Problem med menyn och två kolumner i nyhetstemplaten. Topic is solved

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
Canoy

Problem med menyn och två kolumner i nyhetstemplaten.

Post by Canoy »

Hej, jag hoppas att någon här kan skina lite ljus över mitt problem. Eller rättare sagt mina problem. Detta är hemsidan som det gäller: http://naginata.bushido.nu/

Menyn

[*] Av någon anledning som jag inte riktigt kan förstå så verkar den sida som är aktiv ha mycket större text i menyn, som för att visa att det är den som besöks. Det känns som att jag har testat mig igenom varenda liten bit kod som finns i menyn, och sett hur man ändrar varenda bit, men den har aldrig ändrats.

[*] Ifall ni även tittar under "Om Naginata" -> "Kommandon", så ser ni hur otroligt mycket jag misslyckats med undermenyer. Hur ska jag lösa detta?

[*] Ett till problem är att den delen av menyn som för närvarande visar stor text även saknar en underliggande linje, så cellen inte ser komplett ut.


Nyheter-sidan

[*] Jag använder mig av en väldigt lätt moddad Bulletmenu Vert 1col+News, men jag vet inte varför just nyheterna-sidan har två kolumner. Jag är väldigt säker på att jag inte lagt till något som skulle kunna ge mig en andra kolumn - är detta något som följer med just denna mall?
westis

Re: Problem med menyn och två kolumner i nyhetstemplaten.

Post by westis »

Hej Canoy,

Hur mycket koll har du på CSS? Det är där du ändrar stilen på text och layout, alltså i stilmallarna som är kopplade till din mall.

Jag förutsätter att du använder en version av CMSMS där MenuManager används för menyen. I så fall finns koden för själva menyn i Utseende/Menyhanterare i administrationsmenyn. Om du inte har valt någon särskild menyhanteraremall så väljs automatiskt bulletmenu, vilket det ser ut som av källkoden på din sida att döma.

Om du kollar källkoden för din sida ser du att det ser ut ungefär så här.

Code: Select all

<div id="menu_vert">
  <ul>
    <li class="currentpage">
       <h3><dfn>Current page is 1: </dfn>Start</h3>
    </li>
    <li>
       <a href="http://naginata.bushido.nu/index.php?page=nyheter" title="Nyheter"><dfn>2: </dfn>Nyheter</a>
    </li>
....

Den text som du vill ändra storleken på har alltså CSS-hierarkin:

Code: Select all

div#menu_vert ul li.currentpage h3
Det är det elementet som du måste se till har samma kod för font-size mm som

Code: Select all

div#menu_vert ul li a
som är elementet för länkarna till de andra sidorna. Den aktiva sidan är ingen länk, utan en rubrik, h3.


När det gäller utseendet på underrubriker måste du i CSS-filen (stilmallen) se till att ha stilar inställda även för rubriker längre ner i hierarkin. Den rubrik som du nämner har hierarkin

Code: Select all

div#menu_vert ul li.activeparent ul li.currentpage h3
. Det är alltså detta element som du ska sätta font-size och padding-left eller margin-left osv. för, för att få rubriken där du vill ha den.


Samma sak gäller för linjen under den aktiva sidans rubrik. Lägg till border-bottom: 1px solid #ccc eller vad du nu vill ha för färg på linjen, för samma element som nämndes ovan.


När det gäller nyhetssidan, är du säker på att du använder samma mall för den sidan som för övriga? Bulletmenu Vert 1 col + News låter som att det kan vara en kolumn + meny + nyheter, alltså att nyheterna är tänkta att ha i den tredje kolumnen. Kolla in den mallen, så ser du om det finns tre div-kolumner i den och var taggarna för News-modulen, menyn och {content} finns för någonstans. Den mallen kan mycket väl ha en kolumn mer än den som du använder för dina övriga sidor.


Det smidigaste är att förstå mer om hur mallar och stilmallar fungerar, vilket kräver grundläggande kunskap i HTML och CSS + att det är bra att läsa dokumentationen om hur en mall är uppbyggd i CMSMS.

Hoppas detta leder dig på rätt spår.
Canoy

Re: Problem med menyn och två kolumner i nyhetstemplaten.

Post by Canoy »

Tack så väldigt mycket för hjälpen - jag har som lite koll på hur det fungerar, men ifall en bit kod fattas ( som i att div#menu_vert ul li.currentpage h3 inte fanns med, utan behövdes läggas till i stilmallen) så fastnar jag direkt. Tack så väldigt mycket.
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”