CMS Made Simple een blik naar binnen

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
deactivated010521

CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by deactivated010521 »

Vandaag heb ik geen tijd voor een korte Engels tekst daarom schrijf ik een lange in het Nederlands

Afgelopen week heb ik een rondje gemaakt langs verschillende (open-source) content management systemen. Ik heb nog steeds vertrouwen in CMS Made Simple maar zie ook zwakte, afzwakkende belangstelling en toekomstbestendigheid. Het CMS landschap veranderd, ik blijf graag op de hoogte.

Als je start met een vergelijking tussen verschillende systemen merk je de verscheidenheid. Er zijn een aantal CMS'en waar ik in het verleden mee gewerkt heb of juist heel ver vandaan ben gebleven. Soms onvoorstelbaar waarom een bepaald systeem zoveel gebruikt- of geprezen wordt of onbekend blijft. Ik ga de namen van andere CMS systemen niet noemen, voor je het weet ontstaat er een "vlammenoorlog".

Al met al wel leuk en leerzaam om ook zo'n CMS vergelijkings rondje te doen. Ik heb me niet beperkt tot PHP gebaseerde systemen. JavaScript, Python, .NET Core in elke taal is er wel wat bruikbaars te vinden. Als je gaat werken met een ander systeem kan dit je leercurve vergroten. Nieuwe mogelijkheden, andere concepten, een nieuwe programeertaal of framework leren kennen, een GUI gebasseerd op Vue of React in actie zien, een community met andere mensen en gewoontes aanschouwen etc. etc..

Met CMS Made Simple is van alles mis. Dit wordt zichtbaar als je ergens anders gaat kijken en ziet hoe andere systemen zich presenteren en werken. Een hoop is ook marketing en hype. Als je tot de kern komt ontdek je dat "het CMS systeem" helemaal niet bestaat. Misschien gebruik je het perfect systeem al, of ben je het nog niet tegengekomen? Je weet pas of het nieuwe bij je past als je er een website ingebouwd hebt en/of er een langere tijd meegewerkt hebt. Enthousiast in het begin maar naar verloop van tijd toch gedesillusioneerd misschien komt dit je wel bekend voor?

Ik ben niet afhankelijk van CMS Made Simple. Ik heb CMSMS in het verleden veel gebruikt voor freelance werk maar zet het nu alleen nog maar in voor onbetaalde "hobby" projecten. De noodzaak om over te stappen op een andere systeem is er niet. Wel ben en blijf ik nieuwsgierig en kritisch.

Lees onderstaand geschetter vooral NIET als je gevoelig bent, of slecht tegen kritiek kunt. Ik doe geen aanbevelingen voor een ander pakket. Had je dit wel verwacht? Ik laat me kritisch uit over CMS Made Simple, het is een blik naar binnen. CMSMS heb ik zeker nog niet afgeschreven anders had ik de moeite niet genomen om deze tekst te schrijven.

Laat ik beginnen met kort en bondig te vermelden wat vanuit mijn perspectief de kracht, zwaktes van CMS Made Simple zijn. Er zullen er vast nog veel meer zijn, vul gerust aan.

Daarna raas ik door willekeurige onderwerpen heen. Ik eindigen met een aantal "radicale" suggesties aan het core-team. Vooral de marketeers en mensen die zich met de uitstraling en positionering van CMS Made Simple bemoeien hebben veel werk te doen. In het verleden ben ik gevraagd om in het core-team plaats te nemen maar heb hier nog steeds geen ambities voor. Een mening heb ik wel, dit is niet per se die van een ander, gebruik dit forum eens waarvoor het bedoeld is, een discussie opstarten. Ik hoor graag de mening en het verhaal van een ander.

# Kracht
- Snel te leren
- Geschikt voor kleine tot middelgrote websites
- Redelijk compact <= 7 MB
- Goede performance werkt soepel met weinig server geheugen en rekenkracht op nagenoeg ieder moderne PHP / Mysql hostingomgeving
- Redelijk eenvoudig te gebruiken voor eindgebruikers
- Themes ontwikkelen of implementeren kent geen beperkingen

# Zwaktes
- De instap voor nieuwe gebruikers 'on-boarding' vind ik onvoldoende
- Documentatie is matig
- Kwaliteit van modules van derden is wisselend
- Module ontwikkeling is tijdrovend
- Een standaard framework ontbreekt
- Er zullen developers zijn die vinden dat PHP of CMSMS-Core al voldoende framework brengt, schrijf een module of bekijk een aantal implementaties om dit zelf te beoordelen.
- Marketing en promotie team is onzichtbaar
- Imago, samenhang, positionering van het systeem vind ik niet sterk
- Community is erg gedefragmeneteerd, gesloten en eenkennig

