Problemer efter installation - hvad gør jeg?

Support på dansk for CMS Made Simple

Moderator: Silmarillion

Post Reply
M-Lindhardt

Problemer efter installation - hvad gør jeg?

Post by M-Lindhardt »

Hej.

Jeg har følgende problem: Hele installationen forløb perfekt, men da jeg herefter skulle starte min cms-side op på http://www.michael-lindhardt.dk, så fik jeg bare en fejlmelding "HTTP 404 - filen blev ikke fundet".

Desuden kunne jeg ikke logge på admin sitet jeg fik fejlmeldingen "Username or password incorrect".

Jeg har selv forsøgt at lede efter fejlen og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få at vide hvad "quiry string" er og hvad "db_prefix" er.

Jeg vil rigtig gerne have CMS MS op at køre, da jeg har hørt meget godt om det. Hvis jeg ikke kan få det til at køre, bliver jeg jo nok nødt til at gå tilbage til typo3 - det er bare så pokkers avanceret (på godt og ondt).

Jeg har også forsøgt mig på den engelske del af forummet, dog uden at jeg er kommet af med problemerne og håber derfor, at der måske er nogle skandinavere, der kan hjælpe mig.

Mange hilsner

Michael
User avatar
Silmarillion
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 483
Joined: Sun Jan 02, 2005 9:10 pm
Location: Denmark

Re: Problemer efter installation - hvad gør jeg?

Post by Silmarillion »

Hej Michael

Hvilken version bruger du? det lyder lidt som om at site't kræver en opdatering, som det kan ske hvis du har forsøgt dig med nyeste SubVersion-udgave. Prøv at gå ind på adressen: http://www.michael-lindhardt.dk/install/upgrade.php .Jeg prøvede lige, men det kræver at din config.php er skrivbar. Hvis det stadig ikke virker, så vend gerne tilbage.
Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan logge ind som administrator, men prøve lige ovenstående først og se, hvad der sker...

mht. de variabler du beder om forklaring på så:
  query-string (tror jeg, kommer an på hvor du finder det) er en streng med en gyldig sql-query, som sendes videre til ADODB som CMSMS benytter som database-abstraktionslag.
  db_prefix er en "forstavelse" til alle tabeller der benyttes af CMSMS. At bruge et db_prefix tillader dig at køre flere systemer på en og samme database, som mange webhotel-løsninger kræver. F.eks. kan du have CMSMS' indhold i cms_contents og typo3's indhold i typo3_contents i samme database uden at der blir rod i det, ved at bruge en db_prefix.

Jeg håber det kastede lyst over noget af det... Hvis du stadig har problemer så vend meget gerne tilbage enten her i forum'et eller i IRC-chatten, hvor både jeg og mange af de andre hovedudviklere er en stor del af dagen.

Det er herligt at du har fattet interesse for CMSMS, det er bestemt et system der rykker temmelig meget for tiden!

Mange Hilsener
Morten/Silmarillion
M-Lindhardt wrote: Hej.

Jeg har følgende problem: Hele installationen forløb perfekt, men da jeg herefter skulle starte min cms-side op på http://www.michael-lindhardt.dk, så fik jeg bare en fejlmelding "HTTP 404 - filen blev ikke fundet".

Desuden kunne jeg ikke logge på admin sitet jeg fik fejlmeldingen "Username or password incorrect".

Jeg har selv forsøgt at lede efter fejlen og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få at vide hvad "quiry string" er og hvad "db_prefix" er.

Jeg vil rigtig gerne have CMS MS op at køre, da jeg har hørt meget godt om det. Hvis jeg ikke kan få det til at køre, bliver jeg jo nok nødt til at gå tilbage til typo3 - det er bare så pokkers avanceret (på godt og ondt).

Jeg har også forsøgt mig på den engelske del af forummet, dog uden at jeg er kommet af med problemerne og håber derfor, at der måske er nogle skandinavere, der kan hjælpe mig.

Mange hilsner

Michael
M-Lindhardt

Re: Problemer efter installation - hvad gør jeg?

Post by M-Lindhardt »

Hej Igen.

Jeg bruger version 0.11.2.

Jeg har prøvet at opgradere på den måde du har vist forneden. Desværre uden held.

Når jeg spørger til "Query-string" er det fordi jeg i løbet af installationsprocessen bliver spurgt om den. Og default-svar er "page". Jeg har ingen idé om, hvilket svar jeg ellers skal lægge ind.

Jeg spørger til "db-præfix" fordi jeg ved oprettelse af databasen oplevede, at den havde udfyldt noget databasens navn f.eks. "lindhardt_"  Efter stregen kunne jeg så udfylde navnet på databasen f.eks. "lindhardt_cmsms". Og derfor spekulerede jeg på, om "lindhardt_" i virkeligheden var præfix til databasen i stedet for "cms_"? I opsætningen til databasen måtte jeg fjerne x hvor den kan skrive i eksisterende database.

Kan man checke, om der er korrekt forbindelse til databasen? Jeg bruger forresten surftown.dk, hvis det er nogen hjælp?

Mvh.

Michael
Post Reply

Return to “Danish - Dansk”