Waar vind ik tuts???

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
CaptainBunghole

Waar vind ik tuts???

Post by CaptainBunghole »

Hallo allemaal!

Ik ben licht dyslexies, en heb dus moeite met lezen en schrijven.
Gedurende de afgelopen week heb ik gezocht naar een duidelijke Nederlandse tut over CMS made simple, maar ik kan er geen vinden.
Het is me gelukt om CMSMS te installeren, alleen begrijp ik niet helemaal hoe ik bepaalde dingen kan aanpassen. (o.a. de header)
Mijn Engelse leesvaardigheid is zeer slecht, Engels tuts werken dus ook niet echt voor me.
Is er een duidelijke tut, misschien zelfs een (engelstalige) videotut?

Groetjes,

Captain Bunghole
RonnyK
Support Guru
Support Guru
Posts: 4962
Joined: Wed Oct 25, 2006 8:29 pm
Location: Raalte, the Netherlands

Re: Waar vind ik tuts???

Post by RonnyK »

Op dit moment wordt gewerkt aan de vertaling van de WIKI (m.n. door Arthur). Daar staat alle informatie (kan tevens worden aangevuld door gebruikers met de login die ze hebben).

Ikzelf ben op dit moment bezig de modules/tags die ik gebruik/ken op een site van mij te beschrijven, misschien dat die later ook in de WIKI komen.

Voor wat betreft de aanpassing van de site. Mijn werkwijze is dat ik een standaard-template (degene die het best past bij de gewenste structuur) kopieer, door deze te kopieren naar een andere naam. Middels de knop "CSS" kan worden gekeken welke stylesheets aan deze template hangen. (Ik bedenk me dat templates in de NL-versie overigens sjablonen worden genoemd). De 2 belangrijkste stylesheets, zijn degene die begint met "Layout****" en met "Navigation*****". De eerste zorgt namelijk voor de styling van de template, de tweede voor de styling van het menu.

Je vraag over de header e.d. is dus in de stylesheet beginnend met "Layout****", daar staat "DIV#HEADER" en "DIV#HEADER H1 A", de tweede omdat de standaard templates de header als link naar de home-page weergeven.

Ik kopieer ook altijd de stylesheets die ik aanpas, vervolgens verwijder ik in "Templates" en dan de CSS-button, de link naar de standaard stylesheet, en koppel de net gekopieerde, waarin dan alle wijzigingen gebeuren.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Wanneer de WIKI voldoende vertaald is, zal dat in het "sticky topic" worden gemeld.

Ronny
CaptainBunghole

Re: Waar vind ik tuts???

Post by CaptainBunghole »

Hallo!

Bedankt voor je hulp Ronny!
Ik heb er ruim 5 uur mee zitten rotzooien, maar het is me niet gelukt.
Wat ik niet begrijp is, waar moet ik de grote van de header invullen?
Ik zou graag een simple header gebruiken, die dezelfde afmetingen heeft als de standaard header
die bij CMSmade simple zit, zodat er weinig mis kan gaan.



/*** header ***
we will hide text and replace it with a image
we need to assign a height for it so that the image wont cut off
*/
div#header {
  height: 80px;    /* adjust according your image size */
  background: #385C72;         
}

div#header h1 a {
/* you can set your own image here */
  background: #385C72 url(uploads/images/logo1.jpg) no-repeat 0 12px;                       
  display: block;
  height: 80px;            /* adjust according your image size */
  text-indent: -999em;  /* this hides the text */
  text-decoration:none; /* old firefox would have shown underline for the link, this explicitly hides it */
}



Ik heb, talloze keren geprobeerd om upload/images/logo1.jpg  te vervangen met een eigen test header.
De CMS tekst verdwijnt uit de standaard header, maar de test header wordt niet zichtbaar. (wel geupload)
Waar zou het aan kunnen liggen?


