CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
pedes
Power Poster
Power Poster
Posts: 840
Joined: Tue Jan 27, 2009 11:47 am

CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by pedes »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om een calender te hebben waar een bezoeker op een aangemaakt event (door de admin) kan inschrijven.
Vb. een event is aangemaakt op 1 december 2017 tussen 7u en 8u.
De bezoeker kies dit event en schrijft zich in dmv enkele invulvelden van een form, klikt de submit knop, de admin en de bezoeker krijgen beide en email en het event wordt gemarkeerd als bezet.

Hiervoor zou ik CGCalendar, Formbuilder, Frontendusers, ect... kunnen gebruiken?
Het is zo dat de bezoeker die inschrijft voor dit bepaald event ook meteen geregistreerd moet zijn in FEU en dus als het enigzins mogelijk is zijn event registratie ongedaan kan maken (vb. als hij/zij toch niet kan aanwezig zijn) en dat het event weer beschikbaar kan zijn voor iemand anders. Een soort online afspraak bevestigen via de CGCalender.

Ik weet het is een hele boterham (zoals ze in Vlaanderen zeggen ;) )
Maar Ik ben zo gepassioneerd door CMSMS dat ik bijna zeker ben dat dit haalbaar is.
Iemand die zich geroepen voelt om wat ideeen te geven hoe het best te werken, iemand een UDT (of een idee hiervoor) die CGCalendar event als bezet en/of terug beschikbaar zet.

Waar ik juist naar toe wil is eigenlijk als applicatie gemaakt door dit bedrijfje.
Je kan het in zijn werk zien via deze link. klik daar op het vak Online Afspraak.

Alle hulp is welkom. Ik ben er zeker van dat vele mensen zoiets gemakkelijk kunnen gebruiken, dan maken we er een tutorial van.

Alvast bedankt,
Peter
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by tristan »

Ja dat zoek ik ook nog steeds! Hier nu een hele simpele implementatie gemaakt met CGCalendar met Frontend Editing waar FrontEnd users dan zelf hun naam in een lijstje moeten toevoegen. Maar jouw idee is natuurlijk veel beter. Misschien kan je calguy1000 overtuigen dat dit een goede toevoeging is voor CGCalendar?
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by velden »

Ik zou me voorstellen dat je dit kunt verwezenlijken met (naast CGCal en FEU) FormBuilder en LISE.

Per inschrijving maak je een LISE item aan waarin de gegevens van zowel de inschrijving als het event worden opgeslagen (zouden IDs kunnen zijn).

Feitelijk gebruik je LISE dan als een soort van 'tussen-tabel' met optioneel extra informatie.

Ik ken de API van CGCalendar niet dus weet niet of het heel eenvoudig is om daar een afspraak als 'bezet' te markeren. Overigens zou dat zeker in het geval van repeterende afspraken (recurrent) wel eens interessant kunnen worden.

Mogelijk moet je dat dan ook weer oplossen met de LISE module.

Tweede vraag die bij me rijst is of je wel CGCalendar nodig hebt. Zeker als het wekelijks een zelfde 'programma' is. Maar dat is wellicht niet relevant voor deze vraag.
pedes
Power Poster
Power Poster
Posts: 840
Joined: Tue Jan 27, 2009 11:47 am

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by pedes »

;D
Dank je voor de info Velden...
Ik ga dit zeker proberen, had ook al Calguy even bericht gestuurd met mijn volledige uitleg, ik hoor wel of hij info zou kunnen hebben die dit mogelijk maakt.

Sowieso, voor dit doel heb ik CGCal nodig, omdat het echt kalender based is, voor een ander week overzichtje zou ik het doen met LISE.

Als ik iets werkend heb kom ik hier terug met wat info.
Grtz
Peter
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by tristan »

Super, ben benieuwd, anders zouden we hem gezamenlijk wellicht om kunnen kopen?
pedes
Power Poster
Power Poster
Posts: 840
Joined: Tue Jan 27, 2009 11:47 am

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by pedes »

Ik heb de cgcalendar opgezet, in het event zit een form die de gegevens van de form en van het event (title, datum, uur) wegschrijft in een LISE instance.
Dit lukt allemaal, maar nu komt wat toch wel ook noodzakelijk is.
Het event staat met de status 'Published'.
Samen met het weg schrijven van de gegevens wil ik graag het event in CGCalendar de status 'draft' geven, zodat deze niet meer zichtbaar is op de frontend...

Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Ik heb al gezocht in de editeevent template, maar kijk er wellicht over of het staat er niet.

Dank voor uw hulp
Mvg,
Peter
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by velden »

Ik denk dat het alleen maar kan door rechtstreeks in de database de status aan te passen. Ik zie zo geen API functie die het op een andere manier kan doen voor je.
pedes
Power Poster
Power Poster
Posts: 840
Joined: Tue Jan 27, 2009 11:47 am

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by pedes »

Dank je Velden voor de reply.
Hoe pas ik vanuit CMSMS een veld aan in de database?

Ik weet welke tabel, het event zie ik, maar dat zal ik wellicht het juiste event id moeten gebruiken.
event_status moet op D gezet worden voor Draft of het staat op P voor Published.
Als ik dit in de database uitvoer dan werkt die uiteraard.
Maar hoe doe ik dit het moment dat ik de form submit.
Zal via een UDT moeten denk ik, want formbuilder heeft geen database aanpas mogelijkheid.
Iemand een idee?

Thnks
Peter
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: CGCalendar subcribe to event (online afspraak agenda)

Post by velden »

Dat kun je inderdaad het mooiste doen vanuit een UDT en ik neem aan dat je die toch al gebruikt voor het aanmaken van het LISE item.

Kun je het opnemen in diezelfde UDT
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”