[opgelost] Updates en Upgrades

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 972
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

[opgelost] Updates en Upgrades

Post by janvl »

Hallo,

Een vraag, momenteel gaan de updates/upgrades tamelijk snel.
Hoe verkopen jullie dat naar klanten?

Kort na de installatie op 1.6.7 moeten er nu 2 upgrades en een
update gedaan worden om op 1.8.1 te komen.
Per install gaat dat minimaal een uurtje duren met alle backups.

Laat dat a.u.b. eens weten, evt. per PM.

Groet,
Jan
Last edited by janvl on Sun Jul 25, 2010 10:48 am, edited 1 time in total.
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4019
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm

Re: Updates en Upgrades

Post by Jos »

Je kunt van 1.6.7 rechtstreeks naar 1.8.x... daar hoef je niet meerdere stappen voor te doorlopen
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 972
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by janvl »

Hallo Jos,

ik ben met een direkte upgrade voorzichtiger geworden nadat ik een
probleem had met tinymce, pas nadat ik alles nieuw installeerde was
het opgelost. Dat wil ik niet bij klanten beleven.
Ik ben dan toch iets voorzichtiger.

Dank voor de reaktie,
Jan
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4019
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Jos »

Tis maar net wat je wil...
Technisch gezien maakt het geen verschil om in één keer naar de nieuwste versie te upgraden. Alle upgrade-code die bij de voorliggende stappen nodig waren zitten in de nieuwste versie altijd ingebakken. Dus alle benodigde stappen worden toch wel doorlopen.
Gamonon

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Gamonon »

janvl wrote: Hallo,

Een vraag, momenteel gaan de updates/upgrades tamelijk snel.
Hoe verkopen jullie dat naar klanten?

Kort na de installatie op 1.6.7 moeten er nu 2 upgrades en een
update gedaan worden om op 1.8.1 te komen.
Per install gaat dat minimaal een uurtje duren met alle backups.

Laat dat a.u.b. eens weten, evt. per PM.

Groet,
Jan
Als de site prima loopt zoals ontworpen en gebouwd, zie ik geen reden om te gaan upgraden.
Niet standaard en al helemaal niet gratis. Tijd is geld, ook voor de klant. Als de klant nieuwe
functies ziet die hij graag wil hebben dan kan de upgrade tegen betaling uitgevoerd worden.

Als het gaat om zeer warme security upgrades is het een kwestie van risico analyse. Met
andere woorden, als het product dat je hebt verkocht niet (meer) veilig is, zou je moeten
overwegen om het tegen een gereduceerd tarief uit te voeren. E.e.a natuurlijk afhankelijk
van je verkoopvoorwaarden.

Ik ben zelf overigens niet blij met die snelle upgrades. Dat vraagt om problemen zoals Jos met
zijn Gallery module ook ervaren heeft....
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4019
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Jos »

Gamonon wrote: Dat vraagt om problemen zoals Jos met zijn Gallery module ook ervaren heeft....
Huh? problemen... Neehoor heeft Jos geen problemen mee gehad  :)
Gamonon

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Gamonon »

Jos wrote:
Gamonon wrote: Dat vraagt om problemen zoals Jos met zijn Gallery module ook ervaren heeft....
Huh? problemen... Neehoor heeft Jos geen problemen mee gehad   :)
Jos wrote:
Gamonon wrote: Dat vraagt om problemen zoals Jos met zijn Gallery module ook ervaren heeft....
Huh? problemen... Neehoor heeft Jos geen problemen mee gehad   :)

Oh sorry, ik las dat je module niet meer werkte na een upgrade maar als dat geen probleem is heb ik natuurlijk niets gezegd  ;D
User avatar
Silvie
Power Poster
Power Poster
Posts: 307
Joined: Wed Jun 18, 2008 12:45 pm

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Silvie »

Ik doe hetzelfde, loopt een site goed en hoeven er geen nieuwe dingen op dan upgrade ik niet.
Wil een klant nieuwe dingen dan doe ik het wel. Maar krijg die vraag eigenlijk zelden.