* Themes

De grootste beperking van CMSMS (2.2) vind ik de manier waarop themes in de database opgeslagen worden. Exporteren vanuit de Design Manager geeft bestanden die bewerkt kunnen worden met een tekst editor. Versie-beheer met CMSMS 2.2 is een ramp. Bestandsnamen worden voorzien van een id (primary key) en al snel ontstaat er een wanverhouding. Met CMSMS Themes Builder heb ik via een aantal omwegen verbeteringen in het werken met themes gemaakt. Het is nog even wachten op een stabiele CMSMS 2.3 daarmee is een hoop elende opgelost.

Zelf maak ik geen gebruik van themes van derden. Ik schrijf mijn JavaScript, CSS en template code meestal zelf maar maak ook gebruik van verschillende front-end frameworks. Voor gebruikers of ontwikkelaars die een kant-en-klare theme zoeken is CMS Made Simple niet het juiste systeem. De kwaliteit van niet commerciele themes is meestal slecht sommige veel zijn er 8 tot 10 jaar oud en niet responsive.

Commerciele themes lijken wel responsive en zien er veel beter uit maar kennen weinig updates en verbeteringen. Wat mij betreft wordt themes.cmsmadesimple.org helemaal opgeheven en krijgen commerciele aanbieders alle ruimte, ze overschaduwen toch al de community themes. Vooral de slechte community themes geven cmsms een knullige uitstraling.

* Voorbereiden op updates en beta-tests

CMS Made Simple ontwikkelaars, gebruikers hebben de afgelopen jaren verschillende (lastige) upgrades voor hun kiezen gekregen. 1.x naar 2.0 en in de nabije toekomst komt daar een 2.2 naar 2.3 migratie bij. Zelf heb ik nooit zo'n probleem met migreren. Enerzijds ben ik zelfredzaam, maar bereid me ook goed voor. Bij iedere grote ontwikkeling, doe ik mee aan een beta-test het perfecte moment om te experimenteren en leren. Bij een sprong naarvoren is zodoende goed in te schatten wat een nieuwe versie gaat brengen en waar mogelijke knelpunten zitten.

Voor ontwikkelaars die veel sites in beheer hebben of minder betrokken zijn vraag ik me af of ze een overstap naar CMSMS 2.3 gaan maken. Als je een website moet herstructuren of herschrijven is migreren naar een ander platvorm misschien wel aantrekkerlijker.

Voor de eindgebruiker lijkt een nieuwe versie al snel op hele nieuwe wereld. Een paar aangepaste kleuren, afwijkende indeling, button op een andere plaats dit doet een (eenvoudige) gebruiker al snel duizelen. Ik spreek uit ervaring, lees het forum voor ervaringen van andere er ook maar eens op na. Met met een nieuwe versie neemt het aantal ergenissen en support vragen toe.

Ik ben voorstander van verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen, misschien is dit uitzonderlijk. De realitiet is dat de meeste ontwikkelaars en gebruikers liever wachten. Als een website breekt of het pas echt noodzakelijk is komen ze tot actie. Hoeveel 1.x sites (EOL) gaan er niet kapot omdat de hoster overstapt op PHP 7.x. Is "If it ain't broken don't fix it" toch de betere keuze?

De richting en koers van CMS Made Simple Core is langzaam maar redelijk stabiel. Er wordt nog steeds nagedacht en gewerkt aan nieuwe ontwikkelingen, nieuwe PHP versie worden snel ondersteund, beveiligingslekken (dit zijn er niet veel) worden snel verholpen. Dat een hostingomgeving aan verandering onderhevig is en slapende ontwikkelaars niet of nauwelijks updaten daar kan het core-team niets aan doen. Als toevoeging: Ik vind het soms bedroevend hoe weinig gebruikers en ontwikkelaars mee doen aan een beta-test, dan maar een pluim voor de mensen die zich wel inspannen.

* Kwaliteit modules een schermergebied

Modules van derden daar vraag ik me af of het core-team iets kan veranderen. De kwaliteit van CMSMS modules is wisselend. Het systeem kent een paar 'echte' kroonjuwelen: Gallery, ListIt, NMS, CGSmartImage, FrontEndUsers, CGFeuRegister, roem en respect voor de ontwikkelaars van deze modules.

