Mobiele website

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
brentnl
Power Poster
Power Poster

Mobiele website

Post by brentnl »

Zo, dat is weer een tijd geleden!

Maak nog steeds gebruik van CMSMS, geen zorgen :D maar ik had simpelweg geen vragen en ook geen tijd om de vragen van andere te beantwoorden..

Nu ben ik echter bezig met een nieuw interessant project; een mobiele website realiseren. Ik heb de zoekfunctie natuurlijk gebruikt en ook wel het één en ander gevonden, maar recent is er weinig over geschreven..

Het ontwikkelen voor een mobiel platform gaat me wel lukken, ik richt me op android/iOs/blackberry (symbian etc laat ik achterwegen), ook recht ik me op telefoons met een minimale resolutie van 240x320.

Een script voor het detecteren van telefoons heb ik gevonden:
http://detectmobilebrowsers.mobi/#usage
Dat lijkt me ideaal.

De 'enige' vraag die ik nu nog heb is: hoe kan ik ervoor zorgen dat er één installatie van het cms draait, maar dat ik gebruik kan maken van andere sjablonen/stylesheets als het aankomt op mobiel gebruik.

Deze mobiele versie moet dan te benaderen zijn via http://m.domein.nl of http://www.domein.nl/mobile

EDIT: wat misschien een optie is, is om in de menu-manager als het ware een nieuwe pagina 'mobile' te maken met daaronder de gewenste sub-pagina's (aangezien de mobiele website niet alle pagina's hoeft te hebben), daar kan je dan ook weer een geheel nieuw template aan hangen. Zou dit een slimme optie kunnen zijn?
Joost de Bruijn

Re: Mobiele website

Post by Joost de Bruijn »

Hoi brentnl,

Wat jij als laatste voorstelt is denk ik het beste en makkelijkste idee (zo ben ik het namelijk ook zelf van plan). Een stylesheet voor een mobiel is (afhankelijk van je wensen) immers 'zo' gemaakt en vervolgens hoef je daarin slechts nog enkele tags aan te roepen om dezelfde content als op de reguliere site te krijgen. De optie met de 'extra' pagina's is daarvoor natuurlijk erg voor de hand liggend. De mobiele pagina's moet je natuurlijk wel even verbergen in het menu.

Het scriptje dat je aangeeft (goede tip, bedankt!) kun je volgens mij gemakkelijk in CMSMS gebruiken, eventueel als UDT.

Succes!
Groeten,
Joost.
pedes
Power Poster
Power Poster

Post by pedes »

kijk hier even:
i-do-this.com

een site over CMSMS van Goran Ilic.

Mvg,
Peter
brentnl
Power Poster
Power Poster

Post by brentnl »

pedes wrote:kijk hier even:
i-do-this.com

een site over CMSMS van Goran Ilic.

Mvg,
Peter
Dankje! Mooie inhoudelijke site zeg :o

Enkele problemen die ik echter met zijn methode tegenkom zijn:
- Ik heb wel 6 templates voor mijn huidige website; ik moet dus in al die templates een extra mobiel sjabloon toe gaan voegen. Is op zich geen probleem, maar is qua beheer niet echt makkelijk.
- Op mijn mobiele website hoeft niet de gehele navigatie terug te komen, sommige elementen mogen geheel wegblijven zoals een pagina met een foto-album oid.
- Apart domein voor mobiel gebruik zit er niet in op deze methode of wel?
Joost de Bruijn

Post by Joost de Bruijn »

brentnl wrote:- Apart domein voor mobiel gebruik zit er niet in op deze methode of wel?
Een subdomein (m.website.nl) zou je natuurlijk wel kunnen realiseren door op het subdomein een index.htm te plaatsen met een meta redirect naar de mobiele-pagina (http://www.website.nl/mobile):

Code: Select all

<META HTTP-EQUIV="refresh" CONTENT="seconds;URL=the-other-url">
Grt,
Joost.
deactivated010521

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 5:52 pm, edited 1 time in total.
brentnl
Power Poster
Power Poster

Post by brentnl »

Mhh.. ik ben nu dus bezig met de /mobile 'methode'.. voor iedere pagina dus ook een aparte sub-pagina in het cmsms.

dit werkte eigenlijk top, totdat ik jQuery Mobile ging gebruiken.
De layout en overgangen zijn super met jQuery, alleen heb ik problemen met de 'terug' knop van mijn telefoon/browser.
Volgens mij blijven bepaalde url's in het geheugen staan en daardoor werkt het niet helemaal.

Even ter demonstratie, doe op een iOS of Android telefoon het volgende:
- ga naar http://tinyurl.com/7m284ps
- selecteer 'agenda'
- selecteer een willekeurig evenement
- kies 'vorige' in de browser van je telefoon, of gebruik een eventuele hardware knop op je telefoon voor vorige.
- je keert nu terug naar het evenementen menu
- kies een ander evenement
- nu wordt het nieuwe evenement geladen en zodra dat gebeurd is, keert de browser terug naar het overzicht. De URL is echter wel aangepast in het nieuwe evenement en als je refreshed of nogmaals op de link drukt, laad hij de pagina wel.

Ik krijg deze fout er maar niet uit... Het zal lastig zijn om me hierbij te helpen omdat het een combinatie tussen CMSMS en jQM is, maar toch...

Voor de evenementen gebruik ik een zelfgemaakte module (Gemaakt met een oude versie van CTL Module Maker).

In het cms heb ik dus een pagina 'mobile' aangemaakt met in de {content} het menu'tje. Verder heb ik voor ieder menu item een sub-pagina onder 'mobile' gemaakt, welke niet gebufferd wordt, niet in het menu getoond wordt en ook niet doorzocht kan worden.

Bij de sub-pagina 'agenda' roep ik de module alsvolgt aan:

Code: Select all

{cms_module module="agenda" query="11" detailpage="evenementen" finaltemplate="full-mobile" listtemplate="mini-mobile" limit="6"}
Mod_rewrite staat aan.

EDIT: door "pushStateEnabled" op 'false' te zetten in de config van jQuery ben ik al iets verder, hij lijkt het nu te doen..
deactivated010521

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 5:52 pm, edited 1 time in total.
brentnl
Power Poster
Power Poster

Post by brentnl »

[quote="arnoud"]Weet niet of je in een eerdere versie ook al
...

Ik zie trouwens dat je voor elke pagina een compleet verse pagina inlaadt. Elke keer een nieuwe http request opbouwen geeft in een mobiele site veel overhead.
/quote]

Dat had ik in eerste instantie anders gedaan. Ik had alle pagina's in 1 template ingeladen. Dat werkte opzich goed, alleen doordat hij dan 5 evenementen moest inladen en 10 nieuws headlines, leek het laadproces best wel te vertragen. Hierdoor duurde het openen van de site te lang aangezien je pas wat te zien krijgt als hij in zijn geheel klaar is.

Verder staat op sommige blackberry's javascript standaard uitgeschakeld kwam ik achter.. hierdoor werken naar mijn weten deze interne links niet, wat nu wel het geval is omdat het externe links zijn...

Ik weet dus nog niet goed wat wijsheid is hiervoor. Een heel evenement of nieuwsbericht moet sowieso via een nieuwe request ingeladen worden, anders worden er allerlei foto's/flyers voor niets ingeladen.

Bedankt alvast voor het meedenken ;)
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”