CMSMailer och å ä ö....

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

CMSMailer och å ä ö....

Post by Eva 33c »

Idag installerade jag nya CMSMS och när jag skickade testmailet för att kolla inställningarna för CMSMailer så funkade visserligen mailet, men det (numera) svenska meddelandet innehåller inga å ä ö utan "de där andra" tecknen som brukar dyka upp. Jag märkte inte detta förra gången med den tidigare versionen eftersom det meddelandet var på engelska.
Det måste väl vara någon charset inställning någonstans som kan ändras. Men den förvalda är ju iso-8859-1, och borde funka. Jag provade att ändra till utf-8 i CMSMailern utan någon förändring. Vad är det jag missar?

Jag testade också att infoga ett sändformulär på en av websidorna (enligt någon anvisning någonstans) och provskickade ett meddelande. Men det mailet kom aldrig fram, trots att texten sa att det hade skickats. Vad var fel då?

Och om man nu skulle få det formuläret att funka, hur/var kan man modifiera det? Texten är på engelska och det ser ganska "fult" ut.
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by andershz »

De där "andra" tecknen är html-entiteter, och kommer från den svenska språkfilen i CMSmailer-modulen.
./modules/CMSMailer/lang/ext/sv_SE.php
Det är ett tappert försök att få till svenska tecken i meddelanden, men tyvärr dömt att misslyckas eftersom CMSmailer skickar:
MIME-Version: 1.0
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"

Content-Type: text/html skulle ha krävts för att detta skulle fungera, dessutom måste mottagarens mail-program stödja html,  vilket iofs de flesta gör numera.

Det spelar alltså ingen roll om du väljer iso-8859-1, utf-8 eller något annat, det kommer ändå att bli fel.
Jag vet inte om det finns någon inställning i CMSmailer för att byta Content-Type, om inte kan man ju hacka till det själv.
Det ser ut att finnas en funktion i CMSmailers API för att markera att html ska användas, $cmsmailer->IsHTML(true),
men tydligen använder inte CMSmailer själv detta vid sändning av testmeddelandet.

Men å andra sidan är det väl bättre att byta ut html-entiteterna i språkfilen mot riktiga åäö, med charset="utf-8" fungerar det, i alla fall i de testmail jag skickat till hotmail och gmail.

OBS, man behöver inte byta ut dem i hela filen, enbart i de strängar som skickas ut i mail,
vilket vid en snabb titt verkar vara begränsat till $lang['testsubject'] och $lang['testbody'].
Men det finns också andra moduler som använder sig av CMSmailer, t.ex. FrontEndUsers som gör det
för att skicka instruktioner till användare som glömt sitt lösenord.
Språkfilerna till dessa moduler behöver alltså också fixas till.

/Anders
Last edited by andershz on Thu Dec 04, 2008 3:43 pm, edited 1 time in total.
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by andershz »

Såg just att svenska språkfilen för CMSmailer är en av sakerna som uppdateras i 1.5.1,
så det är väl enklast att uppgradera först, innan man pillar på språkfilen, annars får man göra om det igen.
Zoorlat

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Zoorlat »

Det viktiga ar ju inte om oversattningsfilen for CMSMailer ar riktigt kodad, utan om å, ä och ö skickade i formular pa ens hemsida blir ratt. Och det brukar inte vara nagra problem for mig.  8)

Eva 33c :
Jag testade också att infoga ett sändformulär på en av websidorna (enligt någon anvisning någonstans) och provskickade ett meddelande. Men det mailet kom aldrig fram, trots att texten sa att det hade skickats. Vad var fel då?
Underligt att testmeddelandet kom fram, men inte det fran sandformularet. Vilket formular anvander du? (vilka anvisningar?). Jag kan rekommendera att installera Form Builder, kraftfullt och anvandbart aven for att skapa enkla sandformular.

/Z
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Eva 33c »

Tack för tipset, men tyvärr fick jag det aldrig att fungera.
De färdigförfattade texterna i språkfilen visar html-entiteterna i mail likafullt trots att jag ändrat till å ä ö.
Däremot fungerarå ä ö i mina egna ifyllda meddelanden och mailen kommer fram nu. Det var nåt komma som försvunnit vid inklistringen av koden....

Jag ska uppdatera till den nya versionen, (här går det minsann undan jag trodde jag installerat den nya versionen i morse  :D )
så får vi se vad som händer. Det fånigaste är rubriken som blir när någon får sitt mail om nytt lösenord. Får du den med "ö" Zoorlat?

Har någon nån fundering på min andra fråga; hur man kan "styla" och ändra text i formuläret som syns när man infogar  {contact_form}?
Men förmodligen är FormBuilder ett bättre altenativ.

