Paar Upgrade-perikelen (van versie 1.12 naar 2.x)

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Locked
mev
Power Poster
Power Poster

Paar Upgrade-perikelen (van versie 1.12 naar 2.x)

Post by mev »

'k Zet de dingen die ik tegenkwam bij het upgraden van een 'simpele' niet-productie-site (als proef) hier eve neer, missch hebben anderen er ook wat aan.
Vooraf vooral wat meer maatregels genomen (naast uiteraard de gebruikelijk bij upgraden), zoals:
-de upgrade eerst uitvoeren op een kloon vd site in een submap;
-Modules die niet-compatible zijn, of waarvan onduidelijk is of ze dat zijn, op non-actief gezet of geheel verwijderd! Pagina's die die modules aanroepen ook op non-actief.
-De uitgepakte installer ge-upload mbv Bestandsbeheer in de admin, i.p.v. met FTP; de config.php eerst beschrijfbaar maken
(goeie tips van Rolf!).

De upgrade verliep als een trein, viel alles mee. Inderdaad makkelijker dan eerst! Maar helemaal super dat het meeste is blijven werken!!

Wat kanttekeningen:
-Daarna wel effe wat php-settings aangepast/verhoogd, dat was niet goed meegekomen bij de upgrade (bijv. die v. max execution time en van memory_limit ).

-Wat ik stomgenoeg niet gedaan had, maar veel beter was geweest, is: alle niet gebruikte pagina'sjablonen die meegekomen waren bij de oorspronkelijke install van de eerste versie, verwijderen voorafgaand aan de upgrade.
Het resultaat is nl. dat er in de design-manager een lange vrij onoverzichtelijke lijst staat, waardoor je "door de bomen, het bos niet etc etc."
Verwijderen geeft "ernstige" waarschuwingen over dat de site dan niet meer zou kunnen werken ed. Ook bij sjablonen die vlg. mij echt niet in gebruik zijn. Dus toch nog maar niet verwijderd..
Vraagje: Als iemand daar een tip voor heeft, graag!! Misschien sjablonen en stylesheets eerst loskoppelen van elkaar (en van Designs)? Of worden die daarmee geheel uit het systeem verwijderd?

-Bij Instellingen in de Admin o.a. 'lock time out' op 0 gezet, werd nogal irritant. Deze optie is toch alleen nuttig wanneer je met meerdere tegelijkertijd aan een site werkt? Maar dat zal toch niet de standaard zijn? Of schat ik dat verkeerd in.
Anders zou het mijn voorkeur hebben wanneer als "default" de lock time op nul zou staan, ipv andersom.

-Bij Mijn Instellingen --> Mijn Account --> Gebruikersinstellingen: had kiezen van tinyMCE als wysiwig-editor, geen zin. Dan werd er in de pagina's nl helemaal geen editor getoond.
Alle tips geprobeerd om tinyMCE aan de praat te krijgen, die hier staan: http://docs.cmsmadesimple.org/troublesh ... s-not-work .
Maar die losten het geen van allen op! Missch ook logisch als TinyMCE nauwelijks meer ondersteund wordt. Toch?
Jammerrrr, sommige van mijn klanten hangen erg aan tinyMCE omdat die toch net wat meer kan dan de default microtiny.

-De module Showtime slider/diashow blijkt niet compatable met versie 2.x. Ook erg jammer, want die geeft wel 'n goeie 'responsive' diashow en daar zijn er niet zoveel van.. (heb em in gebruik bij een andere productie-site voor 'n klant).

-De inhoud van een GCB kunnen omzetten naar 'n pag. sjabloon etc. vlg. de manier die hier stond, onder hoofdstukje Customer Editable GCB's: http://docs.cmsmadesimple.org/introducing-cmsms-2-0 .
En dat werkt!!
Het gekke is alleen dat de mailto-tag die in de oude GCB stond:

Code: Select all

{mailto address="iemand@gmail.com" encode="javascript" text="@ CONTACT"}
,
in het editable gemaakte tekstvak voor het GCB op deze manier, niet de goeie output geeft, maar de letterlijke code laat zien!
Hij doet het, met precies dezelfde code, wél goed in de editor van een gewone pagina!
Kan het nu wel doen met een link href mailto etc., dat werkt nog steeds wel, maar dan heb je niet die javascript-bescherming van het emailadres.
Vraagje: weet iemand waarom dat zo is?

