Andere wijze om cmsms te update [opgelost]
Moderator: velden
Andere wijze om cmsms te update [opgelost]
Mijn vraag aan jullie.
Zijn er nog andere manieren om en cmsms pakket te update ?
Ik heb zelf een 1.2.3 "Black Rock" pakket draaien wat ik niet geupdate kan krijgen.
Ik denk dat de rede voor het niet slagen van de update ook voor een deel te zoeken is
in het feit hoe de site gebouwd is.
Ik heb nu zitten te denken om de template van de oude site te gebruiken op een "verse"
installatie.
Zou dit kans van slagen hebben ?
Iemand ervaring hier mee ::).
Zijn er nog andere manieren om en cmsms pakket te update ?
Ik heb zelf een 1.2.3 "Black Rock" pakket draaien wat ik niet geupdate kan krijgen.
Ik denk dat de rede voor het niet slagen van de update ook voor een deel te zoeken is
in het feit hoe de site gebouwd is.
Ik heb nu zitten te denken om de template van de oude site te gebruiken op een "verse"
installatie.
Iemand ervaring hier mee ::).
Last edited by hendrik on Thu Jan 13, 2011 9:38 am, edited 2 times in total.
Re: Andere wijze om cmsms te update
Doe dan wel echt een geheel verse installatie, inclusief nieuwe database-tabellen.
Als je niet teveel content hebt wat je handmatig moet overzetten, dan is dat het overwegen waard.
Als je niet teveel content hebt wat je handmatig moet overzetten, dan is dat het overwegen waard.
Als je wilt upgraden, zit je vast aan de manier die meegeleverd wordt; tenminste als je het template én de content wilt bewaren.hendrik wrote: Zijn er nog andere manieren om en cmsms pakket te update ?
Je zou dit voor de zekerheid ook even lokaal kunnen uitproberen; dw.z. een lokale server installeren (UITLEG)en dan de nieuwste CMSms erop, template importeren .. (en eventueel aanpassen)Ik heb nu zitten te denken om de template van de oude site te gebruiken op een "verse"
installatie.
Als je dan alle uitgeprobeerd hebt, kun je zonder problemen een schone installatie uitvoeren (zie reactie Jos) Je bent dan wel je content kwijt ... maar ja ... Na die installatie importeer je dan het template wat je lokaal bewerkt hebt en dan ben je weer Up-To-Date.
't Is wel een bak werk maar dan ben je wel weer klaar voor de toekomst. Én ... houd daarna je versies bij zodat je ook Up-To-Date blijft (Jeej, wat klinkt dit "meester-achtig"

Waarom zou het direct goed moeten gaan? Dan is alle lol weg ...
hendrik,
Je geeft helaas niet aan wat er mis gaat bij de upgrade van 1.2.3. Kun je ook aangeven of je in een keer naar (ik neem aan) 1.8.2 wilt/hebt geprobeerd of dat je het meer stapsgewijs doet. Hierbij zou je bijv eerst naar 1.4.0, 1.5.0, 1.6.0 etc kunnen gaan.
Ook dit is wel meer werk, maar kan je mogelijk ook meer helpen waarom het misgaat. Wat ik tot nu zelf heb meegemaakt, gaan de upgrades zonder problemen.
Duketown
Je geeft helaas niet aan wat er mis gaat bij de upgrade van 1.2.3. Kun je ook aangeven of je in een keer naar (ik neem aan) 1.8.2 wilt/hebt geprobeerd of dat je het meer stapsgewijs doet. Hierbij zou je bijv eerst naar 1.4.0, 1.5.0, 1.6.0 etc kunnen gaan.
Ook dit is wel meer werk, maar kan je mogelijk ook meer helpen waarom het misgaat. Wat ik tot nu zelf heb meegemaakt, gaan de upgrades zonder problemen.
Duketown
Dank je wel voor de goede ideeën.erpee wrote:Als je wilt upgraden, zit je vast aan de manier die meegeleverd wordt; tenminste als je het template én de content wilt bewaren.hendrik wrote: Zijn er nog andere manieren om en cmsms pakket te update ?
