Svensk översättning till CMSMS 1.0.6? Topic is solved

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
mikaelsj

Svensk översättning till CMSMS 1.0.6?

Post by mikaelsj »

Hej!
Finns det någon svensk översättning av cmsms 1.0.6? Hittar ingen att ladda ner. Måste jag översätta allt själv?
westis

Re: Svensk översättning till CMSMS 1.0.6?

Post by westis »

Hej Mikael,

Alla översättningar finns med när du laddar ner CMSMS. I CMSMS 1.0.6 är allt översatt som hänger med "kärnan". Du får välja svenska i My Preferences/User Preferences i administrationspanelen. Dessvärre är inte installationsprocessen på andra språk än engelska ännu (men kommer vara det i v. 2.0).

Hör av dig om du inte får det att funka! :)
mikaelsj

Re: Svensk översättning till CMSMS 1.0.6?

Post by mikaelsj »

Jodå, nu fungerar det. Men allt blir inte översatt på hemsidan. Till exempel så står det fortfarande "You are here." I sökfältet "Enter search" och nertill "Previous page och/eller Next page". Har du något tips hur jag kommer åt och ändra det?
zenobia

Re: Svensk översättning till CMSMS 1.0.6?

Post by zenobia »

Har samma problem med att allt inte är översatt. Är dock helt ny på detta CMS-verktyg så jag kan ju ha missat någon tråd. Är det riskfritt att editera själv i filerna eller kan man förstöra något inför kommande språkstöd?
westis

Re: Svensk översättning till CMSMS 1.0.6?

Post by westis »

mikaelsj wrote: Jodå, nu fungerar det. Men allt blir inte översatt på hemsidan. Till exempel så står det fortfarande "You are here." I sökfältet "Enter search" och nertill "Previous page och/eller Next page". Har du något tips hur jag kommer åt och ändra det?
Hej,

"You are here" är texten för breadcrumbs och anges i mallen (Utseende/Mallar/Namn på mallen) i {breadcrumbs}-taggen. Den taggen ser som standard ut så här i mallen:

{breadcrumbs starttext='You are here' root='Home' delimiter='»'}


Texten i sökfältet anges i modulen Search (Sök) i Tillägg/Sök och sedan rutan Standardtext. Som standard är det "Enter search".


Previous page/Next page anges oxå i mallen för sidan. Som standard ser den taggen ut så här:

{cms_selflink dir="previous" label="Previous page: "}

Man ändrar alltså label-parametern till den text man vill ha för föregående/nästa-länkarna.


Hoppas det var till hjälp!

Alla moduler är inte översatt till svenska. Däremot ska själva kärnan och standardmodulerna vara översatta. Hittar ni något annat, hojta till! :)

MVH /Daniel "westis"
westis

Re: Svensk översättning till CMSMS 1.0.6?

Post by westis »

zenobia wrote: Har samma problem med att allt inte är översatt. Är dock helt ny på detta CMS-verktyg så jag kan ju ha missat någon tråd. Är det riskfritt att editera själv i filerna eller kan man förstöra något inför kommande språkstöd?
Du kan ändra i språkfilerna, men ändra inte direkt i filerna för själva modulen. De ändringarna kommer i så fall att försvinna när modulen uppgraderas.

Alla moduler har flerspråksstöd, men alla är inte översatta. Då blir det den engelska språkfilen som används.

Taggarna är däremot enbart engelska, så där får man i så fall ändra direkt i koden, med risk att ändringarna försvinner vid uppgradering. Att de inte har flerspråksstöd är för att göra de som enkla som möjligt, annars skulle taggarna blir som moduler.
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”