[Solved]Hvordan definere jeg "startsiden" (nybegynder)

Support på dansk for CMS Made Simple

Moderator: Silmarillion

Post Reply
nikoline
Forum Members
Forum Members

[Solved]Hvordan definere jeg "startsiden" (nybegynder)

Post by nikoline »

Hej er total nybegynder i det her fantastiske væktøj, er primært designer og har nu fået lavet min første cms side - og. J det var jo fantastisk for jeg behøvede jo ikke at gå på noget som helst designmæssigt kompromi - det blev lige som jeg ville have det  ;D

Nu melder problemet sig - Jeg har da jeg instalerede cmsmadesimple lavet en mappe på mit webhotel (b-one.dk) som jeg kaldte cms hvor det ligger i - og spørgsmålet er så - hvordan får jeg min startside på mit domæne til at være min cms side?? Altså så den ikke viser min default.htm men min cms side istedet? var det en fejl at ligge det i en mappe - skulle det have ligget i roden i stedet ?? Og hvis den skal kan man så bare kopiere indholdet (og slette det gamle) og ligge ud eller er det mere kompliceret end som så.. Håber der er nogen der kan hjælpe mig

mange hilsner

Nikoline
Last edited by nikoline on Fri Feb 06, 2009 11:43 am, edited 1 time in total.
Silmarillion
Dev Team Member
Dev Team Member

Re: Hvordan definere jeg "startsiden" (nybegynder)

Post by Silmarillion »

Hej Nikoline

Når du har lagt det i en undermappe skal du også pege på undermappen når du vil se siden, f.eks. www.mitdomæne.dk/cms ikke bare www.mitdomæne.dk. Hvis du vil kunne se det på sidstnævnte adresse skal du som du nævner kopiere alle file fra /cms-mappen til roden, og når du har gjort dette skal du redigere i filen config.php, så de stier der står i den passer (altså fjerne cms-mappe-referencerne, der er en 3-4 steder der skal rettes).

Hvis du stadig ikke kan få de til at virke, så vend tilbage, så kan jeg evt hjælpe mere direkte.

Mange Hilsener og god weekend
Morten
bootdog
Forum Members
Forum Members

Post by bootdog »

Hej Nikoline - ja desværre - du kan ligeså godt få det rigtigt fra starten af !

hilser
bootdog
Foden

Post by Foden »

tjaeh tjoeh..

smid en index.php i roden af webhotellet, med følgende indhold :

Code: Select all

<?
header('Location: http://<mit website>/cms');
?>

Så bliver browseren smidt videre til cms sitet med det samme..

/ Thomas
nikoline
Forum Members
Forum Members

Post by nikoline »

Tak alle sammen - jeg totalt nybegynder i cms osv  så jeg har lidt flere spørgsmål

hvad er den bedste løsning ?? At flytte det til roden eller ligge en index.php fil i roden der sender det videre???
selfølgelig i den aktuelle situation - jeg er godt klar over at jeg skal ligge systemmet i roden til fremtidige opgaver :)
men tænkte på om der kan være noget i forbindelse med søgemaskine optimering ved viderstilling???

Hvis jeg skal rette i min php - hvilket program kan jeg bruge til dette??

på forhånd 100000 tak

Mange hilsner

Nikoline
webform
Power Poster
Power Poster

Post by webform »

Jeg ville helt klart flytte sitet ud i roden!

Mange FTP programmer understøtter at du flytter det hele på en gang - F.eks. mit FTP program kan jeg vælge alle filerne og så fra menuen vælge "Move to parent", og så vil alle filerne blive flyttet ud til den overliggende mappe!

Og så skal du "bare", som Morten skriver, rette stien i din Config.php til din nye url (Slette alle de steder der står /cms). Husk at du først skal ændre skriverettigheder på config.php før du kan ændre stierne i filen! (Og ændre den tilbage igen til beskyttet tilstand  ;) )
nikoline
Forum Members
Forum Members

Post by nikoline »

ok -tak  :)

Når jeg nu skal rette i min Config.php  - hvad program gøres det i??? og kan det gøres online eller skal jeg hente filen ned og oploade efterfølgende??

1000000 tak igen

:) Nikoline
webform
Power Poster
Power Poster

Post by webform »

Ja hent filen ned og ret med en text editor (Ikke word eller lignende da de ødelægger din fil - Du har sikkert allerede en installeret som fulgte med din computer).
nikoline
Forum Members
Forum Members

Post by nikoline »

ok men nu ville jeg så gøre det rigtigt med min anden webside - men når jeg så ligger det i roden så overskriver det min default.htm fil  - en under udarbejdelses side jeg havde lavet - og når man så går ind på mit domæne så står den klar til at installere -det kan alle og enhver jo så gøre??? og det tager jo noget tid inden jeg er klar med mit design??  kan man ikke arbejde "skjult" med systemmet til man er "færdig" når den ligger i roden??

Tak for jeres svar og tålmodighed  :)
webform
Power Poster
Power Poster

Post by webform »

Så bare behold CMSMS i din undermappe mens du arbejder på din side og når du så er klar, flyt den ud i roden!
nikoline
Forum Members
Forum Members

Re: [Solved]Hvordan definere jeg "startsiden" (nybegynder)

Post by nikoline »

Jeg redigerede i filen config.php, så de stier der står i den nu passer og det gik helt problemfrit

10000000 tak  :)
Post Reply

Return to “Danish - Dansk”