e-commerce hulp

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Locked
HarmO
Power Poster
Power Poster
Posts: 251
Joined: Thu Jan 26, 2012 3:22 pm
Location: Belgium

e-commerce hulp

Post by HarmO »

Ik moet een website met online bestellingen maken voor een broodjeszaak.

Dit is mijn eerste website met een "shopping-cart" in CMSMS en had daarom graag wat feedback gehad.

Deze mensen willen op hun site een lijst van producten (voorbeeld broodje ham-kaas). deze moet je dan kunnen bestellen, maar er zijn modifieres voor het product. Soort broodje, saus & groentjes moeten allemaal aangepast kunnen worden voor ze het winkelwagentje ingaan.

Bij bestellen zou ik een account nodig hebben voor account gegevens en eventueel status bestellingen geven.(hiervoor kan ik FEU gebruiken)

De check-out moet een mail sturen naar specifieke mailbox en alle bestellingen opgeslagen worden in de DB.

Geen online betalingen, alle prijzen zijn inclusief tax dus geen tax berekeningen nodig. broodjes moeten worden opgehaald in de winkel dus geen shipping of online betalingen.

Ik heb al 2 dagen zitten prutsen met products en cart2, maar heb de indruk dat deze modules niet gemaakt zijn voor mijn specifieke case.

Ben aan het denken om te werken met $smarty.sessions voor de shopping cart, en een udt om alles op te slaan in de database.
Kind regards,
HarmO
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: e-commerce hulp

Post by velden »

Ik schat zo in - ben niet héél bekend met de Products module - dat de mogelijkheden van Products te beperkt zijn voor jouw bedoeling.

Als je voor één broodje (bv gezond) al kunt kiezen uit 4 verschillende typen brood en 5 toppings dan is dat voor één product een mogelijke combinatie van 4 x 2^5 = 128 variaties. Dat lijkt me al gelijk een signaal dat products niet de juiste keuze is. Tenminste als je in Products alle variaties apart moet opnemen.
En dan moet je je voorstellen dat de prijs van een paar toppings verandert ooit...

Als ik iets dergelijks zou moeten maken in CMSMS - kleine kans - dan zou ik denk ik kijken naar LISE. bijv. 1 instantie voor de broodjes, 1 instantie voor het type brood en 1 instantie voor de toppings. Per broodje kun je dan velden aanmaken voor een koppeling naar type brood en koppeling naar toppings. Zo kun je dan per broodje aangeven wat de mogelijkheden zijn. Tevens kun je er per topping een (meer)prijs aanhangen.

Voor presentatie is dat allemaal prima, formulieren kun je er ook wel mee vullen (bv. CGBetterForms). Maar Cart2 kan er volgens mij niet veel mee (?).

Dus hoe ga je dan de bestellingen opslaan? Nog een LISE instantie voor order-regels?

Ik ben wel benieuwd naar de creatieve oplossingen van anderen. Ik vind het vaak een kunst om juist naar eenvoudige oplossingen te kijken (een kunst die ik niet versta).
HarmO
Power Poster
Power Poster
Posts: 251
Joined: Thu Jan 26, 2012 3:22 pm
Location: Belgium

Re: e-commerce hulp

Post by HarmO »

Dag Velden, bedankt voor je feedback.

Ik was ook al van plan om met LISE te werken voor het beheer van de producten.
Als cart dacht ik er aan om (met simplesmarty en /of een udt) een sessie variable 'cart' aan te maken met daarin lijnen:

Code: Select all

Array
(
    [lines] => Array
        (
            [0] => Array
                (
                    [productId] => ham-chease
                    [price] => 2.50
                    [quantity] => 3
                    [options] => 'extra worteltjes, bruin broodje, cocktail saus'
                )

            [1] => Array
                (
                    [productId] => Martino
                    [price] => 2.60
                    [quantity] => 2
                    [options] => 
                )

        )

)
Ik zoek nog een manier om een lijn toe tevoegen aan en te verwijderen uit een bestaande array, indien mogelijk met smarty.

