Ändra template för admin/login-php?

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
LaZzOo
New Member
New Member
Posts: 3
Joined: Thu Sep 13, 2007 9:39 am

Ändra template för admin/login-php?

Post by LaZzOo »

Hej, ny på forumet och håller på att bygga min första sajt med CMSMS.

Jag undrar om man har möjlighet att påverka utseendet på adminsidan där man loggar in? Det vill säga http://www.xxx.se/admin/login.php

Går det? Om, hur? Tacksam för alla svar!
Last edited by LaZzOo on Thu Sep 13, 2007 11:16 am, edited 1 time in total.
westis

Re: Ändra template för admin/login-php?

Post by westis »

Hej LaZzOo och välkommen till CMSMS!

Ja, det går, men det är inte så enkelt i den nuvarande versionen. Själva login-sidan kan du ändra i filen du nämner: /admin/themes/default/login.php. Men den filen är blandad med php, så var försiktig...

För att ändra resten av admin-panelen måste man in och pilla fr.a. i /admin/themes/default/defaultTheme.php (vilket inte är så enkelt, eftersom det är blandat med php-kod...) för att ändra xhtml-koden och /admin/themes/default/css/style.css för att ändra CSS (vilket förstås är betydligt enklare).

Du kan kopiera dessa filer till en egen mapp under /admin/themes/ och sedan välja vilket tema du vill använda i Webbplats-admin/Globala inställningar i Admin-panelen.

Jag kan dock glädja dig med att i version 2.0 (ute i början av 2008) så kommer hela administrationen att vara i en xml-mall, som är enkel att ändra (även vad gäller innehåll och placering av menyer osv.). :)
Last edited by westis on Thu Sep 13, 2007 11:32 am, edited 1 time in total.
LaZzOo
New Member
New Member
Posts: 3
Joined: Thu Sep 13, 2007 9:39 am

Re: Ändra template för admin/login-php?

Post by LaZzOo »

Tack för snabb respons och info westis! Blir till att prova sig fram :)

Glädjande med XML i release 2.0!
Last edited by LaZzOo on Thu Sep 13, 2007 5:27 pm, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”