Minder goed onderhouden- en gebruikte modules hebben een kwaliteitsprobleem. Met pech kan je niet upgraden of een module in gebruik overzetten naar een nieuwe CMSMS versie. Er valt in het forum veel te lezen over onverenigbare versies en gedoe bij upgrades. E-commerce en CMSMS, laat ik het kort houden veel beperkingen en bugs die al lang geraporteerd zijn maar te lang of niet opgelost blijven.

Kwaliteitscontrole voordat een module 'gepubliceerd' wordt zou enkele kwaliteitszorgen kunnen wegnemen. Tijdrovend en zonder garanties voor de werking op langere termijn.

Wat me zorgen maakt is dat er meer modules zijn die niet werken of problemen geven, dan dat er modules zijn die feilloos werken. Voordat CMSMS 2.3 uitgebracht wordt zou het geen kwaad kunnen als er schoonschip gemaakt wordt. Nu ben zou ik het helemaal niet erg vinden als het gros van de modules uit de forge verdwijnd een archief van 'oudbakken', 'verlaten' code zou een oplossing in het midden kunnen zijn. Nieuwe gebruikers die tegen en niet of slecht werkende module aanlopen zijn snel vertrokken, dit zou voorkomen moeten worden.

Als ik CMS gebruik doe ik dat alleen nog voor redelijk eenvoudige websites met zo min mogelijk modules van derden. Kort gezegd externe modules vind ik niet betrouwbaar.

Een module installeer- en upgrade systeem bereikbaar van 'beheergedeelte' lijkt op het eerst gezicht gebruiksvriendelijk. Zo'n systeem in de luchthouden en in een CMS implementeren is een flink karwei. Een op composer gebasseerd installeer en upgrade systeem zou mijn voorkeur hebben. Ik heb begrepen dat er meer ontwikkelaars zijn die dit vinden, doch lastig te realiseren is met de huidige code-base. Wellicht iets voor de toekomst.

* Gedefragmenteerde uitstraling en tanende community

Het CMS Made Simple forum is opgesplits in verschillende onderwerpen en (taal) afdelingen. De Fransen en Nederlanders hebben een officiële eigen afdeling, deze laatste heb ik 1 of 2 keer bekeken niet meer of minder. Het schijnt dat er een groep afvallige Duitsers is die ruzie heeft gemaakt (niet zo moeilijk) en daarna zelfstandig doorgegaan is, verdwenen maar nog steeds gebruiker. Tegelijkertijd is er ook een afzonderlijke Duitse-taal partner, ik wil geen open wonden openhalen maar dit is een vreemde bedoeling. De Amerikanen, Canadezen en andere Engelstalige zitten opgescheept met een stel Brexiteers "Sarcasme uit".

Sorry voor iedereen die hier hard zijn best voor gedaan: Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van alle afdelingen taalpartners en sub-sites niet. Een logische indeling binnen het forum is prima. De activiteit en stroom van berichten is al lang niet meer zo groot dat er zoveel 'topics' noodzakelijk zijn.

De vormgeving van het forum is blijven steken in het vorige millenium. Zo ook de vormgeving, branding van de taalpartner sub-sites. Het geheel is erg onsamenhangend en geeft een gevoel van amateurisme het doet wat armoedig aan hiermee haal je nieuwe gebruikers niet over de streep.

Voor de .org en docs sites is de uitstraling iets beter, wel vind ik storende hosting banners een anti-reclame voor CMS Made Simple, sowieso is dit een belediging naar de webdesigner/developer die geprobeerd heeft om een strakke site neer te zetten. Ik heb geen zicht in de financiele positie van CMS Made Simple, hier is ook geen openheid over. Ik kan me best voorstellen dat sponsoring noodzakelijk is om systemen in de lucht te houden maar je moet wel heel veel click-thru's hebben wil dit iets opleveren.

Ik kan nog best een aantal paragrafen voltypen maar laat ik het hier even bij houden.

