van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by mev »

Een vroegere klant van mij heeft nog steeds versie 1.11.6 (uit 2007 nb). Men zag er al die jaren geen brood in om upgrades te (laten) uitvoeren. Tja.
(overigens een wonder dat de meest pagina's nog bereikbaar zijn, op de home na)
Afijn nu eindelijk wel okay.
Maar 30 upgrade-versies uitvoeren kost natuurlk veel te veel tijd. Dus ik had het volgende gedacht:
(alle sjablonen (voor pagina's en menu) met stijlen van de oude versie heb ik bewaard opgeslagen op mijn eigen schijf)

- in een andere map een vers cmsms-pakket installeren, allerlaatste versie (of in de root, want oude versie staat in een submap);

- daar een nieuw design opzetten, daaraan de (bewaarde) paginasjablonen plus css-bestanden hangen;

- aan de lijst met designs een extra design voor het navigatiemenu toevoegen, type navigator (dus Menu Manager :: Navigatie), welke in het pagina-sjabloon wordt aangeroepen.
Daarin het menu-sjabloon zetten met stijlen;

- alle oude content erin zetten, copy-paste.

Lijkt dit ergens naar, does this make sense?
Of zie ik iets over het hoofd? Ivm de structuurverschillen van de core bij 1.X versies en 2.x versies?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!!
willemijn
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by Rolf »

om welke website gaat dit? heb je een url voor ons?
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by mev »

Zekers! Dat wil zeggen een vd de pagina's die nog wel te bereiken is, is:
http://www.stichtingkinderbelang.nl/cmsms/contact/

(rest vd pag's zijn ook te bereiken, behalve de home; ligt vlg. mij aan de doorsluis).
thanks alvast.
willemijn
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by tristan »

Deze site zou ik persoonlijk ook zo migreren als je al had bedacht ja, lijkt me een stuk sneller dan alle upgrades achter elkaar draaien.
deactivated010521

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by deactivated010521 »

Ik kan niet 1,2,3 zien wat er op de overige pagina's staat maar als het om 5 pagina's (+contactformulier), gaat? ... Dan heb je de content snel overgezet naar een nieuwe/verse CMSMS installatie.

Overigens hoef je niet voor iedere CMSMS update een afzonderlijke update te draaien naar de laatste 1.12.2 versie upgraden en vervolgens naar 2.1.6 en daarna naar de allerlaaste versie ( op dit moment v2.2.8 ) werkt meestal goed, maar dat terzijde.

Theming tussen CMSMS 1.x en 2.x heeft enkele aanpassingen nodig maar het lijkt erop dat je reeds bekend met de Design Manager, dus dit zal bekend zijn.

Ik werk zelf met een (lokale)development server. Het voordeel hiervan is dat je alles rustig kunt testen. De theme waaraan je werkt kunt exporteren naar bestanden en met je lokale-editor kunt werken.

Op het moment dat je website klaar is maak je 1 een copy van de live-omgeving en gooit hem helemaal leeg. Hiermee ben je dan in een keer verlost van alles wat zich sinds 2007 heeft verzameld op de server.

Je kunt ook de pagina die nu nog werkt in een .html bestand zetten (en deze tijdelijk gebruiken als homepage), een nieuwe CMSMS installatie doen op de live omgeving en het .html bestand weggooien als je klaar bent.

Meerdere cmsms installaties in submappen daar ben ik zelf niet zo'n fan van, maar misschien heb je er een speciale rede voor? ....draait er iets anders in de root waar ik geen weet van heb.
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by mev »

Thanks!
Overzetten vd content is niet het probleem (doet de klant bovendien zelf).

Maar de stappen die ik had bedacht bij overzetten naar verse cms install kloppen wel zo??
(jep ben bekend met de Design Manager van versie 2.x bij aantal andere sites, al vin ik em vaak wat verwarrend..).
Overigens hoef je niet voor iedere CMSMS update een afzonderlijke update te draaien naar de laatste 1.12.2 versie upgraden en vervolgens naar 2.1.6 en daarna naar de allerlaaste versie ( op dit moment v2.2.8 )
Goh, wist niet dat je zóveel upgradeversies over kunt slaan (zo'n 25...). Gaat dat echt wel altijd goed??
Want dat is missch dan toch sneller.
Je kunt ook de pagina die nu nog werkt in een .html bestand zetten (en deze tijdelijk gebruiken als homepage), een nieuwe CMSMS installatie doen op de live omgeving en het .html bestand weggooien als je klaar bent.
Denk dat ik niet helemaal snap wat je hier precies bedoelt..
Meerdere cmsms installaties in submappen daar ben ik zelf niet zo'n fan van, maar misschien heb je er een speciale rede voor? ....draait er iets anders in de root waar ik geen weet van heb.
Wat is erop submappen tegen? Dat is in dit geval maar als tijdelijk bedoeld. En handig om de oorspronkelijke met oude cms-versie nog effe bij de hand te hebben

De huidige situatie is als volgt:
De oude cms-versie staat nu in een submap: ../cmsms, in de root staat niks, behalve een re-direct naar die submap met behulp van een .htaccess rewrite rule.
Maar ook nog es met een lege html-index met daarin alleen <meta http-equiv="refresh" content="0;URL=http://www.stichtingkinderbelang.nl/cmsms/">
Destijds zo gedaan omdat iets in de root -een .htaccess dacht ik- niet kon of mocht bij one.com..
Zo werkte het destijds wel, maar nu niet meer.
Ik know, tis dus dubbelop, en waarschnlk ook de reden waarom de home als enige niet bereikbaar is?

