Gallery updater bug

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
sniek
Forum Members
Forum Members

Gallery updater bug

Post by sniek »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn CMSms geupdate van 1.10 naar 1.16.
Voordat ik mijn CMSms heb geupdate heb ik eerst alle modules via de module manager geupdate. Waaronder dus ook de gallery module.

Vervolgens backups gemaakt, en CMSms succesvol geupdate. Maar tot mijn verbasing zag ik dat titels, albumcovers en mijn custom fields leeg waren in elke gallery album.

Nu kwam ik deze link al tegen, hier hebben ze last van een soort gelijk probleem. De oplossing die daar onderaanstaat weet ik geen raad mee aangezien mijn regelnummers totaal niet overeen komen en verder is het ook wat vaagjes beschreven.

Heeft iemand dit ook meegemaakt, of weet hiervoor een oplossing?
Alvast bedankt voor de moeite.
velden
Dev Team Member
Dev Team Member

Re: Gallery updater bug

Post by velden »

Heb het ook gehad ja.
Heeft even geduurd voordat ik door had wat er gebeurd is.

In mijn geval stonden alle foto's dubbel in de database. In de kolom filepath stonden de paden vermeld.

Bij de 'oude' verwijzingen met '////' op het einde en de 'nieuwe' met een enkele '/'.

Code: Select all

INSERT INTO `cms_module_gallery` VALUES('1', '', '', '2011-10-05 13:30:50', '-1', '1', '0', '0', 'Schilderijen', 'Thank you for installing the Gallery module. If you have uploaded some images to the \'uploads/images/Gallery\' folder, you will see them below. You can edit titles, descriptions and thumbnail sizes in the admin section. Check out all the other features this module offers in the Module Help.');
INSERT INTO `cms_module_gallery` VALUES('2', '080113-006-1.jpg', 'schilderijen////', '2011-10-05 15:31:49', '20', '1', '0', '32', 'Op één lijn Zitten', 'gemengde techniek\r\n80 x 60 cm');
INSERT INTO `cms_module_gallery` VALUES('3', '03082009090.jpg', 'schilderijen////', '2011-10-05 15:31:51', '24', '1', '0', '32', 'Tweeluik', 'Gemengde techniek\r\n2 x 30 x 90 cm');
INSERT INTO `cms_module_gallery` VALUES('4', '10072009079.jpg', 'schilderijen////', '2011-10-05 15:31:52', '27', '1', '0', '32', 'Paard van Wendy', 'Olieverf op doek\r\n80 x 60 cm');
De nieuwe verwijzingen zijn door Gallery automatisch aangemaakt waarschijnlijk op basis van gevonden bestanden en directories. Uiteraard kan Gallery er niet zelf een comment enzo bij verzinnen.

Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost met een paar queries op de database (die ik helaas niet bewaard heb).

Het was een twee stappen plan:
1.- verwijder alle entries uit de betreffende tabel waarvan het veld 'filepath' op EEN ENKELE '/' eindigt (regexp voor gebruikt geloof ik)
2. - verander van de overgebleven entries (die dus eindigen op '////') de 4 slashes naar een enkele slash.

Je zou dit eventueel ook kunnen doen door de betreffende tabel te exporteren naar een text file, text file aanpassen. Database tabel leegmaken en de aangepaste file importeren.

ALTIJD EERST GOEDE BACKUP MAKEN!
sniek
Forum Members
Forum Members

Post by sniek »

Dat is inderdaad een optie, maar voorkomen is beter dan repareren.
Ik vraag me af of er misschien dan toch iets met die method.upgrade.php moet gebeuren zoals ze het bij dat artikel over hebben.
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Er is al wel vanalles aan gebeurt. Niet perse aan method.upgrade.php, maar oorzaak kan ook elders liggen. Ben er een tijd geleden ook wel mee bezig geweest, en her en der wat aangepast, maar blijkbaar nog niet afdoende geregeld, helaas :(

Het ontbreekt me aan tijd om er dieper in te duiken.
sniek
Forum Members
Forum Members

Post by sniek »

Erg vervelend, misschien dan toch maar bij een wat oudere versie van de gallery blijven? Kan dat geen kwaad?
velden
Dev Team Member
Dev Team Member

Post by velden »

sniek wrote:Erg vervelend, misschien dan toch maar bij een wat oudere versie van de gallery blijven? Kan dat geen kwaad?
Dat is geen goed idee, want de oudere versies zijn kwetsbaar. En daarmee kan een kwaadwillende user én al je bestanden zien én de hele gallery leegmaken (foto's zijn dan ook verwijderd van de server).

Beter een keer een handleidinkje maken dan van hoe het op te lossen als het voor komt.
sniek
Forum Members
Forum Members

Post by sniek »

Hmm oké, niet verstandig dus. Erg lastig deze bug. Zit deze bug er nu al bijna in jaar in? of hoelang komt deze bug al voor?
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

ja zoiets.
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”