# Voorstellen
- Een nieuwe standaard theme ontwikkelen en daar een 'on-boarding' verhaal voor nieuwe gebruikers omheen schrijven
- Afstoten, sluiten of distantiëren van alle taal officiële / onofficiële taal afdelingen en afsplitsingen
https://www.cmsmadesimple.nl/
https://www.cms-1.org/forum/
http://www.cmsmadesimple.fr/
- Herstructureren en moderniseren van het forum
- Sluiten van: themes.cmsmadesimple.org plaats maken verwijzen naar commerciele partijen
- docs.cmsmadesimple.org niet meer in cms made simple bouwen maar in een op markdown .md gebasseerd systeem inclusief versie beheer in het openbaar (het beste gereeedschap voor de juiste toepassing).
- De gehele forge in een archief plaatsen, alle issues mbt verwaarloosde modules sluiten
- De forge en module repository opnieuw opbouwen en vullen met modules die alleen werken met recente CMSMS versies, wellicht bij de komst van 2.3
- CMS Made Simple herpositioneren en branding professionaliseren
- Alle aandacht en energie volledig richten op CMSMS ontwikkeling, Marketing Publieke Website en Documentatie geen tijd besteden aan systemen in de luchthouden en gebruikers ondersteunen die je liever kwijt bent. Ja, figuren zoals ik >:D
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 947
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by janvl »

Arnoud,

mensen zoals jij, houden CMSMS in leven.

Veel van wat je zegt kan ik bevestigen.
Algemeen heerst in de maatschappij een instelling dat men niet meer met kritiek kan omgaan, niet alleen bij CMSMS.

De strijd met "de duitsers" vond ik heel erg jammer, maar de onwil elkaar weer te verdragen is nog erger.
Ik hoop nog steeds dat dat toch weer gebeurt.

Mij heeft verbaasd dat er in dit forum geen ruimte was/is voor oplossingen die wat dieper liggen. Ook van mij zijn forum-bijdragen gewist. Dat ken ik van geen enkel ander FOSS-projekt.

Al jaren zie ik het gebruik van CMSMS terug lopen en mis een reaktie van "het dev-team". Enkele ontwikkelaars hebben opgegeven zoals Goran Ilic, dan mag je ook wel eens kijken of je uitgangspunten een aanpassing nodig hebben.

Inmiddels werk ik wel met versie 2 maar ik heb een installed base die ik tevreden moet houden en dat wordt met CMSMS niet eenvoudiger, vooral wanneer de zoveelste module niet meer ondersteund wordt.

Er zijn niet zo veel op smarty baserende CMSsen en ik krijg regelmatig te horen dat kollega's toch een ander systeem kiezen.

Op zich kan ik met versie 2 wel uit de voeten hopelijk wordt de 2.3 niet weer een (te) grote stap, dan kan het zijn dat CMSMS nog minder gebruikers krijgt.

Een citaat: "wie te veel heilige huisjes afbreekt, komt zelf in woningnood".

Misschien wordt ik nu helemaal geblokkeerd . . . . . . .

Jan.
deactivated010521

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by deactivated010521 »

janvl wrote: Arnoud,

mensen zoals jij, houden CMSMS in leven.

Veel van wat je zegt kan ik bevestigen.
Algemeen heerst in de maatschappij een instelling dat men niet meer met kritiek kan omgaan, niet alleen bij CMSMS.
Beste Jan,

Bedankt voor dit compliment zelf zie ik dit niet zo. Ik denk dat vooral CalGuy en het Core-Team CMSMS in het leven houden. (ad1. CG is uiteraard onderdeel van het Core-Team of hij het hele core-team is of daar buiten staat dat kan ik niet beoordelen, lijkt soms wel zo daarom deze schrijfwijze).
Bij een open-source systeem doet de ontwikkeling en richting waarop een systeem gaat erom. Als een paar enthousiaste mensen ermee stoppen is het gedaan.

Bij een goed werkend open-source model hebben gebruikers inzicht in de richting, kunnen meedenken/bepalen of patches of verbeteringen voorstellen. Er is enige wanorde maar ook veel openheid. Een community met een open karakter zou voor groei en zichtbaarheid kunnen zorgen. In beginsel is CMSMS open-source (GPL) maar naar mijn mening ontbreekt de openheid. Ik weet dat er meer mensen zijn die sites in CMSMS ontwikkelen en in de lucht houden. Rolf's zijn we love cmsms geeft daar inzicht in en is een fantastisch initialief. Aan de andere kant heb ik soms het idee dat er nog maar een handje vol gebruikers is overgebleven.

janvl wrote: De strijd met "de duitsers" vond ik heel erg jammer, maar de onwil elkaar weer te verdragen is nog erger.
Ik hoop nog steeds dat dat toch weer gebeurt.

Mij heeft verbaasd dat er in dit forum geen ruimte was/is voor oplossingen die wat dieper liggen. Ook van mij zijn forum-bijdragen gewist. Dat ken ik van geen enkel ander FOSS-projekt.

