[Solved] Menu på forskellige sprog (nybegynder)

Support på dansk for CMS Made Simple

Moderator: Silmarillion

Post Reply
nikoline
Forum Members
Forum Members

[Solved] Menu på forskellige sprog (nybegynder)

Post by nikoline »

Kan man lave menuen på forskellige sprog?? Altså så man fx klikker på et engelske flag  - så kommer siderne frem på engelsk - og dermed også menuen?? Mit problem er hvordan jeg får skiftet min danske menu ud med en engelsk sproget - skal jeg gå ind under menumanager og oprette en ny som jeg så kalder i en engelsk "skabelon" og hvordan gør jeg det?? eller?? Jeg er temlig meget nybegynder i det her fantastiske system  :)   Håber nogen kan hjælpe mig

Mange hilsner

Nikoline
Last edited by nikoline on Fri Feb 06, 2009 11:42 am, edited 1 time in total.
dropster
Forum Members
Forum Members

Re: Menu på forskellige sprog (nybegynder)

Post by dropster »

der er en Multi Language Edition - det er nok den du skal bruge hvis du gerne vil lave en side med forskellige sprog.
nikoline
Forum Members
Forum Members

Post by nikoline »

Det tror jeg egentlig er den jeg har for jeg har da mulighed for at vælge forskellige sprog i admin delen.. Men det jeg vil er at have min side i en engelsk version også - sådan at der er en skabelon som er tilkoblet den danske version og en skabelon til den engelske hvor jeg ligger den engelske tekst ind - men problemet er så menuen - for der vil jeg jo så selfølgelig kalde mine engelske sider de engelske menu punkter - men det ligger den jo så bare oveni den danske på nuværende tidspunkt så der stadig kun er 1 menu  hvor jeg jo skal bruge 2  forskellige

Jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skiller den engelse menu fra den danske - og om det overhovedet kan lade sig gøre at have 2 forskellige menuer tilkoblet men det må det vel næsten kunne eller?? 

:) Nikoline
Last edited by nikoline on Fri Feb 06, 2009 11:46 am, edited 1 time in total.
dropster
Forum Members
Forum Members

Post by dropster »

Bare lige så vi er enige, det er CMSmadesimple MLE edition du bruger ?

Installation er beskrevet her http://forum.cmsmadesimple.org/index.php/topic,15318.0.html

Med venlig hilsen
nikoline
Forum Members
Forum Members

Post by nikoline »

Tja nu bliver jeg lidt i tvivl er som sagt meget nybegynder - kan bare huske at jeg kun havde admin delen på engelsk - hentede så en anden version og havde så adgang til en hel masse sprog - men måske det slet ikke har noget med det at gøre??

Har tjekket hvad der står i bunden af det og på mit ene domæne (det ældste) står der  CMS Made Simple 1.3.1 "Havana"

og på den anden står der  CMS Made Simple 1.5 "Puerto Rico" 

og på den 3 og vigtigste står der CMS Made Simple 1.4.1 "Spring Garden

vil de sige at man ikke "bare" kan lave en ny menu og så have 1 tilkoblet den danske  og en tilkoblet den engelske side  ?? 

Jeg er  kan godt kopiere en linie og sætte ind hvis jeg får at vide hvor den skal ligge i php men kender ikke til sproget ellers - kun til html og css så det skal helst ikke være for kompliceret  ;D

Mange hilsner

Nikoline
Last edited by nikoline on Wed Jan 07, 2009 1:34 pm, edited 1 time in total.
dropster
Forum Members
Forum Members

Post by dropster »

Hvis du skal have en side med både dansk og engelsk indhold og menu er det bedste nok at installere MLE udgaven af CMSMS.

Det du skriver med sproget er nok den almindelige udgave i enten base eller full udgaven.
webform
Power Poster
Power Poster

Post by webform »

Det er også muligt at "fake" flere sprog med standard installationen.

Lav en skabelon for hver sprog.

Opret en section header for hver sprog under menuen sider. Hver side skal så oprettes som underside til den section header der repræsenterer det sprog siden gælder for.

I din skabelon kan du nu for hver sprog indsætte lignende menu kald:

Code: Select all

{menu template='simple_navigation.tpl' start_level='2' start_element='2.1' show_root_siblings='1' number_of_levels='1'}
Ovenstående eksempel har du f.eks. en section header for dansk med Side ID "1" og en section header for engelsk med Side ID "2". Eksemplet fortæller så at du vil vise menuemner der starter med Side ID 2.1 (Dvs. den første underside til den engelske Section Header).

Selve dine flag/sprogvælgere skal du bare linke til den første underside under hver section!

Håber det hjælper dig lidt på vej?
nikoline
Forum Members
Forum Members

Post by nikoline »

Uh det var lige det jeg manglede tror jeg - men er meget nybegynder så kan du fortælle mig hvordan/hvor jeg laver Header sectionen??  Er det i skabelonen tilknyttet det aktuelle sprog eller inde på selve siden???
webform
Power Poster
Power Poster

Post by webform »

Det er heldigvis lige til:
Når du opretter en ny side sætter du bare sidetypen til at være en sectionheader!

Det jeg har gjort er f.eks. at give min første sektionheader titlen "Dansk" og min anden sektionheader for "Engelsk". Alle sider der er danske, oprettes som undersider til sektionheader "Dansk" og alle engelske sider som undersider til sektionheader "Engelsk".

Desuden har jeg to skabeloner: En skabelon hvor sprog og moduler {modulnavn lang="da_DK"} er på dansk og en skabelon hvor jeg gentager alt på engelsk {modulnavn} (Her behøver man ikke at kalde et sprog da moduler default er engelsk).

Hvis du vil have at hjemmesiden altid starter på den danske forside, når man skriver webadressen, sætter du den pågældende danske side til Default i sideoversigten.

I din sprogvælger linker du til den danske forside samt til den første underside under den engelske sektionheader som udgør din engelske forside.

Se eksempel: www.momentum-gruppen.dk

På den måde kan du lave en illusion om at det er et flersproget site  ;)
nikoline
Forum Members
Forum Members

Re: [Solved] Menu på forskellige sprog (nybegynder)

Post by nikoline »

1000000000 tak det virker perfekt  :)
Post Reply

Return to “Danish - Dansk”