Groetjes,


CaptainBunghole
RonnyK
Support Guru
Support Guru
Posts: 4962
Joined: Wed Oct 25, 2006 8:29 pm
Location: Raalte, the Netherlands

Re: Waar vind ik tuts???

Post by RonnyK »

Heb je wel de rechten van de image goed gezet. Wanneer deze te lage rechten heeft, zal hij niet zichtbaar worden. Het beste is om in Global Settings de Umask op 002 te zetten. Daarna worden files met goede rechten geupload. Via FTP kun je deze file wel aanpassen.

Ronny
RonnyK
Support Guru
Support Guru
Posts: 4962
Joined: Wed Oct 25, 2006 8:29 pm
Location: Raalte, the Netherlands

Re: Waar vind ik tuts???

Post by RonnyK »

Nog even een korte aanvulling.

De hoogte wordt bepaald in de "div#header" en bijbehorende "div#header h1 a".
Je hoeft dus niet speciaal een logo met hetzelfde formaat te maken. Als je een andere grootte maakt, kun je gewoon de
/*** header ***
we will hide text and replace it with a image
we need to assign a height for it so that the image wont cut off
*/
div#header {
  height: 80px;    /* adjust according your image size */
  background: #385C72;         
}

div#header h1 a {
/* you can set your own image here */
  background: #385C72 url(images/cms/logo1.gif) no-repeat 0 12px;
  display: block;
  height: 80px;            /* adjust according your image size */
  text-indent: -999em;  /* this hides the text */
  text-decoration:none; /* old firefox would have shown underline for the link, this explicitly hides it */
}
aanpassen.

De breedte wordt namelijk bepaald door de pagewrapper, waarin de header weer wordt aangeroepen.
div#pagewrapper {
  border: 1px solid black;
  margin: 0 auto;      /* this centers wrapper */
  max-width: 80em;  /* IE wont understand these, so we will use javascript magick */
  min-width: 60em;

  background-color: #fff;;
  color: black;
}
waarbij "em" staats voor "ems", oftewel de breedte van de letter M, de driepoot. Hiermee wordt flexibel de breedte van de wrapper gezet, wanneer het font groter wordt, wordt de breedte ook groter, omdat 60em 60m's breed is

Omdat de oude IE6 en lager dit niet snapt, staat de breedte in pixels nog extra in de template:
#pagewrapper {width:expression(P7_MinMaxW(720,950));}
Je logo mag dus erg breed zijn, en als deze groter is dan de standaard kun je de height in de stylesheet aanpassen.

Ronny
CaptainBunghole

Re: Waar vind ik tuts???

Post by CaptainBunghole »

Ontzettend bedankt voor al je hulp Ronny!  :)
Ik wil het in de aankomende dagen weer proberen. ( ik moet nog een header maken met de Gimp)
Momentel zit ik met een anders probleem, mijn site is opgenomen door Google, maar de beschrijving in Google is anders dan ik in de mettags heb gestopt.

News. 08/09/07. News Module Installed. Category: General. Posted by: Captain Bunghole. The news module was installed. Exciting. This news article is not using the


Waar kan ik dit veranderen?

Nogmaals ontzettend bedankt voor al je hulp,

GreetS,

Captain Bunghole 
RonnyK
Support Guru
Support Guru
Posts: 4962
Joined: Wed Oct 25, 2006 8:29 pm
Location: Raalte, the Netherlands

Re: Waar vind ik tuts???

Post by RonnyK »

De omschrijving die je ziet onder de link in google zijn niet de waardes die je hebt opgegeven in de metadata. Google zet daar namelijk een deel van de gevonden pagina neer.

In de metadata kun je overigens met:

Code: Select all

<meta name="Keywords" content="allerlei, woorden, die, wat, over, je, site, zeggen" />
keywords plaatsen, al heeft google zijn logica gewijzigd. Je wordt namelijk niet meer geplaatst op metadata, maar meer op relevantie en klikken van gebruikers die de pagina's bezoeken.

Ronny
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”