Blijft de vraag wat sneller en vooral ook beter zal zijn? Zo laten en upgraden in 3 stappen over de oude versie heen zoals Arnoud zegt. Dan moet probleem met de onbereikbare home nog worden opgelost..
Of geheel verse in andere map (of root) vlg. m'n eerst genoemde stappen?

Heel veel dank alvast,
willemijn
deactivated010521

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by deactivated010521 »

mev wrote: Goh, wist niet dat je zóveel upgradeversies over kunt slaan (zo'n 25...). Gaat dat echt wel altijd goed??
Want dat is missch dan toch sneller.
Je, weet pas of het goed gaat op het moment dat je het probeert. Hier heb je ook weer voordeel van een dev omgeving want als er iets breekt heeft dit geen impact op de draaiende site.

Het is mijn ervaring dat van 1.11.x naar 1.12.2 veelal probleemloos verloopt. Van 1.12.2 naar 2.1.6 is een grote update en kan wat problemen geven maar als je niet te veel vreemde modules gebruikt kom je hier wel uit. Design Manager, Navigator, scope issues, incompatible modules zijn de mogelijke pijnpunten.

Als je eenmaal op cmsms 2.x zit gaat een upgrade naar de allerlaatste versie ook soepel. De enige module waar ik in het verleden veel gedoe mee gehad heb is ListIt naar LISE en een Gastenboek module daar heb ik uiteindelijk een data migratie voor moeten doen. Kantekening, deze modules had ik heel lang niet aangeraakt en geupgrade.
Je kunt ook de pagina die nu nog werkt in een .html bestand zetten (en deze tijdelijk gebruiken als homepage), een nieuwe CMSMS installatie doen op de live omgeving en het .html bestand weggooien als je klaar bent.
mev wrote: Denk dat ik niet helemaal snap wat je hier precies bedoelt..
Het lijkt erop dat er op dit moment nog maar 1 pagina werkt. Als je deze pagina bezoekt en via je browser op "Save page as html" klikt wordt de pagina inclusief afbeeldingen op je computer opgeslagen. Als je deze vervolgens online zet kan je het cms verwijderen en met een blank canvas beginnen.
Meerdere cmsms installaties in submappen daar ben ik zelf niet zo'n fan van, maar misschien heb je er een speciale rede voor? ....draait er iets anders in de root waar ik geen weet van heb.
mev wrote: Wat is erop submappen tegen?
Er is ansich niets op submappen maar de enige rede die ik met kan bedenken is dat je dit doet wanneer er in de root een andere applicatie draait. Als dit niet het geval is zou ik altijd een cmsms installatie in de root doen. Ik vind dat netter en onderhoudsvriendelijker. Ik meen dat je met .htaccess kan verbergen dat cmsms in een submap staat.

.htacces aanpassingen om urlś als http://url.com/cmsms/ er uit te laten zien als http://url.com hoeven dan ook niet.

Ik heb ooit 1 website onderhouden die bij one.com draaide daar hoefde ik geen submap installatie te doen maar de ene server is de andere niet. One.com is een partij die soms wat rigide is dus ik kan me voorstellen dat ze een vreemde configuratie hebben.
mev wrote: Blijft de vraag wat sneller en vooral ook beter zal zijn?
Ik denk dat het om het even is.

Opniew beginnen heeft de voorkeur als je helemaal ingeburgerd bent in CMSMS 2.0 en niet in oude versies en upgrades wilt duiken. Grote kans is dat je na 2007 verbeterde template en front-end technieken hebt eigengemaakt die in de oude site niet verwerkt zitten.

Een upgrade doen heeft de voorkeur als je zo snel mogelijk klaar wilt zijn, er zullen mogelijk een paar ergenissen op je pad komen wanneer de site tijdens het upgraden breekt maar bij een site van 5 pagina's zal het niet heel erg uit de hand lopen vermoed ik.

Tot slot controleer ook de PHP versie die je hoster ondersteund. 9 van de 10 keer breken oude CMSMS 1.x sites omdat er een nieuwere PHP versie geinstalleerd wordt.... maar er kan ook altijd een te oude PHP versie geinstalleerd zijn waarop CMSMS 2.x niet draait.

Ik vrees dat upgraden van CMSMS 1.x sites in de toekomst een stuk lastiger gaat worden. Kennis over hoe het ook alweer zat met CMSMS 1.x begint in de vergeethoek te raken. Er kan ook een catch 22 onstaan waarin CMSMS 1.x niet meer draait op een vernieuwd PHP platvorm en een upgrade in z'n geheel niet meer nodig is..... maar laat je hier niet te veel door afschrikken, uiteindelijk is dit het probleem van je eindklant ik zie wel een verdienmodel. ;)
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: van core-versie 1.11.6 naar de laatste..

Post by mev »

Erg bedankt Arnoud, voor je uitvoerige antwoord.
Denk dat ik toch een verse install (in de root) ga doen en dan de stappen zoals in m'n allereerste post beschreven. Als ik daar niks over het hoofd zag.

De php-versie is nu 5.6.36 (in die oude cmsms-site), beetje krap maar kan net voor cms-versie 2.x, toch?
Als minimaal 5.6+ vereist is.

Overigens zijn de andere pagina's (behalve de Home) bij mij echt wel bereikbaar, dwz vanaf http://www.stichtingkinderbelang.nl/cmsms/contact/ kun je er probleemloos komen.

Ik herinner me dat er destijds gekozen is voor het installeren in een submap omdat toen (2007) gezegd/gedacht werd dat dat het veiligst zou zijn!
Heb dat wel bij meer cmsms-sites gedaan, geeft geen problems bij upgraden oid. Voor de gebruiker maakt het ook nauwelijks uit.

Dank nogmaals,
willemijn
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”