[Solved]Hoe schoon ik de database op

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
Blikkie
Forum Members
Forum Members

[Solved]Hoe schoon ik de database op

Post by Blikkie »

Hallo,

Hoe schoon ik veilig mijn cmsms database op en verwijder ik overbodige modules (en hoe kan ik zien dat ze overbodig zijn).
Ik upgrade het systeem vanaf 2007 en voor mijn gevoel staat er nog van alles tussen wat niet nodig is of wellicht bugs kan veroorzaken. Kent cmsms een soort zelftest die mij aangeeft wat niet meer in gebruik is ?
Last edited by Blikkie on Thu Nov 28, 2013 1:13 pm, edited 1 time in total.
rooon
Forum Members
Forum Members

Re: Hoe schoon ik de database op

Post by rooon »

Hi Blikkie,

1. Sommige providers hebben de mogelijkheid een database te optimaliseren. In de laatste cmsms versie vind je database onderhoud in menu websitebeheer.

2. Wil je zekerheid over de werking van cmsms, doe dan Systeemverificatie in menu websitebeheer, dan weet je zeker dat alle core bestanden in orde zijn.

3. Mijn mening is dat je core modules die in menu Inhoud en menu Opmaak worden gebruikt niet moet verwijderen. Dit zijn: FileManager, MenuManager, MicroTiny, News en ThemeManager.
Ook niet verwijderen: CMSMailer (password vergeten) en ModuleManager (zodat je modules weer aan kan zetten)

- Je kunt CMSPrinting en Search eventueel verwijderen tenzij je deze gebruikt. Ik denk dat bezoekers dit op een doorsnee website niet ervaren als een performacne verbetering.

- MicroTiny kun je eventueel verwijderen als je TinyMCE gebruikt.

- Elke module die je zelf toevoegt kun je beter verwijderen als je ze niet meer gebruikt (tenzij er staat: "Heeft afhankelijkheden").

- Je kunt modulebestanden in de map /modules laten staan zodat de volgende upgrade ook deze core modules zal upgraden.

Have fun,

Ronald
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

rooon wrote:3. Mijn mening is dat je core modules die in menu Inhoud en menu Opmaak worden gebruikt niet moet verwijderen. Dit zijn: FileManager, MenuManager, MicroTiny, News en ThemeManager.
ThemeManager kun je rustig verwijderen. Deze komt er uiteraard wel vanzelf weer bij zodra je een major CMSms upgrade doet.

Als je vanaf een oude versie komt, heb je tussen de modules waarschijnlijk ook nog "nuSOAP" en "Printing" staan. Deze kun je ook gerust verwijderen.
Blikkie
Forum Members
Forum Members

Post by Blikkie »

Ah kijk daar kan ik al weer mee verder.

Nu heb ik gemerkt dat modules die je wel gebruikt en ook al langer upgrade wel de nieuwe files erin zetten maar de overbodige laten staan.
Soms valt er dan wel eens iets om of pakt (wellicht door oude verwijzingen) de upgrade nieuwe opties niet?
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Blikkie wrote:Nu heb ik gemerkt dat modules die je wel gebruikt en ook al langer upgrade wel de nieuwe files erin zetten maar de overbodige laten staan.
Kan wel eens voor komen ja
Blikkie wrote:Soms valt er dan wel eens iets om of pakt (wellicht door oude verwijzingen) de upgrade nieuwe opties niet?
Hier kan ik me geen voorstelling bij maken. De nieuwe versie maakt geen gebruik van die oude files, dus zou het niet moeten uitmaken. De hoofdreden waardoor updates problemen geven is dat er in templates handmatig nog iets aangepast moet worden doordat bepaalde tags niet meer geldig zijn.
Blikkie
Forum Members
Forum Members

Post by Blikkie »

Jos, laten we dat dan onder oude verwijzingen laten vallen. Kreeg na een paar upgrade redelijk vaak het bericht dat ik de pagina had gebroken.
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Oke, maar dat heeft dus niet te maken met oude bestanden die niet meer gebruikt worden. Het is dus ook niet nodig om er veel moeite in te steken om die oude bestanden te zoeken en te verwijderen.

Gewoon lekker laten staan... het zullen er niet veel zijn en ze zitten niemand in de weg
rooon
Forum Members
Forum Members

Post by rooon »

Oke, maar dat heeft dus niet te maken met oude bestanden die niet meer gebruikt worden. Het is dus ook niet nodig om er veel moeite in te steken om die oude bestanden te zoeken en te verwijderen.
Helemaal mee eens ;D

Als je toch graag een schone installatie wilt...
- download (cmsms.org) jouw versie en de recente extra modules/talen/tags die je gebruikt.
- hernoem elke topmap als: /admin-1 /doc-1 /lib-1 /modules-1 enz.
- kopieer dan deze mappen naar de webserver
- kopieer ook alle gebruikersbestanden naar deze nieuwe mappen
- hernoem de bestaande mappen als /admin-0 /doc-0 /lib-0 enz.
- hernoem dan de nieuwe mappen als /admin /doc /lib enz.
- verwijder map /install en zet de permissies van de mappen goed

Nu heb je een backup van de oude versie (kun je tzt verwijderen) en een schone versie zonder vervuiling in de bestanden.

Have fun :D Ronald
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”