Al jaren zie ik het gebruik van CMSMS terug lopen en mis een reaktie van "het dev-team". Enkele ontwikkelaars hebben opgegeven zoals Goran Ilic, dan mag je ook wel eens kijken of je uitgangspunten een aanpassing nodig hebben.
Van mij zijn nooit forum post weggehaald dit heb ik zelf gedaan toen ik heel vaak lastig gevallen werd met PM's en telefoontjes voor gratis CMSMS support op mijn zakelijke telefoonnummer. Ik heb al aangehaald dat het CMSMS forum wat mij betreft een reorganisatie krijgt bij CMSMS met een leeg forum beginnen zou ik niet eens erg vinden.

Wat ik jammer vind is dat het forum voornamelijk gebruikt wordt als vraag/probleem platform. Te weinig of nauwelijks als discussie en inspiratie platform. Nu kan je ook inspiratie opdoen via andere wegen en bestaan er hele actieve discord en slack servers. CMSMS heeft dit niet te bieden jammer genoeg ook niet op het eigen slack kanaal.

Het zou beter zijn om de strijdbijl te begraven een koude oorlog heeft ook bijna 50 jaar geduurd dit kan lang duren. Verandering zou van binnen uit moeten komen. Als aanschouwer kijk ik er naar en denk wat is er nu aan de hand. Ik zit niet in de Duitse community eveneens niet in het Core-Team dus ken het sentiment niet. Als ik al een probleem met Duitsers zou hebben ik ben vergevingsgezind en sta open voor dialoog. Goran (en ook Tapio) hebben veel gedaan voor CMSMS als zij er niet waren geweest had CMSMS geen standaard theme, basis voor de vormgeving van het /admin gedeelte en bestond ListIt niet. Jammer dat ze er niet meer zijn.
janvl wrote: Inmiddels werk ik wel met versie 2 maar ik heb een installed base die ik tevreden moet houden en dat wordt met CMSMS niet eenvoudiger, vooral wanneer de zoveelste module niet meer ondersteund wordt.

Er zijn niet zo veel op smarty baserende CMSsen en ik krijg regelmatig te horen dat kollega's toch een ander systeem kiezen.

Op zich kan ik met versie 2 wel uit de voeten hopelijk wordt de 2.3 niet weer een (te) grote stap, dan kan het zijn dat CMSMS nog minder gebruikers krijgt.
Smarty is een prima template taal. Twig/Blade of een template systemen wat niet gebasseerd is op PHP is net zo eenvoudig. Ik heb gewerkt met Template Toolkit / TT (Perl) / Nunjucks en Handlebars (JavaScript) / Django Templates (Python) het is even wennen aan een nieuwe lingo maar het is redelijk eenvoudig om een andere template systeem te leren. Met Smarty heb je al een voorsprong.

Mbt tot CMSMS en klanten tevreden houden. Heb ik 2 strategieen:

a) De server software en php versie vast pinnen op een vaste instelling voor enige veiligheid de hele /admin afschermen met .htaccess en nooit meer updaten. Dit kan met bijvoorbeeld een vps of container technology Docker etc.
b) Iedere update braaf uitvoeren en meegaan met de ontwikkelingen van CMSMS. Deze laatste methode heb ik heel lang gevolgd maar op een gegeven moment kon ik het niet meer verkopen dat een goed werkende site en cms buiten regulier onderhoud zoveel extra kosten met zich mee bracht. Deze kosten zaten vooral in de onvoorspelbare bugs en slordigheden die opduiken bij module updates.

Een kleine upgrade is maar 15 minuten werk maar tegen 1 bug aanlopen kost je al snel een uur, 9/10 keer duikt die zelfde bug bij een nieuwe upgrade gewoon weer op. Een module herschrijven is niet altijd gewenst en in te plannen als je alleen maar tijd voor onderhoud hebt.

Ik heb in het verleden modules in de forge gehad ik vind het een draak van een applicatie om spullen in te plaatsen. Heb nooit enige response gehad feature requests en bugs zijn nooit gerapporteerd dus heb alles verwijderd. Dit was bijvoorbeeld best een leuke module: https://vimeo.com/251805152


Vandaar dat ik in mijn eerdere betoog CMSMS modules onvoorspelbaar heb genoemd (door zelf modules te releasen en terug te trekken heb ik aan deze onvoorspelbaarheid meegewerkt). Met een ander systeem waarschijnlijk niet beter af bent. Als ik ooit over ga stappen op een ander CMS systeem moet het wel een hele krachtige core hebben en weinig afhankelijk van externe modules. Daarom ook alleen nog een kale CMSMS installatie voor mij.
janvl wrote: Een citaat: "wie te veel heilige huisjes afbreekt, komt zelf in woningnood".

