Nieuwe module: Gallery

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

realrock
Forum Members
Forum Members

Re: Nieuwe module: Gallery

Post by realrock »

Jos wrote: Oke, nee dat heb ik er bewust uit gelaten. De velden met WYSIWYG zijn aanmerkelijk groter qua omvang, dus dat zou de hele admin-pagina overhoop halen.
Dat begrijp ik, zou ik het zelf hard-coded aan kunnen passen?, of is dat echt knutselwerk?
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Dat kan wel, kwestie van een 0 door een 1 vervangen  8)

Je moet de aanpassing maken in het bestand action.editgallery.php

Daar vind je ergens halverwege:

Code: Select all

$onerow->comment = $this->CreateTextArea(0, $id, $file['comment'], 
Daar kun je de 0 dus vervangen, aldus

$onerow->comment = $this->CreateTextArea(1, $id, $file['comment'], 
Of als je het afhankelijk wilt maken van de instelling in de options tab:

$onerow->comment = $this->CreateTextArea($this->GetPreference('use_comment_wysiwyg',1), $id, $file['comment'], 

Het zal vanzelfsprekend zijn dat je de aanpassingen kwijt bent na een eventuele upgrade
iStevo

Post by iStevo »

Jos,

nu al even met je module aan het spelen.
Met volgende tekst heb ik wat moeliijkheden want ik ken nergens volgende opties vinden.
Ik heb Inhoud > Gallery en daar kom ik automatisch aan mijn mappen. Ik kan daar weinig extra in veranderen.

Of zie ik iets over het hoofd?
Geavanceerde opties, maar nog steeds eenvoudig te gebruiken

In de admin sectie van de module zijn de volgende opties te vinden:

* Markeer een foto als standaard voor een galerie, om deze miniatuur te tonen in de bovenliggende galerie, als 'album-cover' in plaats van het standaard-ikoon.
    * Geef titels en omschrijvingen aan galerieën.
    * Stel een standaard sjabloon in voor elke galerie.
    * Geef miniatuur-afmetingen op voor elk sjabloon, met mogelijkheid om foto's te schalen, bij te snijden en/of in te zoomen.
    * Geef voor elk sjabloon aan in welke volgorde de foto's moeten worden gesorteerd.
    * Sorteer foto's handmatig met de drag&drop functie
    * Geef titels en omschrijvingen aan foto's.
    * Zet een foto of galerie inactief om weergave te voorkomen.
    * Bewerk/kopiëer of maak nieuwe sjablonen. Klik op het info-icoon onder het veld met sjabloon-code voor een opsomming van de beschikbare variabelen.

Om sjablonen te kunnen bewerken, moet een gebruiker lid zijn van een groep met 'Modify Templates' rechten. Om de Gallery opties in te stellen, moet een gebruiker tot een groep behoren die 'Modify Site Preferences' rechten heeft.

Alle titels, omschrijvingen en instellingen worden opgeslagen in de database. De database wordt gesynchroniseerd met de filedirectory telkens wanneer de betreffende galerie wordt bezocht in de Gallery-admin. Een kleine waarschuwing: de titel, omschrijving en instellingen worden verwijderd als een foto of galerie wordt verplaatst naar een andere directory.
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Mr_Stevo wrote: Ik heb Inhoud > Gallery en daar kom ik automatisch aan mijn mappen. Ik kan daar weinig extra in veranderen.
Als het goed is kun je op die regels klikken en dan kom je in het bewerkingsscherm per subgallery
brentnl
Power Poster
Power Poster

Post by brentnl »

Ik heb nu al op 4 nieuwe websites van klanten de Gallery module gebruikt, en it works like a charm!  8) Well done jos!

Ben er erg tevreden mee. Soms, als ik een nieuwe map binnen de gallery aanmaak, daar foto's aan toevoeg en deze map vervolgens aanroep met {Gallery dir="/.. "}, moet ik eerst de gallery via het admin gedeelte benaderen, anders wil de pagina niet laden en zie ik mijn website zonder CSS. Maar dit is een kleine moeite, dus niet echt storend.

Als ik een feature request mag opperen:
- auto resize. Dynresize plugin is best makkelijk in gebruik, misschien is het te integreren.
- een upload mogelijkheid binnen Gallery zelf. (liefst meerdere images tegelijk)

Ik moet klanten nu uitleggen hoe ze via de bestandsbeheer module naar uploads/images/gallery/mapnaam  moeten navigeren en vervolgens via inhoud -> gallery de volgorde moeten wijzigen. Het zou makkelijker zijn als dit allemaal in 1 module kon qua usability  :)
Last edited by brentnl on Fri Jan 22, 2010 12:35 pm, edited 1 time in total.
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Brent bedankt, jij maakt echt kick-ass websites  8)

De multiple upload feature staat al in de roadmap voor versie 1.2 (maar ga me niet vragen voor wanneer die staat)

