layout,styles en TABLES
Moderator: velden
- hugosnel
- Forum Members
layout,styles en TABLES
Ik heb mijn editor op paginagroot gezet.
Im heb de table functie geactiveerd.
Ik krijg mijn layout niet op zijn plek GRR!
Zelfs heb ik een tabel in dreamweaver opgemaakt en de html gecopieerd .. nogo!!
Ik wordt er een beetje gek van:
Ik wil een tabel (simpel om te beginnen) met 2 kolommen en evt een header in de toplijn in gemergde kolommen.
Alles gecentraliseerd..
Aan het einde wil ik per kollom een pic toevoegen op de laatste regel ..
DAARNA wil ik graag een style loslaten op de inhoud, maar eerst moet ik de kollommen op zijn plek hebben ..
help gvraagd!
Ronny ??
Nos plats Cuisinés (à la base de poisson)
Rouille
Calamars farscis
Salade de poulpe
Salade de pâtes au poisson
Lassagnes de la mer
Salade de moules
Poisson au curry
Tartes aux deux saumons
Gratin de poisson
Tarte au saumon et poireau
Poisson à la Provençale
Coquilles St; Jaques
Tellines à la mayonnaise
Feulleté saumon-épinard
Tellines sauce persillade
Brochettes de poissons
Lotte à l'américaine
Im heb de table functie geactiveerd.
Ik krijg mijn layout niet op zijn plek GRR!
Zelfs heb ik een tabel in dreamweaver opgemaakt en de html gecopieerd .. nogo!!
Ik wordt er een beetje gek van:
Ik wil een tabel (simpel om te beginnen) met 2 kolommen en evt een header in de toplijn in gemergde kolommen.
Alles gecentraliseerd..
Aan het einde wil ik per kollom een pic toevoegen op de laatste regel ..
DAARNA wil ik graag een style loslaten op de inhoud, maar eerst moet ik de kollommen op zijn plek hebben ..
help gvraagd!
Ronny ??
Nos plats Cuisinés (à la base de poisson)
Rouille
Calamars farscis
Salade de poulpe
Salade de pâtes au poisson
Lassagnes de la mer
Salade de moules
Poisson au curry
Tartes aux deux saumons
Gratin de poisson
Tarte au saumon et poireau
Poisson à la Provençale
Coquilles St; Jaques
Tellines à la mayonnaise
Feulleté saumon-épinard
Tellines sauce persillade
Brochettes de poissons
Lotte à l'américaine
Last edited by hugosnel on Mon Sep 29, 2008 9:09 am, edited 1 time in total.
I'm running CMS Made Simple 1.4. I'm using PHP 4.4.1, and MySQL 5.1.6 This is all working with Apache 2.2.4 running on Linux with Mysql 5.0.27.
Re: layout,styles en TABLES
Ik ben geen HTML expert, maar ik gebruik altijd waar ik spaties verwacht ' ' dus
zou worden
Duketown
PS. Ik heb niet verder naar je code gekeken.
Code: Select all
<td><div align="center"></div></td>
Code: Select all
<td><div align="center"> </div></td>
PS. Ik heb niet verder naar je code gekeken.
- hugosnel
- Forum Members
Ik ben nu met een andere site/layout aan het onderzoeken hoe ik de combinatie van mijn oude sites moet integreren met de stylesheets van CMS
Al mijn sites zijn gebouwd op basis van tables die alles op zijn plaats moet houden..
Wat ik niet onder controle krijg in de tinyMCE editor is om de handles van individuele tables vast te pakken om zodoende hun eigenschappen apart te kunnen veranderen ..
Of alles is in blauw/aktief of ik ziealleen de handles van somige aparte tables..
voorbeeld:
de site
http://uzes-market.com
wil ik migreren
ik test op
http://meatwork.info
Ik heb in de #pagewrapper de achtergrondkleur van de site in zijn geheel kunnen zette maar de tabel waar de flash in gaat blijft wit, ik kom er niet bij in de editor ..
Al mijn sites zijn gebouwd op basis van tables die alles op zijn plaats moet houden..
Wat ik niet onder controle krijg in de tinyMCE editor is om de handles van individuele tables vast te pakken om zodoende hun eigenschappen apart te kunnen veranderen ..
