[opgelosst] Lees en schrijfrechten
Moderator: velden
[opgelosst] Lees en schrijfrechten
Na een nieuwe installatie heb ik in het overzicht van de modules bij iedere module de opmerking
staan: 'Kan niet verwijderen'
De knop 'wijzig rechten' lost het niet op omdat die een foutmelding geeft. Ik begrijp dat het met
rechten te maken heeft maar weet niet goed welke rechten ik aan moet passen en waarin.
Kan iemand me een tip geven?
Bedankt vast!
John
staan: 'Kan niet verwijderen'
De knop 'wijzig rechten' lost het niet op omdat die een foutmelding geeft. Ik begrijp dat het met
rechten te maken heeft maar weet niet goed welke rechten ik aan moet passen en waarin.
Kan iemand me een tip geven?
Bedankt vast!
John
Last edited by Gamonon on Wed Mar 10, 2010 6:25 pm, edited 1 time in total.
Re: Lees en schrijfrechten
Hoi John,
Via je FTP kan je waarschijnlijk wel bij je bestanden, daar staan de rechten alleen voor jou als ftp gebruiker op wijzigen, je hebt dan ook waarschijnlijk de modules via de ftp op de website gezet.
Je kan de rechten van de map modules op 775 zetten (wijzigen voor jou en de groep, alleen lezen voor de rest) en dan via je FTP programma zeggen dat deze instellingen ook moeten overgenomen worden door alle submappen.
Via WinSCP doe je dit bijvoorbeeld door met rechtermuisknop op je map te klikken en te kiezen voor "Properties", bij Octal voor je 775 in en je vinkt het vinkje aan bij "Set group, owner and permissions recursivly".
Succes hiermee!
Via je FTP kan je waarschijnlijk wel bij je bestanden, daar staan de rechten alleen voor jou als ftp gebruiker op wijzigen, je hebt dan ook waarschijnlijk de modules via de ftp op de website gezet.
Je kan de rechten van de map modules op 775 zetten (wijzigen voor jou en de groep, alleen lezen voor de rest) en dan via je FTP programma zeggen dat deze instellingen ook moeten overgenomen worden door alle submappen.
Via WinSCP doe je dit bijvoorbeeld door met rechtermuisknop op je map te klikken en te kiezen voor "Properties", bij Octal voor je 775 in en je vinkt het vinkje aan bij "Set group, owner and permissions recursivly".
Succes hiermee!
Hoi Calimero,
Dank voor je uitvoerige uitleg. Inderdaad is alles met ftp op de server geplaatst. Dat was makkelijker dan een geheel nieuwe installatie van syteem en modules.
Ik heb met DirectAdmin alle rechten van de map Modules en onderliggende mappen op 775 gezet.
Dan heb ik een meldingen extra: "De modulemap (en/of de uploads map) is niet schrijfbaar. Om modules te
installeren door een XML-bestand te uploaden, moet de modulemap volledige lees/schrijf/uitvoer rechten
hebben (chmod 777)." Het systeem overzicht geeft aan dat de map Modules op 777 moet staan dus die
maar weer op 777 gezet.
De rechten van de bestanden en folders staan op gebruiker en niet op de server.
Ik heb voor de zekerheid de cache geleegd en opnieuw ingelogd want dat helpt ook nog wel eens.
In het overzicht modules blijft echter bij iedere module staan dat ik die niet kan verwijderen.
Heb je nog ideeen?
Dank voor je uitvoerige uitleg. Inderdaad is alles met ftp op de server geplaatst. Dat was makkelijker dan een geheel nieuwe installatie van syteem en modules.
Ik heb met DirectAdmin alle rechten van de map Modules en onderliggende mappen op 775 gezet.
Dan heb ik een meldingen extra: "De modulemap (en/of de uploads map) is niet schrijfbaar. Om modules te
installeren door een XML-bestand te uploaden, moet de modulemap volledige lees/schrijf/uitvoer rechten
hebben (chmod 777)." Het systeem overzicht geeft aan dat de map Modules op 777 moet staan dus die
maar weer op 777 gezet.
De rechten van de bestanden en folders staan op gebruiker en niet op de server.
Ik heb voor de zekerheid de cache geleegd en opnieuw ingelogd want dat helpt ook nog wel eens.
In het overzicht modules blijft echter bij iedere module staan dat ik die niet kan verwijderen.
Heb je nog ideeen?
Zijn alle bestanden in die mappen ook schrijfbaar/verwijderbaar.
Het is niet handig om de bestanden op 666 te hebben staan, maar als je modules wilt verwijderen via de module manager dan kan je dat nog proberen.
Als dat ook niet werkt, kan je dan even een screenshot sturen?
Het is niet handig om de bestanden op 666 te hebben staan, maar als je modules wilt verwijderen via de module manager dan kan je dat nog proberen.
Als dat ook niet werkt, kan je dan even een screenshot sturen?
Wat geeft voor jou aan dat de bestanden beschrijfbaar/verwijderbaar zijn?
Alle modules werken wel naar behoren.
Waarvan wil je een screenshot hebben?
Alle modules werken wel naar behoren.
Waarvan wil je een screenshot hebben?
De mappen hebben 777 als instelling, dat betekend dat ze voor de eigenaar, groep en de wereld vrij toegankelijk zijn, ditzelfde is 666 voor bestanden.
die 6 geeft aan dat deze te wijzigen is.
Ik heb een bijlage bijgevoegd wat ik bedoel.
die 6 geeft aan dat deze te wijzigen is.
Ik heb een bijlage bijgevoegd wat ik bedoel.
Zorg ervoor dat de volgende mappen recursief 777 hebben:
modules
uploads
tmp
Zet umask op 000
dan wordt het wel wat werkzamer...
Een duidelijk geval van een FileOwner probleem