Wat bedoel je met auto resize? Wil je dat voor de vergrote foto's?
Met dynresize plugin, bedoel je dan deze: http://dev.jakecooney.com/projects/dynresize/ ?
brentnl
Power Poster
Power Poster

Post by brentnl »

Jos wrote: Brent bedankt, jij maakt echt kick-ass websites  8)

De multiple upload feature staat al in de roadmap voor versie 1.2 (maar ga me niet vragen voor wanneer die staat)

Wat bedoel je met auto resize? Wil je dat voor de vergrote foto's?
Met dynresize plugin, bedoel je dan deze: http://dev.jakecooney.com/projects/dynresize/ ?
thanks  :D

Ik wacht geduldig af qua upload shizzle  ;)

Autoresize in de zin van; klanten willen nog wel eens hun foto's van 4000x3000px uploaden (à 3mb per stuk)  ;) Nu heb ik sommige al aangeleerd hoe een simpele resize tool binnen Windows werkt, alleen zelfs dat is voor sommige te moeilijk. Vandaar dat mij het makkelijk leek om foto's op de server te laten resizen.
Dit gebruik ik ook bij nieuws-items, volgens dit principe. Het uploaden duurt dan nog steeds lang, maar de foto's nemen eenmaal op de server in ieder geval niet zo veel ruimte meer in + scheelt laad tijd.

Deze dynresize bedoelde ik.

1. {dynresize path='uploads/images/test.jpg' percentage='25'} (Resize to 25% of the original)
2. {dynresize path='uploads/images/test.jpg' width='320'} (Resize to 320px width with aspect ratio)
3. {dynresize path='uploads/images/test.jpg' height='240'} (Resize to 240px height with aspect ratio)
4. {dynresize path='uploads/images/test.jpg' width='150' height='140'} (Resize to 150x140, aspect ratio depends on the given width, height)
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Oké, ja als het gaat om verkleinen van de big picture dan zou dat te combineren zijn als Gallery een eigen upload heeft.

Qua upload zit ik te kijken naar http://www.uploadify.com/

maar ook naar http://swfupload.org/

Eén van de features in de laatste 2.5.0 beta release van swf upload is een "New client side resizing feature"
Dat klinkt dus veelbelovend
Ik ben daarom aan het stoeien geweest met de image-upload demo. Deze werkt net anders als de andere demo's en ik krijg het uploaden wel voor elkaar, maar kan de oorspronkelijke filenaam niet te pakken krijgen... Ik moet de ontwikkelingen daarvan ws nog even afwachten.
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Nou... een uploadfunctie ga ik voor de volgende update niet voor elkaar krijgen helaas. Maar er komen wel andere leuke nieuwtjes in die het leven voor gebruikers en mijzelf wat makkelijker maken, oa. wat betere navigatiemogelijkheiden in de backend.

Ook zit er een uitgebreide functie in om modulesjablonen te importeren en exporteren via een xml file. Mooie bijkomstigheid is dat alle files van lightbox-/fancybox/etc verwijderd konden worden, waardoor bij een update van de module de werking aan de frontend niet aangetast wordt.

In svn is een beta versie beschikbaar. Ik wil hier of daar nog een knopje toevoegen om thumbs te verwijderen en dan is versie 1.2 wat mij betreft klaar voor release. Dit staat gepland op 22 febr a.s.
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Hoi Jos,

Na het uploaden van de 1.2 beta bestanden over een bestaande 1.1.2 versie krijg ik direct deze:

Fatal error: Call to a member function AddColumnSQL() on a non-object in /storage/mijndomein/users/052412/public/sites/www.atmytestsite.com/modules/Gallery/method.upgrade.php  on line 154
Gallery 1.1.2 weer teruggezet, vervolgens gedeïnstalleerd.
Nieuwe bestanden geüpload, geinstalleerd, nu gaat het wel goed...
Maar goed dat het een test site is  ;)

Ziet er weer goed uit! Nóg weer gemakkelijker...  ;) Je zou bij de Belastingdienst moeten gaan werken  :P

De vraag van Realrock over de wysiwyg in het foto-commentaar veld is dat toch nog een optie voor 1.2?
Een vinkvakje onder Opties naast de bestaande wellicht (en mogelijk later een opklapbaar wysiwyg-veld in de editor :-\ )
Realrock had me aan het denken gezet en ik heb er voor mezelf weer een leuke nieuwe mogelijkheid voor gevonden. Bedankt Realrock  :D

Jammer dat de upload er nog niet in zit, maar met de rest ben ik ook al blij  ;D

Ik ga verder met testen...