Misschien wordt ik nu helemaal geblokkeerd . . . . . . .

Jan.
Mooi gesproken bedankt voor je bijdrage, over je quote moest ik even nadenken. Om er ook een aan te halen is CMSMS te vergelijken met de "nieuwe kleren van de keizer" ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe ... _de_keizer
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 947
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by janvl »

Hallo Arnoud,

je uitspaak
"Te weinig of nauwelijks als discussie en inspiratie platform"
is treffend.
Jou bijdragen hebben me de laatste tijd een wereld van verniewing getoond voor CMSMS die nauwelijk naar buiten gebracht wordt door "CG en het devteam".

Voor een diskussie is open staan voor andere standpunten nodig, en niet afdoen met "jij bent geen ontwikkelaar" of andere oplossingen uit het forum wissen omdat iemand wellicht wat verkeerd zou kunnen doen.
Toen ik na jaren weer ingestapt ben in de ICT en ook nog in een ander land (A), ben ik in het duitse forum met veel geduld geholpen om mijn kennis bij te schaven.
Hier wordt ook geholpen maar als je de moed hebt om het oneens te zijn met bepaalde mensen dan heb je een probleem.

Met 63 verbaas ik me regelmatig hoe vastgeroest sommige in hun standpunten zitten die veel jonger zijn als ik.

MvG
Jan
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 947
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by janvl »

https://w3techs.com/technologies/detail ... madesimple

Trends als deze kan je niet negeren, om het even wat we van de statistik denken, het geeft een beeld dat er al langer een imago-probleem is.

Een community waar met advokaten gedreigt wordt en waar geprobeerd wordt andere websites met de naam cmsms of iets dergelijks te verbieden is geen community en gaat onherroepelijk ten gronde.

Alleen in de samenwerking met alle leden van een community die 1 doel hebben kan je succes boeken.
Vroeger heb ik dat bij OpenBravo gezien en later bij Frontaccounting.

Hopelijk kan die trend nog gekeerd worden.
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by tristan »

Ha Arnout, goed te horen dat er nog zoveel passie voor CMS Made Simple is, al eens gedacht aan: https://www.cmsmadesimple.org/community ... d/develop/ ook toevallig?
deactivated010521

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by deactivated010521 »

Daar heb ik zeker over nagedacht sterker nog men heeft mij zelfs gevraagd. Ik spreek mij uit als community lid en heb geen ambities om zitting te nemen in het core-team. Ik ga graag wel in discussie vandaar dit topic.

De laatste jaren is de activiteit op dit forum erg afgenomen, ik denk dat dit een algemene trend is. Communicatie is veel meer verplaats naar instant-messaging. Op slack biedt CMS Made Simple de mogelijkheid om direct te communiceren. Zie daar jammer genoeg ook niet veel diepgaande discussie(s).

Ik heb geen idee wie er op slack zitten misschien heb ik maar beperkte rechten. Het enige wat ik zie zijn robot posts van commits op svn (de zijn al te volgen via RSS). Verder wenst men elkaar vaak goede morgen. Dit is een uitstekende manier om een teken van leven te geven maar daarna blijft het meestal stil. Of gaat de discussie verder in een prive of ander kanaal waar ik geen toegang toe heb?

Om terug te komen op openheid. Uiteraard wens ik iedereen ruimte voor prive gesprekken. Als een onderwerp heel persoonlijk is of niemand wat aangaat dan is het prima om dat gesloten te houden.

Als open-source community is het wel essentieel om open te zijn en open communicatie te promoten. Zo af en toe radio stilte is helemaal niet erg, zolang in grote lijnen maar duidelijk is in welke richting de ontwikkelingen zich bewegen. Dit ontbreekt naar mijn idee.

Aanvullend. Jongere generaties communiceren misschien anders maar zijn erg open en daar valt nog wel wat van te leren, ze kunnen namelijk heel goed samenwerken.

Zolang erg geen open communicatie is zullen ‘nieuwelingen’ zich niet bij CMSMS aansluiten en ‘oude rotten’ zich steeds meer vreemdeling voelen.
deactivated010521

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by deactivated010521 »

@tristan vroeg mij binnen het cms made simple Slack kanaal of ik over te halen ben om in het core-team plaats te nemen. Hier mijn reactie:

Bedankt voor de erkenning en uitnodiging om tot het core-team te kunnen toetreden. Een paar jaar geleden heb ik aangegeven geen onderdeel van het core-team te willen zijn omdat ik niet wil plaats nemen in een 'ivoren toren'. Een zetel in beslag nemen en vervolgens niets doen, daar heeft CMSMS niets aan. Aan deze opvatting is van mijn kant niets veranderd vandaar dat ik aangegeven heb geen core-ambities te hebben.

