Upgraden naar nieuwe versie

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
pasmaskas
Power Poster
Power Poster

Upgraden naar nieuwe versie

Post by pasmaskas »

Beste CMSMS Leden,

Nu heb ik voor mijn werk verschillende websites gemaakt in CMSMS deze varieren van versie 1.9.4.3 tot 1.10.3. Nu vraag ik mij af moet ik deze verplicht upgraden naar versie 1.11.1? Ik heb 1x een website geupgrade van 1.10.1 naar 1.10.3 dit ging vrij simple maar heb ook een paar keer gehad dat als ik een module alleen een update gaf deze niet meer werkte. Ik ben een beetje bang dat ik de websites sloop en ik weet dat ze met de de versies waar ze op gemaakt zijn goed werken. Dus mijn vraag is het verstandig alles te upgrade naar 1.11.1 of kunnen zij gewoon blijven werken zo als ze nu zijn?

Groetjes Pascal
staartmees
Power Poster
Power Poster

Re: Upgraden naar nieuwe versie

Post by staartmees »

Het is altijd het veiligste om naar de nieuwste versies te upgraden. Voor je begint aan een upgrade van het cms zelf:
(1) modules upgraden naar nieuwste versies
(2) backup maken van je website
(3) backup maken van je database
timdebuurman
Power Poster
Power Poster

Post by timdebuurman »

Is best een hele klus, maar ik moet er ook eens voor gaan zitten om zo'n 10 websites te upgraden.

Eerst maar eens eentje kopieren naar en testomgeving en dan upgraden om te zien hoe het gaat.

En inderdaad altijd eerst backup-en, maar dat doe ik al zelfs voordat ik modules upgrade.
NextDoorMedia - Online Marketing Partner
https://www.nextdoormedia.nl
pasmaskas
Power Poster
Power Poster

Post by pasmaskas »

Ik heb nu alles behale op 1.10.3 draaien dit ging eigelijk zonder problemen. Dus ben blij. Ik heb 1 website nog op 1.10.1 draaien die mensen doen zoveel aan we website dant ik even moet melden dat ik ga upgraden anders gaat er wat fout denk ik.
staartmees
Power Poster
Power Poster

Post by staartmees »

goed idee want aan de ene kant iemand die aan de website werkt en aan de andere kant iemand die het systeem upgradet ... ik denk niet dat zoiets goed komt.
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

staartmees wrote:Voor je begint aan een upgrade van het cms zelf:
(1) modules upgraden naar nieuwste versies
(2) backup maken van je website
(3) backup maken van je database
Persoonlijk zou ik het in de volgorde 2, 3 en dan 1 doen... Dan heb je altijd een back-up van een werkende website.
timdebuurman wrote:En inderdaad altijd eerst backup-en, maar dat doe ik al zelfs voordat ik modules upgrade.
*duim omhoog*
timdebuurman wrote:Eerst maar eens eentje kopieren naar en testomgeving en dan upgraden om te zien hoe het gaat.
nog een *duim omhoog* :)
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
Image
frankmanl
Power Poster
Power Poster

Post by frankmanl »

Ik heb 1 website nog op 1.10.1 draaien die mensen doen zoveel aan we website dant ik even moet melden dat ik ga upgraden anders gaat er wat fout denk ik.
Wat ik in zo'n geval doe:
1) Kondig een upgrade van te voren aan, met opgave tijd en verwachtte duur.
2) Check wanneer ik aan de slag ga via Websitebeheer > Beheerlogboek of er iemand is ingelogd.
3) Zo niet, dan deactiveer ik alle editor-accounts via Gebruikers/Groepen > Backend gebruikers. De site is nu afgeschermd voor alle andere gebruikers.
4) Doe het onderhoud en als dat klaar is activeer ik de gebruikers weer.
Op deze wijze is iedereen tijdig geïnformeerd en kan er niemand anders de site in terwijl ik er mee bezig ben.
Oh ja, en ik doe het bij voorkeur op tijden dat er weinig mensen aan het werk zijn, om minimale onderbreking te veroorzaken.
pasmaskas
Power Poster
Power Poster

Post by pasmaskas »

Zow 10 van de 12 websites geupgrade naar 1.11.1. Gaat makelijker dan ik dacht eerst database backuppen dan de website bestanden dan modules updaten dan files van de nieuwe versie uploaden dan config.php 666 waarde geven dan /install/upgrade.php stape volgen en klaar. De laatste 2 zijn sport sites deze moet ik even doorgeven dat ik ga upgraden anders loopt alles door elkaar heen.

Modulles updaten in 1.10.1 is lastig krijg standaard een error dat er iets in de wacht stond ofzo maar ze werkte wel gewoon ??? heel vaag maar goed ik heb het cms dan ook maar eerst naar 1.10.3 geupgrade daar kreeg ik de meldingen niet. Daarna heb ik ze naar 1.11.1 geupgrade.
pasmaskas
Power Poster
Power Poster

Post by pasmaskas »

Alles is geüpgrade naar 1.11.1 jammer vond ik wel dat bij sommige websites ineens tekens verdwenen in de template bij de showtime slideshows waren op onverklaarbare rede bv {Showtime show='1'} aanpaste naar {Showtime show='1}. Dit gaf allemaal errors. ik heb dit bij sommige website moeten aanpassen omdat hij het bij veel cms tags deed. Hoe komt dit? Is het omdat ik de buffer leeg maak? of de database optimaleseer?
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Bij een update worden bij mijn weten nooit templates aangepast. (d.w.z. niet degenen die in de database zijn opgeslagen, dus behoudens enkele menu-templatefiles)

Kan het zijn dat die apostrofs voordien al ontbraken?

Met deze update is overgegaan van Smarty 2 naar Smarty 3. Smarty 2 kon nog wel een apostrofje meer of minder slikken zonder daarop stuk te gaan, maar Smarty 3 is veeleisender t.a.v. de juiste syntax.
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Ben ik nog niet tegen gekomen... Ben benieuwd of meer mensen het hebben gezien.
Kan ook heel goed zijn dat de ' er eerder al niet stond. Smarty 2 vond dat niet zo erg. Smarty 3 slikt dat niet!
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
Image
pasmaskas
Power Poster
Power Poster

Post by pasmaskas »

Ow vandaar dan kan het inderdaad zijn dan ik het vergeten was in eerste instantie. Zo zie je in iedergeval of je iets fout hebt gedaan.
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”