Tenslotte:
-Begreep dat de menumanager nu beschouwt wordt als template met als type Navigator::Navigatie. In gebruikte sjablonen staat ook na de upgrade echter nog steeds {menu} en niet {Navigator}.
Vraagje: Moet dat na upgrades vanaf v 1.12.x steeds handmatig veranderd worden, of blijft {menu} ook in de running?

Bij voorbaat hartelijke dank voor tips en het meedenken !
willemijn
Rolf
Power Poster
Power Poster

Re: Paar Upgrade-perikelen (van versie 1.12 naar 2.x)

Post by Rolf »

- de huidige versie van TinyMCE is niet CMSMS 2.x compatible. Maar de nieuwe versie is in de maak en ziet er érg goed uit!! Inclusief responsive filemanager!

- Showtime module is al lange tijd niet geüpdatet... Website van developer Pedrosken is wel online http://www.web2do.be Kan zijn dat hij simpelweg even niet de tijd heeft om de module(s) bij te werken.
Wellicht kun je een paar mensen optrommelen die samen een bedrag bij elkaar sponsoren om Peter te stimuleren de module eerder te upgraden.

- Menu Manager blijft voorlopig nog wel werken. Maar op enig moment zal dit natuurlijk stoppen. Moet je nu direct alle websites aanpassen?? Ik doe het niet! Alleen bij kleine eenvoudige websites doe ik dat. Ik probeer eerst wat meer ervaring op te doen met het werken met de nieuwe modules.

grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
Image
mev
Power Poster
Power Poster

Post by mev »

Dank Rolf, klinkt goed qua TinyMCE!
Nee hoor ga nog niet meteen alle klant-websites upgraden. Wil na de upgrade op deze 'eenvoudige' priv site, ook bijv. eerst nog 'n upgrade naar versie 2.x uitvoeren op een andere grotere test-site met veel meer modules ed.

Weet jij missch waarom de mailto-tag in het editable gemaakte tekstvak voor het GCB, niet de goeie output geeft, maar de letterlijke code laat zien?
In welke richting moet ik dat zoeken?

willemijn
mev
Power Poster
Power Poster

Post by mev »

Rolf wrote: - Showtime module is al lange tijd niet geüpdatet... Website van developer Pedrosken is wel online http://www.web2do.be Kan zijn dat hij simpelweg even niet de tijd heeft om de module(s) bij te werken.
Wellicht kun je een paar mensen optrommelen die samen een bedrag bij elkaar sponsoren om Peter te stimuleren de module eerder te upgraden.
'k kan de ontwikkelaar niet bereiken via zijn website hierboven, Rolf. (krijg melding: Sorry! There was an error handling your form submission. Could not execute: /usr/sbin/sendmail)

Weet jij missch hoe hij wel te bereiken is? (anders dan met zo'n pm)
willemijn
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Zijn mailadres staat vast op z'n profielpagina in de Forge, is zichtbaar als ingelogd bent.
Image
mev
Power Poster
Power Poster

Post by mev »

Jep voor pm's. Maar krijg die niet verzonden, blijft in Outbox hangen, zou z'n berichtenbox vol zitten oid,
of ligt dat aan mij?
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Nee, hier: http://dev.cmsmadesimple.org/users/Pedrosken wel eerst aanmelden!
Image
mev
Power Poster
Power Poster

Post by mev »

Oh Thanks Rolf.
Wist niet dat je voor de Forge 'n apart account moet hebben, inloggen met forum-account ging nl niet..

Hoop dat ie reageert..
mev
Power Poster
Power Poster

Post by mev »

Pedrosken/Peter, developer van de module Shwotime /Nivoslider, heeft gereageerd met:
"ik ben van plan om dit project, althans voor mij, stop te zetten.
Momenteel geen tijd om dit project verder te ondersteunen.
"

Wat jammerrrrr.