®

// Edit

Details:
XML files containing various Gallery templates can be found at the Module Forge Gallery page.
Link mogelijk direct naar http://dev.cmsmadesimple.org/project/files/726
Openen in een nieuw scherm zou m.i. ook prettiger zijn...
Watch the release-notes before uploading!
Is het niet 'Read the...'  :-\
Last edited by Rolf on Mon Feb 08, 2010 10:52 am, edited 1 time in total.
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
Image
realrock
Forum Members
Forum Members

Post by realrock »

@Rolf, geen dank ;)  Er is ongelofelijk veel mogelijk als je het zo bekijkt, ik ben zelf op dit moment verschillende jquery sliders/gallery's aan het testen, en dat werkt super met deze module.

Jos, ik heb nog een vraag over die combinatie met de WYSIWYG editor. Bij het linken naar een andere pagina met self-link krijg je in de output de selflink tag zelf te zien bijvoorbeeld: "{cms_selflink page='contact' text='home'}". Weet jij toevallig nog een handigheidje om dat te laten werken?
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Rolf wrote: Na het uploaden van de 1.2 beta bestanden over een bestaande 1.1.2 versie krijg ik direct deze:

Fatal error: Call to a member function AddColumnSQL() on a non-object in 
/storage/mijndomein/users/052412/public/sites/www.atmytestsite.com/modules/Gallery/method.upgrade.php  on line 154
Oops... komt waarschijnlijk omdat dit regeltje mist voor regel 154:

$dict = NewDataDictionary( $db );
edit: inmiddels toegevoegd

Rolf wrote:De vraag van Realrock over de wysiwyg in het foto-commentaar veld is dat toch nog een optie voor 1.2?
Een vinkvakje onder Opties naast de bestaande wellicht (en mogelijk later een opklapbaar wysiwyg-veld in de editor :-\ )
Realrock had me aan het denken gezet en ik heb er voor mezelf weer een leuke nieuwe mogelijkheid voor gevonden.
Was niet mijn bedoeling, maar ik kan er nog een nachtje over slapen...
Opklapbare velden gaat me op die plek te ver...  :P  je gebruikt Gallery daar eigenlijk voor iets waar het niet voor bedoeld is hè... Ik heb het eens bij Album zitten teruglezen, maar dat is precies de reden waarom men daar met drie commentvelden per foto zit opgezadeld. Volgens mij is SjG nu met een nieuwe versie van Cataloger bezig?? Of zelf iets maken met CTLModulemaker, we hebben nu geleerd hoe dat kan  ;)
Rolf wrote:De
XML files containing various Gallery templates can be found at the Module Forge Gallery page.
Link mogelijk direct naar http://dev.cmsmadesimple.org/project/files/726
Openen in een nieuw scherm zou m.i. ook prettiger zijn...
Watch the release-notes before uploading!
Is het niet 'Read the...'  :-\
Pas ik aan  :P
edit: aangepast
realrock wrote: ik ben zelf op dit moment verschillende jquery sliders/gallery's aan het testen, en dat werkt super met deze module.
Als je de bijbehorende bestanden in een directory zet met dezelfde naam als de template maar dan met kleine letters, in de map modules/Gallery/templates/ , dan kun je die met versie 1.2 exporteren naar xml en zo aan anderen beschikbaar stellen.  8)
realrock wrote: Bij het linken naar een andere pagina met self-link krijg je in de output de selflink tag zelf te zien bijvoorbeeld: "{cms_selflink page='contact' text='home'}". Weet jij toevallig nog een handigheidje om dat te laten werken?
Probeer {$image->comment} eens zo in de template te veranderen (afgekeken van News)

{eval var=$image->comment}
Last edited by Jos on Mon Feb 08, 2010 7:16 pm, edited 1 time in total.
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Hmm, bijzonder deze topic op de tweede pagina... bump  ;)

Jos,

Heb een nieuwe upgrade gesimuleerd op mijn testsite. Alles ging nu prima!
Nog wat testjes gedaan en functies bekeken.
Verder geen opmerkingen, deze aanpassingen zijn weer een goede aanvulling op de module.

Grt. Rolf  :)
Image
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

thx Rolf.

Ik heb je Feature request aangaande het verwijderen van thumbs ook erin verwerkt. Het systeem zal nu automatisch thumbs verwijderen als een afbeelding uit de database verwijderd wordt (wat gebeurt als de betreffende galerie in de admin bezocht wordt)
Omdat thumbs ook afhankelijk van templates zijn, worden thumbs ook verwijderd als de overeenkomstige template verwijderd wordt.
Daarnaast heb ik per galerie een knop toegevoegd om thumbs te kunnen updaten (ook die van ImageManager), en een aanvinkvakje om hetzelfde voor alle thumbs te doen.

Ik denk dat het wel redelijk klaar is zo...  8)
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Ik heb je Feature request aangaande het verwijderen van thumbs ook erin verwerkt.
Ik heb het gezien, super!!
Ik denk dat het wel redelijk klaar is zo...   8)
Mooi, dan is er tijd voor http://dev.cmsmadesimple.org/feature_re ... /4302  ;D ;D

;) ®
Image
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”