Hoe lock goed in te stellen

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
User avatar
timdebuurman
Power Poster
Power Poster
Posts: 891
Joined: Sun Nov 06, 2011 8:15 pm
Location: Deventer, Netherlands

Hoe lock goed in te stellen

Post by timdebuurman »

Hoi,

Ik ben overgestapt naar een werkwijze waarbij ik het coderen direct in de templates doe in CMSMS2.
Zowel de sjablonen als de stylesheets.

Nu liep ik al snel tegen de 'lock' aan.
De stond altijd aan en ging er pas weer af als ik klikte op 'remove locks' bovenaan de 'sjablonen' en 'stylesheets'.
Zelfs als ik na dagen op de backend kom.

Bij een ander installatie heb ik de locks helemaal uit gezet.
Nu gebeurde het dat ik stukken code kwijt raakte.
Niet eens omdat ik dezelfde sjabloon of stylesheet tegelijk open had staan, daar lette ik wel op.
Maar toch gebeurde het nu te vaak dat ik een laatste stuk kwijt was.

Ik zet hierbij wel meerdere tabbladen open, met bijv. op 1 de sjabloon, op een andere de stylesheet en op een derde Inhoudsbeheer.

Graag krijg ik duidelijk hoe ik nu de lock in moet stellen zodat het wel goed werkt en werkbaar is.

Er zijn verschillende plekken waar deze instellingen te vinden zijn:

- Websitebeheer ->Instellingen - Algemeen -> Uitgebreide setup -> Lock time out (Enter a default value (in minutes) for locks to timeout. This is used if a piece of functionality does not provide a custom lock timeout value)

- Websitebeheer -> Instellingen - Content Manager -> Locking Expiration Time-out (minutes) (deze staat in laatste geval op 0)

- Websitebeheer -> Instellingen - Content Manager ->Locking Refresh Interval (seconds) (staat in beide gevallen op 30, maar lock gaat er dus niet af in 1e geval, ook niet na opslaan sjabloon)

Hopelijk kan iemand mij (en anderen die hier moeite mee hebben) duidelijk maken hoe deze ingesteld moet worden om goed aan een website te kunnen werken met meerdere tabbladen open en zonder steeds 'remove locks' te hoeven doen.
'remove locks' haalt trouwens weer alle locks weg, wat dan ook niet wenselijk is.

gr Tim
NextDoorMedia - Online Marketing Partner
https://www.nextdoormedia.nl
deactivated010521

Re: Hoe lock goed in te stellen

Post by deactivated010521 »

Er zijn 5 plekken waar locks ingesteld kunnen worden.

2 x voor de Design Manager
2 x voor de CMSContentManager
1 x een global setting die gebruikt wordt als er geen custom lock timeout gespecificeerd is.

Van deze laatste setting begrijp ik de toepassing niet heel goed, misschien kan iemand anders deze uitleggen?

Alle settings zet ik altijd standaard op 0. Ik ben de enige die in de Design Manager werk, dus locks heb ik niet echt nodig.

Adhoc doe ik wel eens een kleine template wijziging in /admin maar als het wat omslachtiger wordt geef ik de voorkeur aan filebased editing (export).

Met zowel filebased (export) als databasebased edits (import) ben ik nog nooit iets kwijt geraakt. Of locks hier van invloed zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De stukken code die je kwijt raakte: Was dat aan het einde van je template of je laatste bewerking?

Voor de CMSContentManager zie ik het nut van locks wel in, maar de sites die ik maak worden niet continue bewerkt dus ik accepteer een eventuele overschrijving als meerdere editors tegelijk aan de slag gaan. Vandaar ook een 0 instelling voor content.

Hoe je locks "moet" instellen is vooral een persoonlijke keuze. De volgende instellingen werken voor mij prima:


Code: Select all

SELECT * FROM `cms_siteprefs` WHERE sitepref_name LIKE '%lock%' 

- DesignManager_mapi_pref_lock_timeout 0 <-- Settings - Design Manager - Lock Time out (minutes):
Specify the minimum number of minutes after which a non-refreshed lock will expire.
Specifying a value of 0 will disable locking all together.
Minimum is 5 and maximum is 480


- DesignManager_mapi_pref_lock_refresh 0 <-- Settings - Design Manager - Lock Refresh Interval (seconds):
Specify the maximum number of seconds before a lock should be refreshed.
Setting a value of 0 will disable refreshing of locks.
Note: Locks are not refreshed unless there are some changes in the form.
The minimum value for this field (other than 0) is 30.

- CMSContentManager_mapi_pref_locktimeout 0 <-- Settings - Content Manager [General] - Locking Expiration Time-out (minutes)
Specify the number of minutes after which a non-refreshed lock will expire.
Specifying a value of 0 will disable locking all together.
The minimum value for this field is 5 and the maximum value is 480.


- CMSContentManager_mapi_pref_lockrefresh 0 <-- Settings - Content Manager [General] - Locking Refresh Interval (seconds):
Specify the number of seconds (at most) at which a lock should be refreshed. Setting a value of 0 will disable refreshing of locks.
Note: Locks are not refreshed unless there are some changes in the form.
The minimum value for this field (other than 0) is 30.


lock_timeout 0 <-- Settings - Global Settings [Advanced Setup] - Lock timeout:

Enter a default value (in minutes) for locks to timeout.
This is used if a piece of functionality does not provide a custom lock timeout value
User avatar
timdebuurman
Power Poster
Power Poster
Posts: 891
Joined: Sun Nov 06, 2011 8:15 pm
Location: Deventer, Netherlands

Re: Hoe lock goed in te stellen

Post by timdebuurman »

Adhoc doe ik wel eens een kleine template wijziging in /admin maar als het wat omslachtiger wordt geef ik de voorkeur aan filebased editing (export).

Met zowel filebased (export) als databasebased edits (import) ben ik nog nooit iets kwijt geraakt. Of locks hier van invloed zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De stukken code die je kwijt raakte: Was dat aan het einde van je template of je laatste bewerking?
Hoi Arnoud,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De kwijtgeraakte code was inderdaad onderaan, maar daarmee ook de laatst toegevoegde code in dit geval.

Wat betreft je opmerking over 'filebased', bedoel je dan via zoiets als ExaExternalizer ofzo?

gr Tim
NextDoorMedia - Online Marketing Partner
https://www.nextdoormedia.nl
deactivated010521

Re: Hoe lock goed in te stellen

Post by deactivated010521 »

Nee, hier bedoel ik de export/import functie van de Design Manager, de beste feature van de cmsms v2 serie als je het mij vraagt.

/admin -> Design Manager -> [Templates] of [Stylesheets] Selecteer template of stylesheet [x] Rechts onderaan: With Selected "Export" =submit=

Gexporteerde bestanden komen in ./public/assets/[templates,css]/*

Als je hostingpakket en tekst editor ssh ondersteunen kan je geexporteerde bestanden ook vanaf je desktop bewerken en opslaan, "filebased live editing".

Op je development omgeving een copy neerzetten, daar werken en nadat je klaar bent gexporteerde templates/stylesheets overschrijven via ftp/sftp werkt ook goed.

Er zijn nog wel wat modules (ListIt bijvoorbeeld) die geen gebruik maken van de Design Manager daar kan een export alleen gedaan worden met een module als ExaExternalizer.
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”