Vooral na al die verhalen van Edida.  :(
Alhoewel ik als ik iets groots doe, altijd een backup maak! Heeft mij ook al eens gered.
User avatar
Rolf
Power Poster
Power Poster
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Contact:

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Rolf »

Silvie wrote: ...dan upgrade ik niet...

Vooral na al die verhalen van Edida.  :(
Gelukkig zijn deze verhalen niet standaard, maar de ervaringen van één persoon.
Heb zelf nagenoeg geen problemen gehad met met upgrades en ik heb er al genoeg gedaan.

Als je een goede back-up hebt, kan er gewoon niets fout gaan...

grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 972
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by janvl »

Even ter kontrolle,

ik wil van 1.6.7 naar 1.8.1

Backup is gemaakt, er verandert niets meer.

Dan 1.8.1 over de bestaande kopieren en daarna
install/upgrade.php draaien.

Zo een sprong heb ik nog niet gemaakt, wel kleinere.
Overigens ben ik van mening dat je je software, dus ook cmsms
uptodate moet houden. Voor klanten doe ik dat niet voor niets,
gaat op "nakalkulatie" = fixedprice na 2 tests.

Bedankt voor alle reakties tot nu toe,
Jan
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4019
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Jos »

janvl wrote: Even ter kontrolle,

ik wil van 1.6.7 naar 1.8.1

Backup is gemaakt, er verandert niets meer.

Dan 1.8.1 over de bestaande kopieren en daarna
install/upgrade.php draaien.
Klopt  8)
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 972
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by janvl »

Doe ik vanavond en laat weten hoe 't gegaan is!

Groet en Dank,
Jan
User avatar
Edida
Power Poster
Power Poster
Posts: 408
Joined: Sun Jun 25, 2006 4:58 pm

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Edida »

Silvie wrote:
Vooral na al die verhalen van Edida.  :(
Alhoewel ik als ik iets groots doe, altijd een backup maak! Heeft mij ook al eens gered.
Jullie pro's zijn errug!!!
Natuurlijk loopt dat bij mij - als grootste leek van allemaal - bijna nooit 100% goed. Maar ik heb Rolf! hahaha.
Jullie moeten upgrades natuurlijk wel uitvoeren - ook of zelfs juist voor klanten. Tenslotte zitten daar ook heel erg vaak veiligheids upgrade-dingen bij. En ik heb in het verleden door niet te upgraden al een paar keer gehackte sites gehad. Dat wens je een klant niet toe.
En als je er van moet leven, kun je dat soort zaken toch in je afspraken met de klant meenemen? Is volgens mij alleen maar profesioneler. Dan denk je toch met je klant mee. Of niet dan?
Ja: Backups zijn onmiskenbare Life/live-savers. Jammer dat ik er nog wel eens vergeet eerst aan te denken. :P

Moest wel ff lachen om die quote hoor.  :D  ;)

Jan,
gewoon alle stoppen rustig nemen, dan komt het wel goed. Ik moet altijd drie verschillende sites doen en de laatste gaat meestal 'vlekkeloos'. gheghe  :P
Succes!
Edida
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 972
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by janvl »

Hallo,

Is super gelopen, had geluk dat mijn ISP hier de leidingen
kort geleden vernieuwd heeft, dan laadt alles een beetje sneller!

Het enige dat niet werkt is Module "Album" maar die wilde ik
sowieso naar Gallery van Jos zetten, die draait bij een andere klant
en bevalt me veel beter. Een dijk van een module!

Heeft alles bij elkaar 45 minuten geduurd inkl. testen en backup (vooraf)
respect voor de devs!

Site is http://www.anti.atom.at en ik heb minstens 60 pagina's oude content
voor ze overgezet, toen ik deze opgebouwd heb. Voor layout was geen tijd, ik had
5 dagen!

Groet,
Jan
User avatar
Edida
Power Poster
Power Poster
Posts: 408
Joined: Sun Jun 25, 2006 4:58 pm

Re: [opgelost] Updates en Upgrades

Post by Edida »

Hebbie dan netjes gedaan, Jan.  ;D

Congratz....  :D
Edida
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”