Ik werk graag in het openbaar met iedereen, niet exclusief met het core-team. Voor mij is het vanzelfsprekend dat je iets bijdraagt aan het open-source pakket waarmee je werkt. Ik doe dit voor verschillende open-source projecten, dit is vaak heel eenvoudig.

Omdat er buiten het CMSMS core-team om weinig mogelijkheden geboden worden om in een open setting mee te helpen is het heel lastig, bijna onmogelijk om een bijdrage te leveren aan CMSMS.

Een gesloten communicatie en niet gestandaardiseerde tools binnen niet toegangkelijke omgevingen zijn niet bevorderlijk om tot samenwerking te komen. Er gaat veel mankracht verloren. Enerzijds omdat het veel energie en tijd kost om eigen tools in de lucht te houden, anderzijds omdat gebruikers geen idee hebben waar ze kunnen helpen of waar hun hulp gewaardeerd wordt en de gebruikte tools niet efficient werken.

Waar het core-team mee bezig is, wat de status is van nieuwe ontwikkelingen en welke richting het systeem opgaat blijkt onduidelijk te zijn.

Een github/gitlab-achtige omgeving voor open discussies, roadmaps, projecten, issue lijsten. Gecentraliseerde: "vertaal bestanden, documentatie, source code van de core, publieke website, modules en third party modules". Je loopt ergens tegenaan of lost een issue op (laag hangend fruit) doet een pull-request en binnen korte tijd wordt je bijdrage in de source-code opgenomen. In een dergelijke opzet kunnen community leden ook input geven en controleren. Dit spreekt me meer aan dan een 'exclusieve', 'afgesloten' plek binnen het core-team. Voor de gehele community zou dit beter zijn.

Ik denk dat een dergelijke opzet ook voor CMSMS zou kunnen werken (vele open-source projecten hebben dit al bewezen). Het project moet daar wel anders voor ingericht worden, of CMSMS hiertoe bereid is weet ik niet? Documentatie websites in CMSMS houden, the forge herschrijven op basis van CMSMS-core, een eigen systeem voor vertalingen, afgesloten chat kanalen en project documentatie, ik heb daar mijn bedenkingen bij.

In de huidige opzet ben ik nog steeds beschikbaar om mee te helpen en doe dit ook, maar mijn bijdrage wordt steeds minder relevant. Mijn motivatie is dalende omdat deze niet aangewakkerd wordt door het enthousiasme en reacties van andere en geslotenheid van CMSMS. Soms is er weinig eer te halen aan het bieden van hulp, het is niet altijd duidelijk waar hulp nodig is of lijkt het bieden van hulp bieden geen zin te hebben.

Enkele voorbeelden uit de praktijk.....

* Melden van 3th party module bugs:
Als ik een bug ondek in een externe module meld ik die. Het duurt jammer genoeg lang voordat 'eenvoudige' bugs opgelost worden. Een aanpassing van een enkele regel of kleine slordigheid die ik soms letterlijk uitschrijf, wordt vaak genegeerd of pas maanden/jaren later aangepakt. Dit is niet heel motiverend. Als een bug die je zelf al gemeld en gefixt hebt na een update gewoon weer terug komt is dit zelfs frustrerend.

Bij het installeren en gebruiken van 3th party modules heb ik me vaak afgevraagd, ben ik de de eerste die 'deze' module installeerd, test of 'deze' bug ontdekt. 3th party modules heb ik zoveel mogelijk afgezworen omdat ik ze niet al te best en onbetrouwbaar vind. Het melden van modules bugs zal ik steeds minder gaan doen.

* Beantwoorden van vragen op het nederlandse forum
Er worden niet meer zoveel vragen gesteld in het nederlandse forum. Vaak concentreren vragen zich rondom hosting issues of zijn al vaker gesteld. Uitzonderingen daar gelaten, vragen stellers geven vaak te weinig informatie om tot een goed antwoord te komen.

Feedback wordt nauwelijks gegegeven. Als een probleem is opgelost hoor je meestal niets meer en zie je de vragensteller pas terug als het volgende probleem zich voordoet. Oplossingen worden niet vaak gedeeld er is weinig inspiratie en discussie. Mijn activiteit op het forum is dan ook erg beperkt en wordt steeds minder, ik leer er niets meer.