Of alles is in blauw/aktief of ik ziealleen de handles van somige aparte tables..
voorbeeld:
de site
http://uzes-market.com
wil ik migreren
ik test op
http://meatwork.info
Ik heb in de #pagewrapper de achtergrondkleur van de site in zijn geheel kunnen zette maar de tabel waar de flash in gaat blijft wit, ik kom er niet bij in de editor ..
I'm running CMS Made Simple 1.4. I'm using PHP 4.4.1, and MySQL 5.1.6 This is all working with Apache 2.2.4 running on Linux with Mysql 5.0.27.
- hugosnel
- Forum Members
Het lukt me nog niet om een controle over de tables te krijgen in de editor.
Moet ik hier een optie voor toevoegen of moet ik evt de laatste versie van tinyMCE instaleren?
Moet ik hier een optie voor toevoegen of moet ik evt de laatste versie van tinyMCE instaleren?
- hugosnel
- Forum Members
Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd met Netobjects Fusion heb gewerkt.
De enige maniar om pagina's goed op hun plek te krijgen is met tables.
Wil ik CSMMS en CSS gebruiken , moet ik dan helemaal van dit principe af en mijn pagina opmaak met de stylesheets regelen of is het te doen om eea ook nog in tables vast te bakken?
Graag een mening!
TIA
De enige maniar om pagina's goed op hun plek te krijgen is met tables.
Wil ik CSMMS en CSS gebruiken , moet ik dan helemaal van dit principe af en mijn pagina opmaak met de stylesheets regelen of is het te doen om eea ook nog in tables vast te bakken?
Graag een mening!
TIA
even voor mijn duidelijkheid.
heb je het nu over de layout van je site of lukt het niet een tabel in een contentpagina te voegen?
Kun je een voorbeeldje laten zien van wat je precies bedoelt? evt met een screenshotje?
heb je het nu over de layout van je site of lukt het niet een tabel in een contentpagina te voegen?
Kun je een voorbeeldje laten zien van wat je precies bedoelt? evt met een screenshotje?
@hugosnel:
Aangezien je over tables in TinyMCE praat, heb ik ook het idee dat je probeert om je site-layout in de contentpagina's te regelen.
Voor de site-layout hoor je één of meerdere templates (ofwel sjablonen) te gebruiken, zie menu Opmaak > Sjablonen.
In het sjabloon zet je de html-code die voor elke pagina identiek blijft, en plaats je er 'tags' in voor de variabele inhoud. In jouw geval zou je in de body kunnen zetten:
{sitename}
{menu}
{content}
{news}
{custom_copyright}
Je kunt je in deze html-code ook lekker uitleven om alle kleurtjes, lettertypen e.d. erin te zetten, maar dat hoort toch eigenlijk in een css-bestand (stylesheet) te gebeuren. En als je dan toch met css bezig gaat, is het ook beter om de table voor de opmaak overboord te gooien en over te stappen op divs.
Als je bovenstaande code in een sjabloon hebt gezet, maak dan een nieuwe pagina aan via Inhoud > Pagina's. Daar koppel je het sjabloon aan de pagina. De teksten die je in die pagina intypt, komen keurig op de plaats van {content} te staan.
Succes
Aangezien je over tables in TinyMCE praat, heb ik ook het idee dat je probeert om je site-layout in de contentpagina's te regelen.
Voor de site-layout hoor je één of meerdere templates (ofwel sjablonen) te gebruiken, zie menu Opmaak > Sjablonen.
In het sjabloon zet je de html-code die voor elke pagina identiek blijft, en plaats je er 'tags' in voor de variabele inhoud. In jouw geval zou je in de body kunnen zetten:
{sitename}
{menu}
{content}
{news}
{custom_copyright}
Je kunt je in deze html-code ook lekker uitleven om alle kleurtjes, lettertypen e.d. erin te zetten, maar dat hoort toch eigenlijk in een css-bestand (stylesheet) te gebeuren. En als je dan toch met css bezig gaat, is het ook beter om de table voor de opmaak overboord te gooien en over te stappen op divs.
