Hvordan aktivere en oversettelse??

Support på dansk for CMS Made Simple

Moderator: Silmarillion

Post Reply
FinnK

Hvordan aktivere en oversettelse??

Post by FinnK »

Hei
jeg ser at flere av mine installerte moduler har egne språkfiler i flere språk - men hvordan aktiverer jeg dem???
Silmarillion
Dev Team Member
Dev Team Member

Re: Hvordan aktivere en oversettelse??

Post by Silmarillion »

Hej FinnK

Nu ved jeg ikke hvilket moduler du snakker om, men der er som regel 2 "sider" af et modul, administrationen og "bruger"-siden.
Mht. adminstrationen følger sproget, det sprog der er angivet for den administrator der er logget ind.
mht. brugersiden, kan man instille noget i config.php. Jeg ved faktisk ikke om systemet også prøver at auto-detecte hvilket land den besøgende kommer fra, hvis ikke burde man overveje det...

Hvis du ikke kan få det til at virke, så vend tilbage, for så er der tale om en bug...

Mvh
Morten/Silmarillion
FinnK

Post by FinnK »

Admin oversettelsen virker hvis jeg velger norsk i admin. Selv om det virker som en litt eldre oversettelse der "HTML-blob" forsatt brukes i stedet for Global content block. Men altså det er ikke viktig.

Jeg ønsker å få norske prompts i der News-modulen skriver [print] og [return] når enkeltnyhetene vises. I tillegg ønsker jeg norske prompts på FrontEndUser/SelfRegistration modulene. Disse kan jeg selvsagt oversette selv bare jeg visste hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg har blitt henvist til diverse steder hvor det skal være retningslinjer for dette  (og en nettløsning?), men det må være noe som ikke "virker" - hele det opplegget er rotete/uoversiktlig og jeg skjønner ikke hvor jeg skal begynne. Hvis jeg prøver å logge meg på  http://translations.cmsmadesimple.org/login.php så finner jeg bare en helt tom side....

MEN når det gjelder config.php fant jeg dette der:

Code: Select all

#------------------------
#Locale/Encoding Settings
#------------------------

#Locale to use for various default date handling functions, etc.  Leaving
#this blank will use the server's default.  This might not be good if the
#site is hosted in a different country than it's intended audience.
$config['locale'] = 'nb_NO';

#In almost all cases, default_encoding should be empty (which defaults to utf-8)
#and admin_encoding should be utf-8.  If you'd like this to be different, change
#both.  Keep in mind, however, that the admin interface translations are all in
#utf-8, and will be converted on the fly to match the admin_encoding.  This
#could seriously slow down the admin interfaces for users.
$config['default_encoding'] = '';
$config['admin_encoding'] = 'utf-8';
Som du ser har jeg forsøkt å sette 'nb_NO' som norsk locale, men det hjelper ikke.
Silmarillion
Dev Team Member
Dev Team Member

Post by Silmarillion »

Hej igen

I første omgang tror jeg vi skal se at få dig registreret til gerne at måtte redigere i oversættelserne til nb_NO. Du skal ha en konto i gForge-systemet på dev.cmsmadesimple.org og så skal du ansøge om at blive udvikler på bokmål-projektet. Dette kan du finde her: http://dev.cmsmadesimple.org/projects/norwegian-bm
Herefter skulle du kunne logge ind via translations.cmsmadesimple.org og redigere/fuldføre oversættelserne.
Såvidt jeg kan se er der slet ikke nogen oversættelse af News-modulet, så det ville jo være herligt hvis du kunne lave en!

Hvis du stadig har problemer med at få oversættelserne vist, må jeg nok henvise dig til #irc-kanalen #cms på irc.freenode.net hvor de fleste hoved-udviklere meget jævnligt kan svare op spørgsmål.

Mange Hilsener
Morten/Silmarillion
jah
Forum Members
Forum Members

Post by jah »

Hei FinnK,

du er nå registrert som bruker i nb_NO prosjektet, og kan bidra med å oversette CMSMS.

Jeg har sendt deg en egen mail om dette.

Når det gjelder Nyhetsmodulen er mesteparten oversatt til Norsk, men ser jeg at det har kommet til noen nye variable som ikke har blitt oversatt ennå. Håper dette kan løse problemet ditt.

Alle oppdaterte språkfiler finnes i SVN.

Se http://viewsvn.cmsmadesimple.org/viewsv ... dirlist%22

mvh,

jah
FinnK

Post by FinnK »

Det er faktisk ingen som har svart meg på mitt opprinnelige spørsmål om hvordan en språkfil blir aktivisert. Det er mulig det er noe utrolig selvsagt som har gått meg hus forbi, men jeg klarer altså ikke til å få fram de norske prompts som finnes tilgjengelig i en språkfil i news-modulen.

Før jeg skjønner dette er det også svært lite motiverende å begynne å oversette andre moduler jeg trenger norske prompts fra.

Hva gjør jeg?

Jeg blir veldig glad for alle tips!
FinnK

Post by FinnK »

Ingen har svart meg helt klart på dette men jeg mener der er slik: Språkfilene aktiveres når man bruker opsjonen "lang="nb_NO" (for norsk bokmål) inne i tag'en til modulen. Det må selvsagt finnes en språkfil i riktig språk for at det skal virke også.

Mitt problem var at dette ikke virker for alle deler av Newsmodulet ennå...
Post Reply

Return to “Danish - Dansk”