Installation

Support på dansk for CMS Made Simple

Moderator: Silmarillion

Post Reply
macthekat

Installation

Post by macthekat »

I skriver at ingen spørgsmål er for dumme - jeg tager jer på ordet.

Jeg har tidligere lavet nogen hjemmesider, dog uden at kunne påstå at jeg er nogen haj til det. Jeg har arbejdet med html og ikke så meget andet. Det kan være derfor at installations instruktionerne er ret volapyk for mig. Er der nogen der har tid til at forklare hvordan man gør? Med enkle ord og som om I taler til en der aldrig har arbejdet med den slags før? Det eneste jeg umildbart kan finde ud af er at uploade filerene til serveren resten er helt sort.

På forhånd tak.
User avatar
Silmarillion
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 483
Joined: Sun Jan 02, 2005 9:10 pm
Location: Denmark

Re: Installation

Post by Silmarillion »

Hejsa Macthekat

Det er helt i orden... vi tager det lige lidt ad gangen... Filerne er på serveren!? Det er en god start!

Næste punkt er at sørge for at du har en eller anden form for database adgang, har du styr på det? Måske du har fået nogle oplysninger af dit webhotel, eller lignende. Du skal bruge et database-server-navn (muligvis "localhost", hvilket betyder at databasen er på samme computer som webhotellet), et database-brugernavn og et password. Desuden skal du bruge et navn på den database du må rode med, eller du kan oprette en ny database selv hvis du har mulighed for dette.
Det er svært at give præcise informationer angående dette, da det helt kommer an på hvordan dit webhotel virker. Kig evt. på deres hjemmeside for instruktioner, eller skriv her hvilken udbyder/webhotel du bruger, så kan jeg kigge på det.

Derefter er der nogle rettighedsting der skal ordnes, og det er nemmest at forklare, hvis jeg ved hvilken ftp-klient du bruger, altså det program du har uploadet filerne med.

Sig til, hvis du har flere spørgsmål, hvis det stadig ikke gir mening, eller hvis jeg trods alt går i for mange detaljer, men det bad du om ;-)

Mange Hilsener
Morten/Silmarillion
macthekat wrote: I skriver at ingen spørgsmål er for dumme - jeg tager jer på ordet.

Jeg har tidligere lavet nogen hjemmesider, dog uden at kunne påstå at jeg er nogen haj til det. Jeg har arbejdet med html og ikke så meget andet. Det kan være derfor at installations instruktionerne er ret volapyk for mig. Er der nogen der har tid til at forklare hvordan man gør? Med enkle ord og som om I taler til en der aldrig har arbejdet med den slags før? Det eneste jeg umildbart kan finde ud af er at uploade filerene til serveren resten er helt sort.

På forhånd tak.
macthekat

Re: Installation

Post by macthekat »

Noget i retning af det her?

$db=mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password");
mysql_select_db("brugernavn", $db);


Hvad skal jeg gøre af det og er det der rigtige jeg har fat i.

Mit webhotel er B-one

-----------------------
Edit

Noget kunne tyde på at jeg har adgang til phpMyAdmin local host - er det det? Øv jeg er forviret.
Last edited by macthekat on Tue Nov 22, 2005 1:26 pm, edited 1 time in total.
westis

Re: Installation

Post by westis »

Hej macthekat,

Jag använder också B-One som webbhotell. På B-One kan man bara använda en databas, så du behöver inte skapa någon databas utan använder den som redan finns.

Du har fått ett mail med uppgifter om dina koder, där står det bl.a. vad du har för användarnamn och lösenord för din databas. Host är localhost. Databasnamnet är oftast din domän, men _ istället för . (t.ex. domän_org istället för domän.org).

Har du gått igenom steg 1-5 på http://www.cmsmadesimple.org/quick_install.shtml ?

I så fall kan du hoppa över steg 6 och fortsätta på steg 7. I steg 10 använder du det användarnamn (username) och lösenord (password) som du har fått från B-One till din databas. I fältet för "database name" skriver du namnet på din databas, som du också har fått från B-One.

Som Morten skriver, steg 4 beror på vilket FTP-program du använder.

Om du stöter på fler problem, säg till så hjälper vi dig vidare! :-)

Hoppas du förstår min svenska... ;-)
macthekat

Re: Installation

Post by macthekat »

Tak skal du ha - jeg tror det hjalp.

Og dit svenske er rimelig nemt at forstå.
macthekat

Re: Installation

Post by macthekat »

Ok - tåbeligt problem - jeg kan ikke huske hvordan jeg får adgang til mit kontrolpanel - det virker dumt ikke.

??? ??? ??? ??? ???
Post Reply

Return to “Danish - Dansk”