Als je bovenstaande code in een sjabloon hebt gezet, maak dan een nieuwe pagina aan via Inhoud > Pagina's. Daar koppel je het sjabloon aan de pagina. De teksten die je in die pagina intypt, komen keurig op de plaats van {content} te staan.
Succes
- hugosnel
- Forum Members
Jos, Ronny etc,
Ik heb de gewoonte om met tables te werken,
http://meatwork.info/html/boucher.html
Deze pagina wil ik net zo in csm zetten, echter de navigatie aaan de kanten overweeg ik weg te laten.
Graag zou ik willen weten hoe ik de basis opmaak van deze pagina in een sjabloon kan omzetten.
Als ik de html kopieer krijg ik hem ook wel in een CMS pagina maar dat lijkt me niet netjes.
En als ik het doe krijg ik in de tinyMCE editor geen 'vat' meer op de handles van de tables !!
Ik heb gezien dat er een correctie bestaat voor the tables :
http://wiki.moxiecode.com/index.php/TinyMCE:Configuration/fix_table_elements
Is dit een oplossing?
Waar edit je de :
tinyMCE.init({
...
fix_table_elements : true
});
Graag hulp, ik loop vast.
Het lieft wil ik de CSS kant op en een correct sjabloon aanmaken!!
Hugo
Ik heb de gewoonte om met tables te werken,
http://meatwork.info/html/boucher.html
Deze pagina wil ik net zo in csm zetten, echter de navigatie aaan de kanten overweeg ik weg te laten.
Graag zou ik willen weten hoe ik de basis opmaak van deze pagina in een sjabloon kan omzetten.
Als ik de html kopieer krijg ik hem ook wel in een CMS pagina maar dat lijkt me niet netjes.
En als ik het doe krijg ik in de tinyMCE editor geen 'vat' meer op de handles van de tables !!
Ik heb gezien dat er een correctie bestaat voor the tables :
http://wiki.moxiecode.com/index.php/TinyMCE:Configuration/fix_table_elements
Is dit een oplossing?
Waar edit je de :
tinyMCE.init({
...
fix_table_elements : true
});
Graag hulp, ik loop vast.
Het lieft wil ik de CSS kant op en een correct sjabloon aanmaken!!
Hugo
-
- Forum Members
Misschien moet je gewoon even een van de beschikbare templates (http://themes.cmsmadesimple.org/) downloaden en kijken hoe css de templates beinvloedt.
Hoe dan ook is het misschien de tijd gekomen, de tables voorgoed achterwege te laten. css stuurt div id's en classes aan.
groeten
Hoe dan ook is het misschien de tijd gekomen, de tables voorgoed achterwege te laten. css stuurt div id's en classes aan.
groeten
Ik blijf zoeken naar verduidelijking van je vraag:
Begrijp ik het nu goed dat je vraagt hoe je een layout dat bestaat uit tabellen kan importeren in cmsms?
Waarom je TinyMCE heeft hier niets mee te maken waardoor ik je verhaal erg verwarrend vind.
Kijk eerst eens naar deze tutorial. Ik hoop dat het het een en ander verduidelijkt:
http://cmsmadesimple.org/uploads/media/ ... colate.htm
Begrijp ik het nu goed dat je vraagt hoe je een layout dat bestaat uit tabellen kan importeren in cmsms?
Waarom je TinyMCE heeft hier niets mee te maken waardoor ik je verhaal erg verwarrend vind.
Kijk eerst eens naar deze tutorial. Ik hoop dat het het een en ander verduidelijkt:
http://cmsmadesimple.org/uploads/media/ ... colate.htm
Oké, ik ben ervan overtuigd dat mijn post van 7 oktober je in de goede richting wijst. Met name de html-code is precies bruikbaar voor je. Alleen {news} wordt in jouw geval een submenu.
Ik kan die code hier wel weer gaan overtikken, maar even teruglezen kan natuurlijk makkelijker.
Als je daar inhoudelijk op reageert wat je er niet van snapt, wil ik je best graag verder helpen.
edit: ik heb je voorbeeldsite wat nader bekeken, en zie dat je veel geneste tabellen gebruikt. In jouw geval zou ik de "geraamte"-tabellen met de menu's in een sjabloon plakken (zie daarvoor ook mijn code).
