Is het aanmaken van een module noodzakelijk/beter?

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
Art-art

Is het aanmaken van een module noodzakelijk/beter?

Post by Art-art »

Hallo,

Gisteren tijdens de gebruikersdag had ik het er naar aanleiding van de presentatie van Duketown over het maken van modules al kort met een paar mensen over. Toch heb ik naar mijn gevoel geen echt antwoord.

Ik heb in een site die ik gebouwd heb een factbook (sorry hier heb ik even geen goed NL woord voor) zitten. Hierin zijn bepaalde (meest statische) gegevens opgeslagen.

Wat ik gebouwd heb bestaat uit:
- 5 tabellen in dezelfde MySQL database waarin CMSMS ook zit.
- De tabellen variëren van 5 tot meer dan 70 variabelen (kan echt niet anders) en 27 tot meer dan 200 records.
- 8 User Defined Tags waarin, meest met een MySQL-query, data wordt opgehaald en middels HTML tabellen wordt weergegeven
Verder heb ik diverse templates en stylesheets gemaakt.

Vaak heb ik ruzie met het doen van upgrades en het overzetten van een kopie op een andere server.

Mijn vragen zijn:
- Zou het, om problemen hiermee te voorkomen, beter zijn dit in een module te vatten?
- Maakt het nog uit of je een module wil gaan publiceren of niet? M.a.w.: dient een module eigenlijk alleen maar om functies die je bouwt te publiceren of te hergebruiken of kan je er ook plezier van hebben als wat je gebouwd hebt 'tailor made' is en zeker niet ergens anders ook bruikbaar is?
Last edited by Art-art on Sun Jan 25, 2009 8:20 am, edited 1 time in total.
Duketown

Re: Is het aanmaken van een module noodzakelijk/beter?

Post by Duketown »

Arthur,

Als dingen werken en jij weet hoe ze werken dan is dat mijn inziens goed. Echter wat als je even niet beschikbaar bent, kan dan de tailormade oplossing door de klant/vervanger zo overgenomen worden? Is er een uitgebreide handleiding nodig als er een aanpassing nodig is?

Zoals ik gisteren liet zien, is er voor een tabel al een module te maken. Door deze volgens een standaard manier te laten werken, zijn upgrades geen probleem. Het overzetten gebeurd door twee dingen over te nemen, de database en de programmatuur (lees modules). Doordat alles vervat is in een module hoef je ook niet aan eventuele udt's te denken.

Met de door jou genoemde aantallen zou ik zeggen: komt zeker in aanmerking voor opname in een module.

Een module kan voor 1 persoon/bedrijf gebouwd worden. Ik zelf vind het fantastisch dat ik gebruik kan maken van een product als CMSMS. Om dit product te laten groeien zijn er mogelijkheden (lees modules) nodig die het voor andere mogelijke gebruikers aantrekkelijk maken om de over-/eerste stap te doen naar CMSMS. De volgens mij is hier een keus ook 'Made Simple'.

Duketown
Art-art

Post by Art-art »

duketown wrote: Echter wat als je even niet beschikbaar bent, kan dan de tailormade oplossing door de klant/vervanger zo overgenomen worden? Is er een uitgebreide handleiding nodig als er een aanpassing nodig is?
Dat is juist mijn probleem. Het is me gelukt 3 medegebruikers (in Duitsland, Indonesië en Nieuw Zeeland) van de site betrokken te krijgen bij het beheer. Ze zijn geïnteresseerd in het het delen van het sitebeheer. CMSMS kenden ze tot voor kort niet. Ik heb ze dus eerst maar eens gevraagd een kopie van CMSMS te installeren en proberen. Je begrijpt dat ik het nog eventjes alleen moet zien te klaren. Die handleiding is dan zeker noodzakelijk en zal er ook wel komen.
duketown wrote: Een module kan voor 1 persoon/bedrijf gebouwd worden. Ik zelf vind het fantastisch dat ik gebruik kan maken van een product als CMSMS. Om dit product te laten groeien zijn er mogelijkheden (lees modules) nodig die het voor andere mogelijke gebruikers aantrekkelijk maken om de over-/eerste stap te doen naar CMSMS. De volgens mij is hier een keus ook 'Made Simple'.
Het is zeker niet dat ik de module niet zou willen delen met de community. Ik vraag me echter af wat de bruikbaarheid voor anderen is. Ik zal, als het me nog gaat lukken en module te bouwen, zeker proberen een universele versie uit te brengen.

Er blijft voor mij als beginner in de modulemakerij nog wel een probleem over: De manuals voor de CMSMS gebruiker begrijp ik aardig. Ik kan modules installeren, User Defined Tages maken etc. Als ik naar de vervolgstap, het doorspitten van de Developer manuals, kijkt gaat me nog boven mijn pet.
Ik krijg het gevoeld dat dit gelijk incrowd informatie is. Heb je voor mij nog een tip/link hoe ik dit gat kan overbruggen?

Update: Zie net al zoekend dit stuk: http://wiki.cmsmadesimple.org/index.php/User_Handbook/Developers_Guide/Module_Tutorial/nl.
Ik ga hier eerst even verder kijken.
Begrijp alles genoemd in de vereiste voorkennis (behalve "Basis object-geörienteerde programmeringsconcepten (encapsulation, inheritance, enz.").
Misschien weet ik wel wat bedoeld wordt. Ik ken de kreten echter niet (na een BASIC-cursus 25 jaar geleden nooit meer echt een programmeercursus gehad, alleen maar veel geprobeerd.  :D  Ook ik "klooi maar wat aan".
Last edited by Art-art on Sun Jan 25, 2009 10:18 am, edited 1 time in total.
Duketown

Post by Duketown »

Arthur (en anderen),

Hulp nodig? Vragen kan altijd!

Duketown
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”