Je zou dit voor de zekerheid ook even lokaal kunnen uitproberen; dw.z. een lokale server installeren (UITLEG)en dan de nieuwste CMSms erop, template importeren .. (en eventueel aanpassen)Ik heb nu zitten te denken om de template van de oude site te gebruiken op een "verse"
installatie.
Als je dan alle uitgeprobeerd hebt, kun je zonder problemen een schone installatie uitvoeren (zie reactie Jos) Je bent dan wel je content kwijt ... maar ja ... Na die installatie importeer je dan het template wat je lokaal bewerkt hebt en dan ben je weer Up-To-Date.
't Is wel een bak werk maar dan ben je wel weer klaar voor de toekomst. Én ... houd daarna je versies bij zodat je ook Up-To-Date blijft (Jeej, wat klinkt dit "meester-achtig") Dat zorgt er wel voor dat je in de toekomst niet meer voor dit soort problemen komt te staan.
Ik heb nog een zitten na te denken wat nog meer problemen zou kunnen opleveren met het update.
Maar dan moet ik eerst de historie van deze site vertellen.
De site is kosteloos door een prof websitebouwer voor onze stichting gemaakt.
Maar bij het bouwen trede er een probleem op met de database, hij heeft toen een (als ik het goed zeg) een
lokale database geïmplanteerd.
Hij heeft mij toen wel verteld dat ik hem niet hoeft te update, ik wist toen nog weinig van cmsms.
Ondertussen is het natuurlijk zo dat ook een website onderhoud nodig heeft en tja dat is natuurlijk niet gratis meer.
Dus heb ik me er in verdiept en ik kan er in de basis een aardig stuk mee uit weg.
Ik zal nog eens een update poging doen met een oudere cmsms versie en zal eens kijken wat er aan problemen naar boven
komt.
Wat is jullie advies m.b.t. de database ?
Moet daar ook nog iets mee gebeuren voor het update?
Overigens zie ik die lokale server niet zo zitten, heb ik in het verleden ook wel eens geprobeerd en dat is ook niet echt eenvoudig.
Dan regel ik het liever op de webhosting server, ik heb toch een complete kopie van de site met alles er bij.
Ik zal de config van de server en cmsms even bij deze post zetten en ook een screen capture van de eventuele fouten die optreden bij het update
Gr. Hendrik
Beste Duketown,Duketown wrote: hendrik,
Duketown
Ik zal jou stappen advies uit gaan proberen en ik hou je op de hoogte van de vorderingen
Gr. hendrik

Het resultaat:
1* De volledige layout van de site is verdwenen( www.sogm.nl/error_02_siteupdate.jpg).
2* Boven de tekst op de site font pagina met de verdwaalde rss feed een foutmelding( www.sogm.nl/error_02_siteupdate.jpg).
3* Boven aan de admin pagina nog een aantal foutmeldingen( www.sogm.nl/error_03_siteupdate.jpg).
4* de melding na de update ( www.sogm.nl/error_01_siteupdate.jpg)
Ik heb de backup maar weer terug geschreven www.sogm.nl.
Hebben jullie wellicht een idee wat er fout gaat met het update ?
Dit was overigens een update van 1.2.3 naar 1.4.1
Verder wil ik nog melden dat de site i.v.m een "slome database" van de hosting provider
gebruik heeft gemaakt van SQLite 2.1 database
De melding zoals je deze hier ziet
http://www.sogm.nl/error_01_siteupdate.jpg
herken ik niet als CMSMS...
http://www.sogm.nl/error_01_siteupdate.jpg
herken ik niet als CMSMS...

- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
hendrik,
Ofschoon er niet iets van een versie nummer wordt aangegeven, geldt er kennelijk dat SQLite niet ondersteund wordt:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.php?topic=47645.0
Het punt dat er een aantal (het merendeel zou ik op gokken) van de modules, is niet getest tegen een SQLite database. Mogelijk zit er een module in de weg om een upgrade mogelijk te maken.
He, het wordt er niet makkelijker op voor je.
