• twitter image
  • facebook image
  • youtube image
  • linkedin image
Language: CMS Made Simple Czech CMS Made Simple France CMS Made Simple Hungary CMS Made Simple Russia CMS Made Simple Netherlands

All times are UTC

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Online Fotoarchief met CMSMS
PostPosted: Fri Oct 23, 2015 2:37 pm 
Dev Team Member
Dev Team Member

beeldbank.zeijen.nu

THEME
Het grafisch ontwerp van de website http://beeldbank.zeijen.nu is op zich niet bijzonder. Het is doeltreffend en er zit niet meer op dan noodzakelijk. Wat het wel enigszins bijzonder maakt is de technische opbouw in de backend.

Binnen onze gemeenschap worden met enige regelmaat activiteiten georganiseerd waarvoor men (tijdelijk) een aparte website wil hebben. Deze site is dan altijd een subdomein van de hoofdwebsite Zeijen.nu.
De redactie van website is allemaal vrijwilligerswerk. Aan de ene kant wil je iedereen helpen en voorzien van een website, aan de andere kant moet het wél allemaal gemaakt worden... Dit vroeg om een praktische oplossing!

Ik heb hiervoor een speciaal responsive sjabloon gemaakt. Door het aanpassen van slechts twee kleurvariabelen (theme kleur donker en licht) in de stylesheet en het uploaden van één andere header afbeelding kun je de website binnen de kortste keren een eigen gezicht geven! De gehele verdere verwerking gaat allemaal met Smarty, CSS3 en Font Awesome.

BEELDBANK
Deze website http://beeldbank.zeijen.nu is een online fotoarchief voor het beheren en publiceren van (oude) foto's. Ik was eigenlijk op zoek naar een programma waarmee ik dit offline kon doen en daarnaast de foto's kon tonen op een website. De combinatie hiervan was lastig te vinden, de pakketten die wel aan mijn eisen voldeden waren (te) duur of er was een abonnement noodzakelijk.

Ik had helder voor ogen wat ik nodig had en heb het toen geprobeerd zelf te maken met CMSMS. De Uploads module kwam het dichts in de buurt... Wat ik eigenlijk miste was een geforceerde unieke benaming van de bestanden! Het kan niet zo zijn dat je in het archief bestanden hebt met dezelfde naam. En de bestanden mogen ook niet overschreven worden door een andere afbeelding.
Deze functie zat niet in de Uploads module. Van de redactie van de website heb ik budget gekregen om deze functie te maken en heb contact opgenomen met de module developer Calguy1000. Ik heb mijn probleem aan hem voorgelegd en een voorstel gedaan hoe dit opgelost kan worden in de module. Ieder geüpload bestand zal automatisch een nieuwe oplopende bestandsnaam krijgen. Van 0000001.jpg naar 0000002.jpg, enzovoort. CG vond dat deze functie een meerwaarde is voor de module en heeft het tegen een vergoeding voor ons ingebouwd.

Bij iedere foto plaatsen we een beschrijving van de voorstelling. Met de standaard CMSMS zoek module kunnen verbanden tussen de foto's worden gemaakt. Zo vind je bij een zoektocht naar afbeeldingen van bijvoorbeeld een woonhuis niet alleen de foto's van het aanzicht, maar ook de foto's van de directe omgeving en wellicht activiteiten die zich in het huis of in de buurt hebben afgespeeld. Een historische Street View zeg maar...

Gebruikte modules:
- Uploads
- CGSmartImage
- Simple Form
- Core Zoekmodule

De website http://beeldbank.zeijen.nu is klaar en nu in alle rust de foto's toevoegen :)

Image

Did my post help you solving a problem at your (customers) website and it saved you many hours of work? Great!! Consider buying me a cup of coffee in return! [ Click here ]

Profile  

Share On:
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

All times are UTC