatie, kun je een andere prefix gebruiken dan de default. In de config.php van de bestaande site staat de db_prefix genoemd.
#This is the prefix of all the tables in the database.
This is useful if you need to install more than one application in a single database. Default is "cms_"
$config['db_prefix'] = 'cms_';
Zoals beschreven staat daar default "cms_" waardoor alle tabellen worden aangemaakt met dit ervoor. Enkel de tabellen met deze prefix zijn van belang voor deze installatie. Voor een nieuwe installatie in dezelfde database, zou je dus bij het installeren een andere prefix MOETEN zetten i.p.v. de default.

De melding die je krijgt over overschrijven van tabellen/inhoud is standaard. Die zul je ook krijgen bij een schone installatie. Dit geeft namelijk aan dat het aanzetten van de laatste 2 vinkjes in een bestaande omgeving data overschrijven. Wanneer je een installatie uitvoert over een bestaande omgeving, kun je alles opnieuw laten installeren, waarbij je met het UITZETTEN van deze twee vinkjes, ervoor zorgt dat de bestaande tabellen en inhoud niet geraakt worden. LET OP: Dit geldt natuurlijk alleen voor de tabellen met de prefix die ingegeven is!

Voor de memory, zou je eens de volgende regel kunnen toevoegen bovenin je config.php. Het zou goed kunnen dat de problemen worden veroorzaakt omdat je default 8MB memory hebt.
ini_set("memory_limit", "16M");
En inderdaad, mySQLdump, zou je in beide omgevingen kunnen installeren, waarbij de inhoud beschikbaar wordt in de tweede, dus in de eerste dumpen, in de nieuwe restoren.

Ronny
Edida
Power Poster
Power Poster

Post by Edida »

Hallo Ronny,

Had al zo'n idee, dat je lekker weekend aan het vieren was  :D
Goeie tijd gehad, neem ik aan?  ;D
Mijn man en zoon zijn vorig jaar een keertje samen naar Rome geweest en hebben enorm genoten.
Maar bedankt dat je nu toch weer de tijd genomen hebt om me zo uitgebreid te antwoorden.

Je omschrijft het allemaal duidelijk, alleen ben ik een grote ANGSTHAAS  :-\ en heb dus toch nog een vraagje.
Ik moet als ik het goed begrijp een andere prefix tikken (ik maak er cms2_ van, mag dat? of zijn dat teveel tekens?) en moet ik dan wel of niet die twee vinkjes uitzetten?
Die onderste kan denk ik wel uit, want ik heb de voorbeeld bestanden niet nodig, toch?

Had ik je trouwens die doc-file met de tekst van dat virus als attachment toegezonden? Zo niet, wil je dat?

Ik hoor graag weer van je.

Ow ja, kan/mag ik je in mijn MSN of ICQ toevoegen, zodat we af en toe wat sneller kunnen communiceren, dan via dit forum, of vind je dat niet prettig?

Met vriendelijke groet
Edida
Edida
RonnyK
Support Guru
Support Guru

Post by RonnyK »

Edith,

je kunt me rustig toevoegen. Ik heb nog niet geprobeerd via de webversie van MSN, maar de link staat in mijn signature. Ik zal morgen op de zaak kijken of ik op die manier naar "buiten" kan.

Het tweede vinkje is inderdaad niet nodig. Daarmee krijg je de standaard inhoud terug. Wanneer je overigens je inhoud wil terugzetten naar een nieuwe installatie in dezelfde database is er wel iets meer werk nodig. De standaard backup-routine zal namelijk de inhoud in dezelfde tabellen terugzetten.

Ronny
Edida
Power Poster
Power Poster

Post by Edida »

Hallo Ronny,

Je maakt het wel meteen WEER spannend.  :P
Zal je hulp dan echt WEER nodig hebben om dat overzetten van de bestanden goed te krijgen.
In ieder geval maak ik de installatie eerst maar eens af met een tweede prefix én een vinkje.

Hoop je volgende keer 'life' online tegen te komen, zodat we wat dingen achter elkaar kunnen afhandelen en ik wat sneller antwoord krijg op mijn steeds WEER nieuwe vragen.  ;)

Tot dan
Edida

PS - krijg bij de install de volgende melding:
Could not connect to the database. Verify that username and password are correct, and that the user has access to the given database.

Volgens mij heb ik de gegevens WEL correct ingevuld.  ::) ??? :o :-\ :'(
Wat doe ik dan verder nog fout?  ???
Last edited by Edida on Tue Nov 13, 2007 1:49 am, edited 1 time in total.
Edida
RonnyK
Support Guru
Support Guru

Post by RonnyK »

Edida,

life on-line tegenkomen na 12-en lijkt mij niet wenselijk op een door-de-weekse-dag ;)

Controleer of je inderdaad de goede login/pw etc.. hebt ingegeven, je kunt de correcte halen uit de config.php van de bestaande omgeving.

