Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Duketown

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Duketown »

M@rijn,

Tricky vraag, want ik spreek slechts over kennis van een CMS. De voorganger (nee ik noem geen namen) was mij gewoon te complex waar het om inrichten gaat.
Ik zie dat heel anders bij CMSMS. Hierin is het inrichten helder. De meeste modules werken volgens een zelfde werk volgorde. Hierdoor is het vanaf de start redelijk duidelijk wat een module kan.
Nog even terug naar de Core van CMSMS. Heel sterk en er word door een aantal mensen erg sterk ontwikkeld. Die groep is echter klein en dat maakt het, en nou komt het tricky deel, 'gevaarlijk'. Als een van de ontwikkelaars zijn/haar aandacht verlegd, kan de voortgang behoorlijk stil vallen. Ik hoop dat ik het verkeerd zie. Ik weet dat een ieder die extra tijd heeft of tijd overhoud naast andere werkzaamheden (prive of zakelijk) zich in kan zetten om de core te verbeteren (ik denk hierbij aan de goede nederlandse voorbeelden: Ronny en Rolf). Vreemd eigenlijk dat er vanuit nederland niet meer mensen met het PHP deel bezig zijn. Voor zover ik weet zijn we in Nederland behoorlijk goed met open source.

Toekomst:
- niet afkijken bij andere CMSen anders wordt het een grote eenheidsworst;
- met meer marketing zijn er voldoende mogelijkheden om er een top applicatie van te maken op de volle CMS markt;
- vooral de ingeslagen weg van scheiding van logica en layout vasthouden.

Duketown
Evert B.
Power Poster
Power Poster
Posts: 414
Joined: Fri Oct 20, 2006 12:07 pm

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Evert B. »

Ik vind CMSMS een fijn systeem. Ik 'werk' er nu ruim twee jaar mee en heb diverse websites ermee gemaakt. Toen ik begon met websites maken zocht ik een CMS en dit was de gene die ik als beginneling het toegankelijkst vond. Nu, een tijd later merk ik dat andere systemen wel wijdverbrijder zijn. Bijvoorbeeld een theme opzoeken voor wordpress is veel gemakkelijker en je hebt dan meer keus als bij CMS. Bij CMSMS moet je meer 'zelf doen'.
Voor degenen die dat goed kunnen is er echter denk ik meer te halen bij CMSMS.
Pas nu ik er al langere tijd mee werk wordt mijn werk steeds meer zoals ik het hebben wil.

Behalve mijn kritiek is het een buitengewoon krachtig systeem, en is de support via het forum top.

Geluk - Nuc
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Jos »

Afgelopen week heb ik een pro-deo site overgedragen aan een digileek die de site qua content verder gaat beheren. Deze persoon heeft 0,0 ervaring met websites, laat staan met CMS-en. Overdracht is overigens in dit geval een groot woord. Ik heb alleen een mail verstuurd met inloggegevens en als bijlage de Nederlandstalige handleiding van rodeto http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... #msg170558

Al snel zag ik wat activiteit op de site: er waren twee pagina's inclusief foto's toegevoegd. Gisteren sprak ik hem erover en hij claimde er niet meer dan een kwartier aandacht aan te hebben besteed om dat voor elkaar te krijgen.

Ik zie dit als een groot compliment richting CMSms en als het sterkste punt van dit pakket. Leken kunnen er zo mee aan de slag.

Het tweede sterke punt is de totale vrijheid in layout. Niet alleen de core, maar ook v.w.b. de (meeste) modules. Smarty biedt enorm ongekende mogelijkheden.

Voor mij hoeft het pakket niet ingrijpend te veranderen. Ik heb nog 1 site die ik over moet/wil zetten. Maar daarvoor moet ik me eerst verdiepen in de huidige mogelijkheden van multilangual. Ik heb wel gezien dat er meerdere mogelijkheden voor zijn, dus dat zal vast goedkomen. Toch zou het veiliger voelen als dit in de core zat, maar ik heb begrepen dat dit pas op de roadmap staat voor versie 2.2+ ofzo. Tevens heb ik voor deze site een module nodig die er momenteel niet is. Wordt misschien nog wel een nieuw project voor mezelf...
User avatar
Rolf
Power Poster
Power Poster
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Rolf »

Wat zou ik direct willen wijzigen? De naam CMS Made Simple op zich!
Het suggereert eenvoud en weinig mogelijkheden, en het tegendeel is de realiteit.
Vaker moeten aanhoren en lezen...
nucleus wrote: Bij CMSMS moet je meer 'zelf doen'
Dit vind ik juist een voordeel. Je moet inderdaad wat meer verdiepen in de html en css materie, maar iedere module/website heeft dan wel een eigen gezicht. Geen eenheidswo***  ;) zoals J*****
Al krijgen wij ook steeds meer standaard (te mooie) sjablonen, maar ik daag iedereen uit om daar eens mee aan de slag te gaan, maak je eigen layout van de website.

