Jeg installerede CMSms for et par uger siden, men har ikke besvaret Martins indlæg, fordi jeg faktisk ikke huskede, hvordan jeg gjorde. Jeg har installeret systemet PHP-Fusion masser af gange, og detteher var næsten det samme. Man følger bare anvisningerne.
Først skal du have lynet zip-pakken op (zip betyder lynlås). Du finder en mappe ved navn 'cmsmadesimple'. Den kan du oploade til dit hotel. I så fald aktiveres systemet ved at indføre en adresse som ditdomæne.dk/cmsmadesimple. Hvis systemet skal ligge ved roden (altså på selve ditdomæne.dk), så må du nøjes med at uploade indholdet af mappen (ikke mappen selv).
I installationspakken er der en mappe ved navn 'doc'. Heri finder du filen INSTALL.txt. Læs den. (Det kan du selvfølgelig først gøre, efter at du har åbnet zip-pakken). - Her får man at vide, at man skal danne en ny database. Jeg gjorde det bare, for på mit hotel kan man lave lige så mange databaser, det skal være. Men på mange hoteller er det vel stadigvæk sådan, at man har een og kun een database, som man ikke engang selv har givet navn. Den plejer bare at hedde localhost. Andre systemer plejer at forholde sig til denne situation, så at man kun skal angive den eksisterende databases navn og dernæst sørger for, at de nye tabeller der skal dannes under installationen, har specifike navne, så at de ikke overskriver noget, der er der i forvejen. - Jeg kan se, at alle de tabeller, der er blevet dannet til systemet, har fået præfixet 'cms_'. Det tyder på, at CMSms tager det samme hensyn som andre systemer. Men jeg kan i grunden ikke garantere for det. - Hvis din situation er den, at du slet ikke har brugt din database til noget endnu, er problemet sikkert ikke så stort.
Følg så ellers (så vidt muligt) anvisningerne i INSTALL.txt og dem, der kommer på skærmen. Den førstnævnte er rimelig håbløs. Den angiver kommandoer, som vi almindelige brugere ikke har adgang til. Og systemet lider nok gennemgående under, at skaberne af systemet ikke har gennemtænkt nøje, hvilket uddannelsesniveau der er forudsat hos dem, som skal bruge systemet. Derfor kan forklaringerne virke noget indforståede.
Min egen experimentelle installation finder du på
johslind.dk/cms. Her har jeg noteret lidt ned om mine hidtidige erfaringer.