Misschien kun je een sql backup maken en dan hopen bij een nieuw geinstalleerde versie (die op MySQL draait), de sql backup kunt terug zetten. De nieuwe versie zou of versie 1.2.3 moeten/kunnen zijn of een die er direct op volgt om tabel verschillen te voorkomen. Hierna heb je in ieder geval geen database connectie problemen meer (aangezien de connectie met MySQL het meest gebruikt/getest wordt).
Even van uit een andere hoek benaderd: over hoeveel pagina's gaat het eigenlijk? Hmm zat even te kijken op sogm.nl het loopt niet in de honderden (maar ik weet niet hoeveel nieuws berichten er zijn).
Is het een idee om een nieuwe (lege) CMSMS te installeren en steeds delen over te zetten (waarbij je in versie 1.2.3 via hyperlinks naar de nieuwe laat verwijzen en natuurlijk andersom ook).
Duketown
Ofschoon er niet iets van een versie nummer wordt aangegeven, geldt er kennelijk dat SQLite niet ondersteund wordt:
http://forum.cmsmadesimple.org/index.php?topic=47645.0
Het punt dat er een aantal (het merendeel zou ik op gokken) van de modules, is niet getest tegen een SQLite database. Mogelijk zit er een module in de weg om een upgrade mogelijk te maken.
He, het wordt er niet makkelijker op voor je.
Misschien kun je een sql backup maken en dan hopen bij een nieuw geinstalleerde versie (die op MySQL draait), de sql backup kunt terug zetten. De nieuwe versie zou of versie 1.2.3 moeten/kunnen zijn of een die er direct op volgt om tabel verschillen te voorkomen. Hierna heb je in ieder geval geen database connectie problemen meer (aangezien de connectie met MySQL het meest gebruikt/getest wordt).
Even van uit een andere hoek benaderd: over hoeveel pagina's gaat het eigenlijk? Hmm zat even te kijken op sogm.nl het loopt niet in de honderden (maar ik weet niet hoeveel nieuws berichten er zijn).
Is het een idee om een nieuwe (lege) CMSMS te installeren en steeds delen over te zetten (waarbij je in versie 1.2.3 via hyperlinks naar de nieuwe laat verwijzen en natuurlijk andersom ook).
Duketown

En het viel mij nog niet tegen....
Als eerste heb ik op een ander domein een schone install van cmsms gezet.
Vervolgens heb ik alle active sjablonen, stijlsheets, formulieren en grafische content via
knippen en plakken overgezet.
Tevens heb ik een MySQL database aangemaakt i.p.v de SQLite database en ik zet de nieuws berichten gewoon via knip en plak over.
Het enigste wat nu nog een probleem is is dat de site niet in "rust" kom, oftewel het groene voortgangs balkje onderin IE8 blijft hangen.
Als tweede probleem is het zo als ik vanuit een andere pagina naar Home gaat vind hij in eens de pagina niet meer.
Dit is voorlopig de stand van zaken.
De "verse site staat op www.ghkv.nl en de oude op www.sogm.nl
Heb je de nieuwe stylesheets ook gekoppeld aan het gebruikte sjabloon?
Opmaak >> Sjablonen >> CSS - Stylesheets koppelen.
grt. Rolf
grt. Rolf
Ja dat heb ik alleen gedaan bij "standaard" pagina.Rolf wrote: Heb je de nieuwe stylesheets ook gekoppeld aan het gebruikte sjabloon?
grt. Rolf
Of moet dit ook bij de andere pagina`s ?
Er zitten nog twee andere pagina`s in, 404 en standaard met links.
Dit kun je alleen doen bij:
Opmaak >> Sjablonen >> CSS plaatje (Stylesheets koppelen)
grt. Rolf
grt. Rolf
Ja daar heb ik dat inderdaad gedaan.Rolf wrote: Dit kun je alleen doen bij:
grt. Rolf
Ik heb denk ik ook het niet in rust komen van de pagina getekkeld.
De oude Sjabloon start niet met "{process_pagedata}" .
Ik heb deze regel toegevoegd en het lijkt te werken...
{process_pagedata} laadt de code die ingevoerd is bij de pagina specifieke metadata in de page editor, onder de opties tab.
®
®