Voor de check-out: FEU (login en beheer van je persoons gegevens).
en een UDT die je cart toevoegd aan een order database en vervolgens een e-mail verzend naar een specifiek e-mail adres.

Gezien je hierover niet veel info terug vind op het forum wil ik in elk geval alles documenteren zodat ik wat terug geef aan de community.
Kind regards,
HarmO
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: e-commerce hulp

Post by velden »

Ik heb onlangs een reserveringssysteem gemaakt op basis van LISE en CGBetterForms.

Enigszins vergelijkbaar maar zonder een Cart functionaliteit.

Het uitlezen uit LISE en opslaan in LISE via CGBetterForms icm udt's is geen probleem.

Leuke job.

CGBFCrud heb ik trouwens nog niet bekeken. Potentieel ook interessant voor jouw doeleinden.
HarmO
Power Poster
Power Poster
Posts: 251
Joined: Thu Jan 26, 2012 3:22 pm
Location: Belgium

Re: e-commerce hulp

Post by HarmO »

CGBFCrud geeft op mijn hosting een vette error.

VPS met ubuntu 16.04, control panel van serverpilot.io,
keuze uit php 5.4 tot php 7.2


Ben wel geinteresseerd in hoe je via BetterForms op geslagen hebt in een LISE instance.
Kind regards,
HarmO
deactivated010521

Re: e-commerce hulp

Post by deactivated010521 »

Vanaf CMSMS 2.2.7 (mogelijk ook recente modules) dien je minimaal PHP v5.6 en bijvoorkeur PHP 7.1 geinstalleerd te hebben.

Wat voor error's zijn staan er in je apache error logs voor CGBFCrud ?

Volgende maand (April 2018) komt er een nieuwe Ubuntu LTS release 18.04 aan. Zoals het er nu uitziet gaat deze standaard geleverd worden met PHP 7.1 ik draai nu nog naar tevredenheid PHP v5.6

Ik ga deze versie tzt in productie uitrollen ... maar eerst wachten op een stable release ... en het nodige test werk... en dan kan ik weer ruim 4 jaar vooruit.

Als je broodjes shop heel veel verschillende variaties heeft zijn de "product properties" van de Products module inderdaad te beperkt.

Met ListIt is dit misschien eenvoudiger op te lossen.

Je kunt de winkeleigenaar altijd overtuigen van een eenvoudiger product aanbod pizza restaurants als "American Pizza" / "Domino's" beheersen dit in perfectie. Een zaak als "Subway" heeft in de fysieke winkel de mogelijkheid om de gekste combinaties te maken online is het product aanbod een stuk eenvoudiger.
HarmO
Power Poster
Power Poster
Posts: 251
Joined: Thu Jan 26, 2012 3:22 pm
Location: Belgium

Re: e-commerce hulp

Post by HarmO »

Dag Arnoud,

opletten als je ene bleading edge server wilt draaien:
viewtopic.php?f=7&t=78009

Laatste versie van CGBFCRUD geeft geen error meer. ik weet niet wat het probleem was.
Kind regards,
HarmO
deactivated010521

Re: e-commerce hulp

Post by deactivated010521 »

Aan het einde van de maand ga ik hier in duiken. Eerst testen op een dev server en dan live.

26th April: Stable Ubuntu 18.04 LTS release
deactivated010521

Re: e-commerce hulp

Post by deactivated010521 »

Ubuntu 18.04 LTS is now available! https://www.ubuntu.com/download

Mijn vps provider heeft binnenkort een 18.04 image. Ik draai op het moment wat testen met CMSMS + PHP 7.2 deze verlopen soepel.
HarmO
Power Poster
Power Poster
Posts: 251
Joined: Thu Jan 26, 2012 3:22 pm
Location: Belgium

Re: e-commerce hulp

Post by HarmO »

ik heb ondertussen mijn simple cart oplossing uit de doeken gedaan: viewtopic.php?f=28&t=78080&p=337887#p337887
Kind regards,
HarmO
Locked

Return to “Dutch - Nederlands”