Groet, Rolf
modules
uploads
tmp
Zet umask op 000
dan wordt het wel wat werkzamer...
Een duidelijk geval van een FileOwner probleem
Groet, Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
Ik raak de weg wat kwijt.
Ik heb de map modules nu op 777 staan en alle onderliggende mappen EN bestanden staan nu op 775
Rolf, alles op 777 zetten lijkt mij alles schrijfbaar maken voor de hele wereld?
Unmask is iets wat ik niet ken. Komt in mijn FTP (Core ftp) niet voor?
Uploads en temp staan op 777
Ik heb de map modules nu op 777 staan en alle onderliggende mappen EN bestanden staan nu op 775
Rolf, alles op 777 zetten lijkt mij alles schrijfbaar maken voor de hele wereld?
Unmask is iets wat ik niet ken. Komt in mijn FTP (Core ftp) niet voor?
Uploads en temp staan op 777
De gebruiker van je webserver zit waarschinlijk niet in dezelfde groep als waar jij als ftp gebruiker in zit, dus je moet de onderliggende bestanden en mappen ook op 777 zetten. Alleen dan kan je webserver de bestanden/mappen verwijderen.
Umask is een setting in je CMSMS installatie onder Website beheer -> algemene instellingen -> uitgebreide setup -> Bestandscreatiemasker (umask):
Umask is een setting in je CMSMS installatie onder Website beheer -> algemene instellingen -> uitgebreide setup -> Bestandscreatiemasker (umask):
Sorry voor unmask, ik dacht aan ftp en niet cms
Alles in de map Modules op 777 werkt inderdaad wel. Maar met deze instelling staat alles dus open voor
de hele wereld om te lezen, schrijven en uit te voeren?
Ik heb ook even op een andere domein gekeken. Bij een originele installatie worden de rechten ook niet
op deze wijze gezet of gevraagd te zetten. Waarom is dan deze handmatige correctie nu nodig ?
Alles in de map Modules op 777 werkt inderdaad wel. Maar met deze instelling staat alles dus open voor
de hele wereld om te lezen, schrijven en uit te voeren?
Ik heb ook even op een andere domein gekeken. Bij een originele installatie worden de rechten ook niet
op deze wijze gezet of gevraagd te zetten. Waarom is dan deze handmatige correctie nu nodig ?
Dit komt doordat de gebruiker van de webserver, vaak web-root genaamd, niet in de groep staat van het bestand/map.
Je kan aan je hosting provider vragen of ze de rechten van je bestanden/mappen goed willen zetten, of vragen waarom web-root niet in de groep zit waar jou bestanden aan gekoppeld zijn.
Je kan van elk bestand zien wie de eigenaar en wie de groepseigenaar is bij de bestandseigenschappen.
Je kan aan je hosting provider vragen of ze de rechten van je bestanden/mappen goed willen zetten, of vragen waarom web-root niet in de groep zit waar jou bestanden aan gekoppeld zijn.
Je kan van elk bestand zien wie de eigenaar en wie de groepseigenaar is bij de bestandseigenschappen.
Gamonon,
Hier een soortgelijke topic en er zijn meer geweest in het NL forum:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... #msg188328
Dit is ook een goede om te lezen:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... l#msg44063
Grt. Rolf :)
Nog eentje:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... 851.0.html
Hier een soortgelijke topic en er zijn meer geweest in het NL forum:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... #msg188328
Dit is ook een goede om te lezen:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... l#msg44063
Grt. Rolf :)
Nog eentje:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... 851.0.html
Last edited by Rolf on Wed Mar 10, 2010 3:47 pm, edited 1 time in total.
Calimero: Ik ben eigenaar met alle rechten binnen mijn webserver waarop verschillende domeinen draaien.
Alle bestanden en folders van het betreffende domein staan met de UID en GID rechten op de gebruiker
waaronder het cms is geïnstalleerd.
Rolf: Ik ken de topics en zie ook daar een twijfel over de in te stellen rechten. Het is geen halszaak hoor,
want inderdaad als ik wat wil deleten kan ik tijdelijk alles even op 777 zetten. Maar ook ik vind het bijzonder
dat ik alles op 777 zou moeten zetten, temeer omdat dat die instellingen niet tijdens de installatie worden
gemaakt.
Alle bestanden en folders van het betreffende domein staan met de UID en GID rechten op de gebruiker
waaronder het cms is geïnstalleerd.
Rolf: Ik ken de topics en zie ook daar een twijfel over de in te stellen rechten. Het is geen halszaak hoor,
want inderdaad als ik wat wil deleten kan ik tijdelijk alles even op 777 zetten. Maar ook ik vind het bijzonder
dat ik alles op 777 zou moeten zetten, temeer omdat dat die instellingen niet tijdens de installatie worden
gemaakt.
Ja, om alles veilig te maken zet de webhost vier sloten op de voordeur en wij moeten om het werkbaar te maken de achterdeur open zetten...Gamonon wrote: Maar ook ik vind het bijzonder dat ik alles op 777 zou moeten zetten, temeer omdat dat die instellingen niet tijdens de installatie worden gemaakt.

Veilig gevoel... Niet dus...

®
Je punt is duidelijk Rolf, blij dat je het zo uitspreekt.
Ik ga hier mee leren leven uhh werken
beiden bedankt
Ik ga hier mee leren leven uhh werken

beiden bedankt