[Opgelost] Ik begrijp jQuery niet helemaal....

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
hanslammerts
Forum Members
Forum Members

[Opgelost] Ik begrijp jQuery niet helemaal....

Post by hanslammerts »

Hoi,

Ben begonnen met het opleuken van m'n website, en wil daarvoor gebruik maken van jQuery.
De installatie daarvan is goed gegaan, maar ik begrijp niet goed hoe ik hier nu verder mee moet.
Ik lees in heel veel posts dat je het laden van jQuery ( <__script__ src=.....> ) het beste kunt doen in de template die je voor je pagina's gebruikt. Ik zie dan gelijk al twee problemen (please, correct me if I'm wrong !) :
1) je zet extra code in je template die zal verdwijnen als je je template update (ik gebruik BlueCity)
2) Ik wil eigenlijk alleen 1 of 2 pagina's voorzien van jQuery code, dus wat mij betreft zou ik het niet erg vinden om het laden alleen op die pagina's te doen (indien mogelijk).

Ik heb met een stukje tutorial geexperimenteerd, en ik krijg jQuery alleen aan de praat als ik de volgende code in het Content stuk van mijn pagina invoer :

Code: Select all

<a href="http://jquery.com/">jQuery</a>{literal}
<__script__ type="text/javascript" src="modules/jQuery/libraries/jquery-1.4.2/jquery.js"></__script>
<__script__ type="text/javascript" language="JavaScript">// <![CDATA[
$(document).ready(function()
{
   $("a").click(function(event)
  {
     alert("Thanks for visiting!");
   });
});
// ]]</__script>
{/literal}
(overigens: waar komen de // <![CDATA[ en // ]] vandaan ? Heb ik niet ingetypt...)

Bij het klikken op de link krijg ik inderdaad eerst een alert voordat ik naar de jQuery homepage wordt gestuurd.

Ik vermoed dat dit niet de juiste manier van werken is.
Een van de lastige dingen is nu dat ik in het content edit window niet met WYSIWYG kan werken.
Als ik overigens de load van jQuery verplaats naar het stuk Page Specific Metadata (onder options), want ik ben ergens tegengekomen dat dat daar ook kan staan, dan werkt jQuery niet meer, en ga ik zonder alert box direkt naar de jQuery homepage.

Mijn vragen zijn nu de volgende :

1) Kan ik het laden van jQuery ergens anders doen dan in het content stuk van mijn pagina, maar ook niet in de template ?
2) Kan ik de JS code die ik gebruik om een alert te maken als ik op de link klik ook ergens anders invoegen (dus niet in de content), zodat ik voor de pagina weer volledig gebruik kan maken van de WYSIWYG editor ?
3) Als bovenstaande 2 punten mogelijk zijn, hoe roep ik ze dan aan vanuit m'n content ?
4) Weet iemand ergens een duidelijke howto die (voor simpele zielen zoals ik) beschrijft hoe de combinatie CMSMS en jQuery in z'n werk gaat ?

Alvast bedankt,
Hans
Last edited by hanslammerts on Fri Jul 27, 2012 2:44 pm, edited 1 time in total.
Jos
Support Guru
Support Guru

Re: Ik begrijp jQuery niet helemaal....

Post by Jos »

1) Ja daar is het veld Pagina specifieke metadata voor bedoeld. Zorg wel dat je een {metadata} tag in de template hebt staan.

2) Dat stukje jQuery/javascript kun je in de Pagina specifieke metadata kwijt.

3) jouw voorbeeldcode volgend, moet je alleen het stukje
<a href="http://jquery.com/">jQuery</a>
in je content-veld plaatsen.

4) zie bovenstaande drie antwoorden ;)
hanslammerts
Forum Members
Forum Members

Post by hanslammerts »

Jos,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ziet er inderdaad uit als een duidelijke howto voor simpele zielen.

Het enige wat ik even niet begrijp is dat er een {metadata} tag in m'n template moet staan. Even gechecked, die staat er in, bijna bovenaan na de <head>.

Ik ga het proberen !
Bedankt,
Hans
hanslammerts
Forum Members
Forum Members

Post by hanslammerts »

Jos,

Ben ik weer.
Ik heb je instructies gevolgd, maar het werkt helaas niet.
Omdat ik na een hoop leeswerk ook al dacht dat het toch zo moet kunnen werken, heb ik m'n custom template (BlueCity) eens een keer vervangen door een van de door CMSMS meegeleverde templates (minimal en NCleanBlue) , en wat blijkt ? Nu werkt het wel !!!

Ben dus bang dat er wellicht ergens een conflict zit tussen wat er aan JS wordt geladen in de BlueCity template en jQuery.

Is dit een goede conclusie ?
Heb je wellicht een tip hoe ik dit kan omzeilen ?

Nog wat extra info :

Ik heb het laden van jQuery verplaatst naar de BlueCity template, net voor de </head>, maar het andere stukje JS in de pagina specifieke metadata laten staan. Dit werkt niet, ik ga direct naar de jquery homepage als ik op de link klik.
Alle JS verplaatsen naar de template werkt ook niet goed, want nu wordt elke klik (waar dan ook) beloond met een alert, hoewel ik niet van mijn eigen site afga. Pas wanneer ik op de jQuery link klik ga ik ook daadwerkelijk naar de externe site....

Bedankt,

Hans
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Misschien wordt de jQuery library standaard al ingeladen door jouw template? Dat mag maar één keer.

Wat soms wel wil helpen is om eens in de html-broncode van de webpagina te kijken. Pas dan kun je goed zien wat het resultaat is en op welke plek je aanpassingen terecht zijn gekomen.
hanslammerts wrote:Alle JS verplaatsen naar de template werkt ook niet goed, want nu wordt elke klik (waar dan ook) beloond met een alert, hoewel ik niet van mijn eigen site afga.
Dat klopt ook precies met de code die je opgegeven hebt

Dit is wel een leuke tutorialreeks over jQuery
http://blog.themeforest.net/screencasts ... eo-series/
hanslammerts
Forum Members
Forum Members

Post by hanslammerts »

Jos,

Thanks, kijk wel even of de tut me verder helpt.

Hans
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”