* Beta-testen:
Afgelopen zomer ben ik actief geweest met beta-testen. Ik weet dat er buiten het programmeerwerk van Robert (CG) andere core-team leden meedoen met de ontwikkeling en beta-test. In het beta-forum zit jammer genoeg weinig leven en is stil gevallen. Het gros van het core-team lijkt niet actief te zijn, of doet in zijn geheel niet mee. Nu kan dit beeld vertekend zijn maar zo komt het op het forum over.

Achter de schermen wordt vast heel hard gewerkt. Er moet ook nog van alles geregeld worden, vooral op het gebied van documentatie is er veel werk te doen. Documentatie opslaan in CMSMS daar zou ik van afstappen .md bestanden in het openbaar veel toegangkelijker.

Dat een release lang duurt en goed ge-timed moet worden is begrijpelijk. Radio stilte maakt mensen bezorgd. Bij mij heeft het er voor gezorgd dat ik niet meer zo actief bezig ben met de 2.3 beta-test. Zoals 2.3 core er nu bijstaat is deze al zeer bruikbaar, waarschijnlijk nog niet voor het 'grote' publiek.

* Het onderhouden en ontwikkelen van een CMSMS gerelateerd open-source project "CMSMS Theme Optimizer":
Dit project is ontstaan om de beperkingen van file-based theming in CMSMS 2.2 op te lossen. CMSMS 2.3 heeft file-based theming als standaard maar dit project is nog steeds relevant voor het verbeteren van SEO en developer workflow. Hoewel er niemand is die belangstelling heeft voor dit project, heb ik er veel plezier aan.
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by Jos »

Zelf blijf ik dankbaar gebruik maken van CMSMS.
Ik probeer aangehaakt te blijven bij updates en draag mijn steentje bij door een paar modules actueel te houden.
De meeste mensen die hier actief betrokken zijn, ken ik persoonlijk (diverse geekmoots en workshops) en zijn in werkelijkheid stuk voor stuk prima gasten waar je best heel gezellig een biertje mee kan drinken.

Ik herken best veel van wat Arnoud aangeeft, maar je mag mij als meningsloos bestempelen als het gaat om zaken die rond CMSMS spelen. Ik kan er perfect mee uit de voeten zoals het is en wil anderen geen ambities opleggen als ik daar zelf niet actief aan kan bijdragen. Dat anderen wel constructieve ideeën opperen is natuurlijk prima, maar zelf hou ik me daar gewoon niet zo mee bezig.

Overigens gebruik ik ook nauwelijks 3rd party modules, omdat ik me een soort van aan de goden voel overgeleverd bij updates van de module zelf (breekt huidige implementatie?), en het blijft afwachten hoe lang een module blijft aanhaken bij de actuele core versies. Maar ik snap heel goed dat het core team daar niks aan kan doen.

Daarom, in de paar gevallen dat ik extra functionaliteit nodig heb, maak ik de module zelf wel en hou het op die manier zelf in de hand. Sommige van die modules zijn gepubliceerd, wat als voordeel heeft dat anderen fouten signaleren die ik zelf niet had gezien. Voor geld of waardering hoef ik dat niet te doen. De keren dat iemand iets gedoneerd heeft in de ruim 10 jaar dat ik dit doe, zijn op de vingers van één hand te tellen. Voor mij hoeft dat ook niet, ik leef er niet van, het is niet mijn werk, puur een hobby.
deactivated010521

Re: CMS Made Simple een blik naar binnen

Post by deactivated010521 »

Jos, je hebt een goed punt dat je andere geen ambities kunt opleggen als je daar zelf niet aan kunt bijdragen.

Mijn betoog is kritisch van toon. Ik geef geen directe orders en heb ook geen verwachtingen dat mijn aanbevelingen letterlijk worden uitgevoerd. Het is niet dat ik het core-team / CMSMS wil neerhalen of afgeshreven heb. Als mijn toon als persoonlijke kritiek wordt opgevat? Dit is niet de bedoeling.

Mijn opvatting is een gedachtegang om CMSMS en de community in zijn geheel beter en toegangelijker te maken. Ik denk dat iedereen die gebruik maakt van CMSMS de wens heeft dat CMSMS goed blijft werken en vooruitgang boekt in techniek, uitstraling en groei....

Sterktes heb ik genoemd zwaktes zijn om aan te werken.

Jouw Gallery module heb ik genoemd als een van de kroonjuwelen van CMSMS, je inspanningen worden gewaardeerd. Uiteraard ook dank voor iedereen die op een andere manier een bijdrage levert.
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”