Wat nog aandacht nodig heeft is het uploaden van bestanden en foto's, het on-the-fly verschalen, en het aanmaken van miniaturen. De huidige mogelijkheden schieten daarin nog te kort...
Er zijn gelukkig al wat modules die deze mogelijheden (gaan) bieden, maar ze moeten nog wel door andere module bouwers worden geimplementeerd. Het zou toch eigenlijk een core-functionaliteit moeten worden.
Duketown wrote: Nog even terug naar de Core van CMSMS. Heel sterk en er word door een aantal mensen erg sterk ontwikkeld. Die groep is echter klein en dat maakt het, en nou komt het tricky deel, 'gevaarlijk'. Als een van de ontwikkelaars zijn/haar aandacht verlegd, kan de voortgang behoorlijk stil vallen.
Het dev-team is de laatste tijd nog al uitgebreidt. Niet alleen met coders, maar ook door 'gewone' mensen die gaan meedenken over de toekomst. Welke kant gaan we op... Hiervoor is een apart IRC chat-kanaal.

Hoe behouden wij onze echte programmeurs en ontwikkelaars? Nou, ik gooi hem er hier ook maar eens in  ;)
De discussie is o.a. op het Engelstalige forum geweest over de betaling van de diensten. (Gevoelig onderwerp) Een product als CMSMS is gratis én daar hoef je dus niet voor te betalen... En het werk dat we hier doen is allemaal vrijwilligerswerk.
Maar verkoop je een website voor x-honderden of x-duizenden euro's, maak je wel gebruik van de inzet van vele mensen die hier niets van terug zien... Je kunt al via Paypal een donatie doen richting CMSMS, maar ook bij verschillende modules komt deze vraag straks naar voren in de admin (melding kun je overigens uitzetten!).
De giften mogen best een keer 5 of 10 euro zijn, alle beetjes helpen. Ze helpen de modulebouwers geinteresserd te blijven in CMSMS. Veel modules van Calguy bijv. zijn allemaal gesponsord door zijn eigen klanten. Wij plukken daar de vruchten van.
Veel van ons werken met CMSMS vanuit een hobby, veel core/module bouwers zijn pro's die er hun boterham mee moeten verdienen...


Ik loop nog niet zo lang mee binnen CMSMS, maar als ik de verbeteringen zie in deze periode dan maak ik me geen zorgen over de toekomst.

Grt. Rolf
Last edited by Rolf on Mon Jan 04, 2010 6:53 pm, edited 1 time in total.
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Jos »

Rolf wrote: Wat zou ik direct willen wijzigen? De naam CMS Made Simple op zich!
Ben ik het wel mee eens. De huidige naam spreekt het verkeerde publiek aan. De beoogde doelgroep loopt eraan voorbij omdat het 'niet veel kan zijn'. Het klinkt niet als een professionele tool die je je klanten wilt voorzetten.

Bovendien bekt het niet lekker  :-X
User avatar
Rolf
Power Poster
Power Poster
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Rolf »

Jos wrote: Ik heb nog 1 site die ik over moet/wil zetten. Maar daarvoor moet ik me eerst verdiepen in de huidige mogelijkheden van multilangual. Ik heb wel gezien dat er meerdere mogelijkheden voor zijn, dus dat zal vast goedkomen. Toch zou het veiliger voelen als dit in de core zat, maar ik heb begrepen dat dit pas op de roadmap staat voor versie 2.2+ ofzo.
Het kan eerder, maar: http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... .html  ;)

®olf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
User avatar
Nachtwacht
New Member
New Member
Posts: 4
Joined: Fri Jan 01, 2010 11:08 am

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Nachtwacht »

Ik vind CMS:MS een geweldig goed CMS. Dit is mijn eerste week dat ik iets met dit CMS doe, daarvoor gebruikte ik Joomla.
Wat mij erg goed bevalt is de duidelijke structuur en de eenvoud van beheer van de content, dat kan goed door leken worden gedaan. Ook de rechten structuur (Acces Control List) is helder en duidelijk.

Voor beginners lijkt er in eerste instantie weinig voorbeelden en basis templates te zijn, maar na enig zoeken via Google komt er toch wel iets boven water : http://www.icms.info/cmsms-templates.