Echter de inhoud die over een specifieke marktkraam gaat, kun je eenvoudig zonder tabellen opmaken. Alles staat in het midden uitgelijnd. Met TinyMCE kun je dat prima instellen. Bovendien kun je met TinyMCE de verschillende lettergroottes aangeven en de foto's erin plakken. Hooguit blijft er nog een klein tabelletje over voor het weekschema, zoals die bij "le charcutier". In het begin heb je daar volgens mij zelfs helemaal geen css voor nodig, dat kan later nog, op het moment dat de structuur je wat duidelijker is.
Ik kan die code hier wel weer gaan overtikken, maar even teruglezen kan natuurlijk makkelijker.
Als je daar inhoudelijk op reageert wat je er niet van snapt, wil ik je best graag verder helpen.
edit: ik heb je voorbeeldsite wat nader bekeken, en zie dat je veel geneste tabellen gebruikt. In jouw geval zou ik de "geraamte"-tabellen met de menu's in een sjabloon plakken (zie daarvoor ook mijn code).
Echter de inhoud die over een specifieke marktkraam gaat, kun je eenvoudig zonder tabellen opmaken. Alles staat in het midden uitgelijnd. Met TinyMCE kun je dat prima instellen. Bovendien kun je met TinyMCE de verschillende lettergroottes aangeven en de foto's erin plakken. Hooguit blijft er nog een klein tabelletje over voor het weekschema, zoals die bij "le charcutier". In het begin heb je daar volgens mij zelfs helemaal geen css voor nodig, dat kan later nog, op het moment dat de structuur je wat duidelijker is.
Last edited by Jos on Mon Oct 13, 2008 5:47 pm, edited 1 time in total.
- hugosnel
- Forum Members
Jos,
Bedankt voor je reakties!
Je zit aardig op mijn 'golflengte'...
Je hebt gelijk ik kan de inhoud van de boucher zo goed in te editor kwijt maar ik leer liever hoe ik het kan toevoegen in de bestaande CSS shtyle sheet en dan wil ik tevens de navigatie zoals die rechts staat er ook bij. Moet ik dan een extra menu sheet annmaken?
Wat is de funtie van de menu manager tov de template stylesheet?
Hugo
Bedankt voor je reakties!
Je zit aardig op mijn 'golflengte'...
Wat bedoel je met divs??Je kunt je in deze html-code ook lekker uitleven om alle kleurtjes, lettertypen e.d. erin te zetten, maar dat hoort toch eigenlijk in een css-bestand (stylesheet) te gebeuren. En als je dan toch met css bezig gaat, is het ook beter om de table voor de opmaak overboord te gooien en over te stappen op divs.
Je hebt gelijk ik kan de inhoud van de boucher zo goed in te editor kwijt maar ik leer liever hoe ik het kan toevoegen in de bestaande CSS shtyle sheet en dan wil ik tevens de navigatie zoals die rechts staat er ook bij. Moet ik dan een extra menu sheet annmaken?
Wat is de funtie van de menu manager tov de template stylesheet?
Hugo
Last edited by hugosnel on Thu Oct 16, 2008 3:11 pm, edited 1 time in total.
@ hugosnel : probeer je nu serieus je layout en pagina indeling middels tinyMCE te regelen?
Deze is daar niet voor bedoeld en gaat je alleen maar problemen opleveren.
De editor is voor de content, niet de layout.
Voor de layout maak je gebruik van alle opties in combinatie met elkaar onder het tabblad 'Layout' in je admin.
Bekijk eens een standaard meegeleverde template en de daaraan gekoppelde stylesheets. Dit zal je ook wat inzicht geven in het gebruik van divs.
Deze is daar niet voor bedoeld en gaat je alleen maar problemen opleveren.
De editor is voor de content, niet de layout.
Voor de layout maak je gebruik van alle opties in combinatie met elkaar onder het tabblad 'Layout' in je admin.
Bekijk eens een standaard meegeleverde template en de daaraan gekoppelde stylesheets. Dit zal je ook wat inzicht geven in het gebruik van divs.
De div is html code waarmee je veel positionering in je layout kunt regelen. Jij doet het eerst liever met tabellen, geeft niet. Wel ouderwetse manier, maar geeft echt niet. Probeer het eerst op de manier zoals je zelf het prettigst vindt.