Is het misschien een optie wanneer andere developers het compatible-maken met cms-ms versie 2.x willen en kunnen overnemen?
(vanzelfspr in overleg met pedrosken)
Oftewel, hoe wordt met zoiets omgegaan bij de cmsms-modulebouwers??

willemijn
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

De Showtime module is eigendom van Pedrosken. Een andere developer kan/mag dit niet zo maar voortzetten. Tenzij Pedrosken toestemming geeft natuurlijk! (Zoals ik de LinkMgr heb overgenomen bijv.)

Als een developer de module zonder toestemming wil overnemen dan moet hij deze forken. Een kopie maken onder een andere naam en met vermelding van de originele developer het verder ontwikkelen als nieuwe module...

Persoonlijk zie ik niet zoveel heil in de Showtime module, heb hem zelf ook nooit gebruikt. De module is in mijn ogen een beetje overkill voor zo'n klein doel. Ik gebruik liever een module als bijv. Gallery als Admin tool en plaats daar een extern script in. En dit is echt niet moeilijk!!! Beetje HTML/CSS/Smarty kennis is al genoeg, daarnaast wordt het ook steeds gemakkelijker als je het vaker hebt gedaan. Voorbeeld van extern script in Gallery: http://buispost.eu/pneumatic-tube-system/how-it-works

In het (verouderde) boek van Sofia wordt de werkwijze o.a. omschreven http://docs.cmsmadesimple.org/available ... ners-guide

Zoals gezegd ga ik zelf geen energie steken in de Showtime module, maar ik wil wel een keer een tutorial maken op mij CMSMS blog http://www.cmscanbesimple.org/blog
Ook DIGI3 gaf aan dit wel een keer te willen doen. Hoe dan ook zijn en komen er prima alternatieven.
En natuurlijk niet te vergeten http://pmkmedia.nl/news/32/88/CMSMS-Sli ... o-template
Image
mev
Power Poster
Power Poster

Post by mev »

Dankje Rolf!!
De Showtime module is eigendom van Pedrosken. Een andere developer kan/mag dit niet zo maar voortzetten. Tenzij Pedrosken toestemming geeft natuurlijk!
Heb em dat laatste ook al -min of meer expliciet- gevraagd,
maar nog geen reply.
Persoonlijk zie ik niet zoveel heil in de Showtime module, heb hem zelf ook nooit gebruikt. De module is in mijn ogen een beetje overkill voor zo'n klein doel. Ik gebruik liever een module als bijv. Gallery als Admin tool en plaats daar een extern script in. En dit is echt niet moeilijk!!! Beetje HTML/CSS/Smarty kennis is al genoeg,
Ik vind/vond die module juist wél een uitkomst!!
Je vergeet misschien dat voor meer mensen (zoals ik), die wel veel kennis van html en css hebben, maar niet zozeer van smarties, zulke modules het werken met cms-made simple inderdaad veel meer "simple" en behapbaar maakt,
juist omdát er zo'n schil/module voor is !!

('k denk dat Wordpress zo populair is omdat er voor heel veel specifieke functionaliteiten kant-en-klaar plugins/modules te vinden zijn.
De nadelen van WP verder daargelaten hoor!!!)

Maar heb bijv. net een volgende (productie) site ge-upgrade naar cms-ms versie 2.1.1. Dat ging allemaal prima.
Behalve de GCB's/html-blokken die in oudere versie ooit opgezet waren voor de per hoofdpagina wisselende achtergronden, mbv van smarties en css (dankzij een waardevolle tip van iemand op het forum).
Maar die doen het dus in v 2.x niet meer, kwamen helemaal niet meer!

Ze hoeven niet eens 'editable' voor de klant gemaakt, maar ze werken gewoon niet meer.
Waarschnlk -denk ik- omdat in die oude GBC's smarties gebruikt zijn, waarvan ik helaas echt niet kan doorgronden waarom ze nu ineens niet meer werken..
Misschien omdat smarty-aanroep ook veranderd is?

Afijn, 'k kom er waarschnl nog wel specifieker mee in aparte post.

Maar voor nu, dank weer voor je bijdrage Rolf.
willemijn
Locked

Return to “Dutch - Nederlands”