De leercurve is niet zo steil als voor Joomla, maar het is wel gewenst om een basis kennis van HTML en CSS te hebben om een goed design voor een website te kunnen maken.

Ik voorzie wel een goede toekomst voor CMS:MS , maar wat meer reclame maken kan wel helpen.

Willem
Weit

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Weit »

Ik ben nu net een paar dagen bezig om CMS made Simple te doorgronden en weet nu al dat ik hiermee verder wil en geen tijd meer steek in de Joomla CMS. Dus mijn eerste indruk is dat het een mooie CMS is en vrij eenvoudig in gebruik..

Groet, Weit
User avatar
Rolf
Power Poster
Power Poster
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Rolf »

Hoort hier niet echt thuis, maar...
Sven A wrote: Tot slot heb ik nog 1 verzoek/vraag.
Komt in versie 1.7 (of ze gaan het 2.0 noemen dacht ik) een module zodat ik (gelijkaardig aan een Twitter account) de status updates van een Facebook account kan laten zien?
In de Core zal dit zeker niet naar voren komen, dit past niet in het ontwerp van CMSMS: 'simple'  :)

Het zal een add-on module moeten zijn (of worden).
Is dit wellicht wat je zoekt? http://dev.cmsmadesimple.org/projects/fbconnect

Verdere vragen hierover graag in een nieuwe post in het forum.  ;)

Grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
User avatar
Gregor
Power Poster
Power Poster
Posts: 1874
Joined: Thu Mar 23, 2006 9:25 am
Location: The Netherlands

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Gregor »

Toen ik een paar jaar geleden mijn boot kocht, wilde ik dat zij haar eigen logboek zou graag krijgen. Een zoektocht naar een content management systeem ( ik heb daar ooit een training voor ontwikkeld) startte. Hoe het proces is verlopen, doet m.i. nu niet ter zake, maar ik kwam op cmsms uit. In het begin was het heel erg zoeken naar hoe het werkt, mijn eigen gedachten bepalen en met veel ondersteuning van het gehele forum heb ik uiteindelijk een site gebouwd waarvan een aantal van jullie het resultaat wel kennen ;-) Daarna heb ik nog twee sites gebouwd en ik vind het leuk! Het geeft zoveel mogelijkheden en er wordt zoveel op vrijwillige basis aan ontwikkeld, dat mij dat zeker niet doet verlangen naar een ander systeem.

Keep up the good work!

Gregor
Martijn van Turnhout
Forum Members
Forum Members
Posts: 52
Joined: Fri Nov 06, 2009 2:30 pm

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Martijn van Turnhout »

Ik las in een oudere blog post van Ted, http://blog.cmsmadesimple.org/2008/02/19/20-moving-along-again/, dat CMSMS 2.0 standaard een Blogmodule zou bevatten!

Ideaal, want bij CGBlogs ontbreekt het aan standaard comments. Zeg wat je wilt van de module, maar zonder comments kun je niet echt van een Blog spreken. Dus ik hoop dat 2.0 de nieuwe Blog functie zal behouden.

Enig idee trouwens wanneer 2.0 uitkomt? Ik zit er al lang op te wachten.
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Jos »

Martijn van Turnhout wrote:Ideaal, want bij CGBlogs ontbreekt het aan standaard comments. Zeg wat je wilt van de module, maar zonder comments kun je niet echt van een Blog spreken.
Daarvoor wordt doorgaans de CGFeedback module ingezet  8)  Die kun je feitelijk aan (bijna) elke module koppelen
Martijn van Turnhout
Forum Members
Forum Members
Posts: 52
Joined: Fri Nov 06, 2009 2:30 pm

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Martijn van Turnhout »

Hmm ja, maar ik wil dus weer een stap verder gaan. Stel je voor dat een blog 3 reacties bevat. Kun je dan ergens een variabele opvangen van CG Feedback waarin vermeld staat hoeveel reacties gepost zijn en deze vervolgens plaatsen in een template van CGBlogs?
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Jos »

Ik heb CGFeedback zelf nog niet gebruikt, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet zou kunnen. Het voert ook te ver om dat in deze thread te bespreken... is nogal off topic...
RonnyK
Support Guru
Support Guru
Posts: 4962
Joined: Wed Oct 25, 2006 8:29 pm
Location: Raalte, the Netherlands

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by RonnyK »

Martijn,

voor Blogs met Comment, zou je CGBlog met CGFeedback kunnen gebruiken....

Zie b.v. http://www.krijt.eu/blog.html waar de combinatie van bovenstaande is gebruikt. Door Feedback als module LOS van Blogs te hebben, is dezelfde module bruikbaar op andere plaatsen, News/Content/Album, etc....

Ronny
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”