De navigatie die jij in je site aan de rechterkant hebt, moet je NIET in de content zetten. Je moet dat dus niet telkens bij elke pagina opnieuw willen intikken. Je kunt veel beter werken met een submenu in je sjabloon. Die regelt het dan automatisch voor je. Als er een marktkraam bij komt, staat die automatisch in je submenu.
Kijk eens naar het standaard sjabloon "Top simple navigation + left subnavigation + 1 column"
Daar staat het submenu aan de linkerkant en is het hoofdmenu horizontaal bovenaan, maar het gaat even om het idee.
Bekijk de code van dat sjabloon (template) en zoek maar eens op "{menu". Die kom je 2 keer tegen: hoofmenu en submenu.
De menu-tag roept de menumanager aan. Deze zorgt ervoor dat je menu op de manier getoond wordt zoals jij het wilt. De menumanager kan gebruik maken van eigen templates en stylesheets. Dat laatste is echter niet persé nodig.
De template stylesheet regelt de opmaak van je hele pagina (en daar mogen dus best items in staan die voor je menu gelden)
Onder menupunt Opmaak -> Sjablonen zie je het sjabloon "Top simple navigation + left subnavigation + 1 column" wel staan en rechts daarvan zie je een link "Gebruik voor alle pagina's". Kijk dan maar eens wat er gebeurt is met je site.
De navigatie die jij in je site aan de rechterkant hebt, moet je NIET in de content zetten. Je moet dat dus niet telkens bij elke pagina opnieuw willen intikken. Je kunt veel beter werken met een submenu in je sjabloon. Die regelt het dan automatisch voor je. Als er een marktkraam bij komt, staat die automatisch in je submenu.
Kijk eens naar het standaard sjabloon "Top simple navigation + left subnavigation + 1 column"
Daar staat het submenu aan de linkerkant en is het hoofdmenu horizontaal bovenaan, maar het gaat even om het idee.
Bekijk de code van dat sjabloon (template) en zoek maar eens op "{menu". Die kom je 2 keer tegen: hoofmenu en submenu.
De menu-tag roept de menumanager aan. Deze zorgt ervoor dat je menu op de manier getoond wordt zoals jij het wilt. De menumanager kan gebruik maken van eigen templates en stylesheets. Dat laatste is echter niet persé nodig.
De template stylesheet regelt de opmaak van je hele pagina (en daar mogen dus best items in staan die voor je menu gelden)
Onder menupunt Opmaak -> Sjablonen zie je het sjabloon "Top simple navigation + left subnavigation + 1 column" wel staan en rechts daarvan zie je een link "Gebruik voor alle pagina's". Kijk dan maar eens wat er gebeurt is met je site.
- hugosnel
- Forum Members
Jos!
Geweldig bedankt voor je uitleg..
Ik heb het boek CSS van Eric Meyer weer uit de kast gehaald en ga er nu vol tegenaan!
Wat ik nog niet goed door heb is het verband tussen de het sjabloon en de daaraan gekoppelde stysheets.
Als ik een niew element (een div denk ik) wil aanmaken voor mijn pagina zeg voor de naam van een marktkoopman, waar doe ik dat? In het sjabloon; met de opmaak in een stylesheet?
Hoe kan ik het beste een extra navigatie aan de rechterkant definieren?
Kan dat ook een javascript navigatie zijn?
Het liefst zou ik eea weer in de vroegere style weergeven:
http://meatwork.info/html/poissonnier.html
Hugo
Geweldig bedankt voor je uitleg..
Ik heb het boek CSS van Eric Meyer weer uit de kast gehaald en ga er nu vol tegenaan!
Wat ik nog niet goed door heb is het verband tussen de het sjabloon en de daaraan gekoppelde stysheets.
Als ik een niew element (een div denk ik) wil aanmaken voor mijn pagina zeg voor de naam van een marktkoopman, waar doe ik dat? In het sjabloon; met de opmaak in een stylesheet?
Hoe kan ik het beste een extra navigatie aan de rechterkant definieren?
Kan dat ook een javascript navigatie zijn?
Het liefst zou ik eea weer in de vroegere style weergeven:
http://meatwork.info/html/poissonnier.html
Hugo