Ronny
Edida
Power Poster
Power Poster

Post by Edida »

Hoi Ronny,

Ach ja, ik ben zo ontzettend druk, ook 's avonds buitenshuis, dat het regelmatig laat wordt. Voordat ik mijn mail doorgenomen en beantwoord heb, voor ik het forum gelezen heb  :(
Nu is het ook alweer zo laat.

Toch laat ik je nog snel ff weten, dat de installatie nu helemaal goed is gegaan. Ik had de plek van de local host niet goed aangegeven - jouw tip om in de 'oude' config.php te kijken liet me dat ontdekken.  ;D

Nu heb ik op die plek zo'n cms-ms-pagina staan, omdat de database nog niet gedumpt en teruggezet is.
Jij had het erover dat dat ook nog wel wat voeten in aarde had, dus ik ben ook hiermee van jou afhankelijk.
Kun je me aangeven hoe ik te werk moet gaan?
Ik krijg het wel voor elkaar om de phpmyadmin te benaderen. Als ik ingelogd ben, zie ik de oude én de nieuw prefix bestanden (tabellen?), maar dan....?
Geen idee natuurlijk.
Jij wel.  :P

Mag ik weer op je deskundige hulp rekenen?

Nb. Op de 'oude' site nog steeds het probleem met de niet meer verschijnende 'tree' met pagina's, en nog meer foutmeldingen. Heb er plaatjes van gemaakt, zal ze hier uploaden, misschien zegt het jou wel wat.
Je hebt me ook nog geen antwoord gegeven, of je de doc-file wilt ontvangen, waar ik die virustekst in heb bewaard.

Met vriendelijke groet
Edida
Attachments
cms-foutmelding3.jpg
cms-foutmelding2.jpg
cms-foutmelding1.jpg
Edida
RonnyK
Support Guru
Support Guru

Post by RonnyK »

Edida,

heb je in de nieuwe installatie wel TinyMCE?

Je kunt in de nieuwe installatie dezelfde modules installeren als op de oude, vervolgens mySQLdump installeren en in de oude omgeving deze dumpen. Daarna het bestand van de dump overhalen, en in een editor zoek/vervang doen van cms_ (oude prefix) naar nieuwe prefix. Vervolgens het bestand weer terugzetten en in de nieuwe omgeving weer installeren. In de nieuwe omgeving moet je dan natuurlijk ook mySQLdump hebben geinstalleerd.

Je mag me het bestand wel mailen, stuur maar naar het adres wat aan mij MSN hangt.

Ronny
Edida
Power Poster
Power Poster

Post by Edida »

Hallo Ronny,

Ben veel 'uit huis', dus weinig tijd om me hier ff serieus mee bezig te houden. Moet vooral die mysql-dump nog ff nader bestuderen, want waar kan ik dat downloaden, is dat onderdeel van cms-ms?

Wat wel weer heel apart, c.q. onverklaarbaar is: Mijn collega en ik kunnen de boomstructuur van Inhoud weer zien en gebruiken. Hoera!
Ook zie ik de albums weer, nadat ik in de modulen manager album een keer heb geïnstalleerd, ondanks het feit, dat ik in Modulen zag, dat Album geïnstalleerd was.
NB. bovenstaande geldt voor de 'oude' installatie. Snap jij het, snap ik het?

TinyMCE is wél geïnstalleerd ook in de nieuwe versie. Ik zie het op de server in ieder geval in de map modules wel staan.

Wat me nog wel steeds 'stoort', is de traaaaaaagheid, waarmee CMS werkt. En dat terwijl ik op jouw advies wél die 16mb in de php heb aangegeven, als volgt:

Code: Select all

<?php
ini_set("memory_limit", "16M");
En dan de rest natuurlijk :-)
't Stomme is, dat het overdag op school helemaaaaaaaaaaal traaaaaag gaat. Op dit moment hier thuis valt het wel weer mee.

En..... op de Muurkrant-site, kan ik geen nieuw News-item (lees: persbericht) meer invoeren. Als ik iets het ingevoerd, krijg ik bij versturen de volgende melding:

Code: Select all

DEBUG: SQL = INSERT INTO cms_module_news (news_id, news_category_id, news_title, news_data, summary, status, news_date, start_time, end_time, create_date, modified_date,author_id,news_extra) VALUES (101,'18','Schreeuw om Leven','Schreeuw om Leven','Schreeuw om Leven','published','2007-11-19 18:27:10','2007-11-19 18:27:10',NULL,'2007-11-19 18:28:03','2007-11-19 18:28:03','2','')
Unknown column 'news_extra' in 'field list'
Enig idee wat dat veroorzaakt?
Waar is dat veld 'extra' eigenlijk voor bedoelt, weet jij dat?

Moet er zo weer vandoor, dus tot zover mijn strubbelingen weer, Ronny. Bij voorbaat dank voor je reactie hierop. :-)

Zal je het bestand nog ff mailen.

met vriendelijke groet
Edida
Edida
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”