[hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Ik krijg deze foutmelding als ik op Export klik

Image

Ik zie dat er in 2014 al een post over gemaakt is: viewtopic.php?f=82&t=71258

Raar dat dit in 2018 nog steeds niet gefixed is. Ik zou sowieso verwachten dat Simplex als een los package te verkrijgen is.
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

Het feit dat Simplex niet ge-exporteerd kan worden vanuit de Design Manager maakt dat deze niet als losse package beschikbaar is.

Als ik de verschillende posts over dit onderwerp lees begrijp ik dat een fix aan de Design Manager kant in de huidge opzet niet te doen is.

Simplex komt uit een CMSMS v1.0 tijdperk toen waren de regels wat betreft het export vriendelijk maken van CMSMS v2.0 design manager themes niet bekend.

Mocht het wenselijk zijn dat Simplex in komende CMSMS versies beschikbaar blijft dan zou er iemand moeten opstaan om deze theme te verbouwen tot een export vriendelijke variant.

De meeste developers hebben helemaal geen behoefte aan kant-en-klare themes, gebruikers zonder development achtergrond wel.

De auteur van Simplex is jaren geleden gestopt met CMSMS ontwikkeling, wie wil er vroeten in een theme die opgezet is naar het inzicht van een ander en feitelijk achterhaald is.

Het core-team heeft beperkte mankracht en moet het doen met weinig community ondersteuning, ik heb er begrip voor dat prioriteiten anders liggen.

Een achterliggend probleem ligt in de geschiedenis van CMSMS Theming en de gekozen richting.

In het verleden was het uitsluitend mogelijk om templates en stylesheet (themes) in de database op te slaan. In 2.0 is overgeschakeld naar een hybride systeem waarbij database records naar bestanden ge-exporteerd kunnen worden.

Dit is een flinke verbetering maar bij lange na niet perfect.

Volledig filebased zou een oplossing zijn die toekomst bestendiger en beter is.

Als een theme uitsluitend uit bestanden bestaat is het veel eenvoudiger onder versie beheer te brengen en te distribueren. Een probleem en beperkingen met een .xml export zouden dan niet eens bestaan.

Ik besef dat dit makkelijk uitgesproken is maar heel veel impact heeft.
Het zal ingrijpen op zowel de core als alle modules die iets met templates en stylesheets doen. (Denk alleen maar aan default module templates en Smarty resource paths).

Overschakelen naar 100% file-based scheeft op de lange termijn development resources, maar vraagt een gigantische investering en omslag.

Een Design Manager module maakt plaats voor een configuratie bestand (veel eenvoudiger te onderhouden).

Om dit mogelijk te maken moet er wel consensus zijn (ik proef uit verschillende forum posts dat veel gebruikers en ook core-members niet op 1 lijn zitten).

En totslot de capaciteitsvraag wie gaat dit mogelijk maken en bijdragen?
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

arnoud wrote:De meeste developers hebben helemaal geen behoefte aan kant-en-klare themes, gebruikers zonder development achtergrond wel.
Klopt helemaal. Je zou op z'n minst een basis raamwerk verwachten die je simpel kan aanpassen. Anders blijft het een CMS puur voor ontwikkelaars. En dat terwijl de content manager van CMSMS vele malen vriendelijker is dan bijv. Wordpress als je overzicht wil houden (ik gebruik het nu voor een reisverslagen site met 100+ pagina's).
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by tristan »

Helemaal met je eens!
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

arnoud wrote:De meeste developers hebben helemaal geen behoefte aan kant-en-klare themes, gebruikers zonder development achtergrond wel.
Njit wrote: Klopt helemaal. Je zou op z'n minst een basis raamwerk verwachten die je simpel kan aanpassen. Anders blijft het een CMS puur voor ontwikkelaars. En dat terwijl de content manager van CMSMS vele malen vriendelijker is dan bijv. Wordpress als je overzicht wil houden (ik gebruik het nu voor een reisverslagen site met 100+ pagina's).
Ik heb naar die Simplex theme gekeken. Het is jammer dat de export het niet doet, voor het moment kan je de stylesheets en templates heen en weer kopieren (per stylesheet en template knippen uit je oude site en een nieuwe aanmaken en plakken in je nieuwe site).

Het zijn iets van 10 bestanden daar ben je al met al niet al te lang mee bezig.

Met kant-en-klare themes bedoel ik themes die je alleen hoeft te installeren om vervolgens aan de slag te gaan met je content en het publiceren van je website.

Wat bedoel je met een raamwerk wat je simpel kan aanpassen? Wat verwacht je van zoiets?
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

arnoud wrote:Ik heb naar die Simplex theme gekeken. Het is jammer dat de export het niet doet, voor het moment kan je de stylesheets en templates heen en weer kopieren (per stylesheet en template knippen uit je oude site en een nieuwe aanmaken en plakken in je nieuwe site).

Het zijn iets van 10 bestanden daar ben je al met al niet al te lang mee bezig.
maar dan andersom :) Mijn lokale WAMP server bevat de oude content en geen Simplex. Mijn Softalicious installatie op mijn nieuwe webhost bevat wel Simplex. Maar als ik de boel ga migreren dan drop ik alle tabellen in de nieuwe database en importeer ik de mysql dump van de oude site.

Ik neem aan dat Simplex compleet in de database staat? Of staan er ook nog ergens bestanden die ik dan veilig moest stellen?
Wat bedoel je met een raamwerk wat je simpel kan aanpassen? Wat verwacht je van zoiets?
Zoiets als wat op http://pmkmedia.nl/blog/cmsms staat.
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

Ik neem aan dat Simplex compleet in de database staat? Of staan er ook nog ergens bestanden die ik dan veilig moest stellen?
Alleen de templates en stylesheets staan in de database. Verder staan er nog afbeeldingen in $cmsms_root/uplods/simplex

Houdt in iedergeval een goede backup achter de hand.
Wat bedoel je met een raamwerk wat je simpel kan aanpassen? Wat verwacht je van zoiets?
Zoiets als wat op http://pmkmedia.nl/blog/cmsms staat.
Okey dat zijn in mijn beleving kant-en-klare templates met een uitgebreide uitleg / ondersteunende blog.

Met als bonus de mogelijkheid om bijvoorbeeld het grid los te trekken, een slider of contactformulier los te trekken.

Die themes zien er netjes uit en zijn geschikt voor cmsms v2, tel uit je winst.
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”