CMSMS är alldeles nytt för mig så ibland har jag lite svårt att räkna ut var källkoden egentligen finns för redigering. Jag tänker nog lite bakvänt emellanåt.
Zoorlat

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Zoorlat »

Får du den med "ö" Zoorlat?
Efter att ha andrat sv_SE.php till:
$lang['lostpassword_emailsubject'] = 'Glömt lösenord';
sa far jag ratt tecken i rubrik/amnesraden.
Har någon nån fundering på min andra fråga; hur man kan "styla" och ändra text i formuläret som syns när man infogar  {contact_form}?
Contact_form ar en plugin (enkelt php-script, till skillnad fran moduler som har databaskoppling). Du hittar php-filen under mappen 'plugins'. Kolla efter function.content_plugin.php. Dar ser du hur koden genereras.
Men förmodligen är FormBuilder ett bättre altenativ.
Tja, bara om du behover mer kontroll och fler funktioner.  :)
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by andershz »

Zoorlat wrote: Det viktiga ar ju inte om oversattningsfilen for CMSMailer ar riktigt kodad, utan om å, ä och ö skickade i formular pa ens hemsida blir ratt.
/Z
Nej, testmailen från CMSMailer skickar man väl oftast till sig själv, så där spelar det nog ingen större roll.
Däremot ser det ju inte så proffesionellt ut om användare t.ex får mail med rubriken
"Glömt lösenord" från FrontEndUsers-modulen.

/Anders
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Eva 33c »

Tack zoorlat för svar om Contact_form.php-filen med koden i. Nu ska jag nog kunna få formuläret att se ut som jag vill.

När jag ändrade i $lang['lostpassword_emailsubject'] = 'Glömt lösenord'; så blev resultatet en mail med ämnet : Glmt lsenord, som knappast är bättre än den första varianten.
Men varför får jag inte samma resultat som du????
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by andershz »

Har du valt charset utf-8 i CMSmailer?
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Eva 33c »

Ja det har jag. Innan jag gjorde det fick jag "konstiga tecken" på avsändarraden som innehöll ett ä. Men nu funkar det hur bra som helst.
Problemet tycks bara uppstå när de där fasta texterna i språkfilen infogas. Jag skulle bli jätteglad om man kunde lista ut hur det ska lösas. Just den där med "glömt lösenord" som ämne ser ju inte klok ut. Och förstås en del andra färdiga saker.
Och jag har uppdaterat till 1.5.1 utan någon skillnad.
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by andershz »

Det verkar väldigt konstigt om du skulle få html-entiteterna i mailen fast du ändrat i språkfilen.
Det fungerar utan problem hos mig.
Säkert att du ändrade på rätt ställe?
Zoorlat

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Zoorlat »

Underligt problem. Framförallt som vi inte alla råkar ut för det. Problmet tycks alltså finnas i hur php-koden hanterar teckenkodningen. Har du testat att ställa in locale-inställningarna i config.php?

Code: Select all

$config['locale'] = 'sv_SE.utf8';
...
$config['default_encoding'] = 'utf-8';
$config['admin_encoding'] = 'utf-8';
(kom ihåg att rensa cachen efteråt för att alla ändringar ska träda i kraft)


I sådana här lägen brukar jag annars välja den icke-tekniska lösningen. Alltså, undvik svenska tecken på just detta ställe. T ex:
$lang['lostpassword_emailsubject'] = 'Nytt password';
eller
$lang['lostpassword_emailsubject'] = 'Nya inloggningsuppgifter';
;)
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Eva 33c »

andershz wrote: Det verkar väldigt konstigt om du skulle få html-entiteterna i mailen fast du ändrat i språkfilen.
Det fungerar utan problem hos mig.
Säkert att du ändrade på rätt ställe?
Nej jag får inga html-entiteter sedan jag ändrade. utan å ä ö skippas helt och hållet. Glömt blir alltså Glmt.
Och jag ändrar på rätt ställe eftersom det blir ändringar, om än inte till det bättre  ;) .

Nu har jag skrivit "Nytt password ö" som ämne (ö bara för att se vad som händer. Och så här blir mailet:
Image

Så här ser det ut i filen sv_SE.php:
$lang['lostpassword_emailsubject'] = 'Nytt password ö';

Jag undrar verkligen vad jag gjort för fel...
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by andershz »

Kan det ha något med din php-miljö att göra? Har du t.ex. mbstring installerat?
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: CMSMailer och å ä ö....

Post by Eva 33c »

Inte för att jag riktigt vet vad mbstring är...
Men jag gjorde i allfall en sån där "phpinfo ()" test och det verkar som att mbstring är "möjligt" men ej "aktivt" på min server.
Nu ska jag nog sova på saken och försöka få ihop resten av sidan i allafall. Jag har lovat att den ska vara klar före 17 december.
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”