http://wiki.cmsms.nl - Wat doen we ermee?

Een board gericht op de NL-vertalingen van CMSMS en documentatie over CMSMS

Moderator: velden

User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

http://wiki.cmsms.nl - Wat doen we ermee?

Post by frankmanl »

Ik heb me afgelopen uren wat verdiept in de wiki, snap nu ook zo'n beetje hoe dat werkt.
Wat me opviel is dat de menustructuur van de nederlandse wiki behoorlijk afwijkt van de oorspronkelijke (engelse) en daar is ook wel wat voor te zeggen. Het engelse menu gaat tot 6 niveaus diep - dat is niet meer te volgen. Het nederlandse zit veel slimmer in elkaar. Chapeau voor wie dat heeft opgezet!
Maar ook viel me op dat er in het nederlandse menu doublures zitten. Zo komt er twee keer de kop 'uitbreidingen' voor, waarvan één ook een werkelijke content heeft, de andere eigenlijk niet.
Ik heb zelf net wat aanpassingen gedaan aan het nederlandse menu. Zo heb ik nog een niveau bullets verwijderd, waardoor het beeld rustiger wordt, en een aantal hoofdonderwerpen vet gemaakt, waardoor je je makkelijker oriënteert.
Ik zie nog wel meer mogelijkheden om het menu te verbeteren, om content slimmer te ordenen (of überhaupt in het nederlandse menu op te nemen!), maar voordat ik daaraan begin wilde ik eens even vragen of er meer mensen mee bezig zijn. Of willen zijn.
Het is erg prettig dat er moderators zijn voor het forum, maar als ik het goed begrijp kan iedereen zó met de wiki aan de slag. Dat verklaart wellicht ook de doublures in het menu.

Daarom, om te voorkomen dat er langs elkaar heen gewerkt wordt: zijn er mensen die zich actief met de wiki en de ontwikkeling daarvan bezighouden? Dan zou ik graag teamgenoot worden.
Zo niet, dan neem ik het graag op me om de wiki verder te structureren, wat artikelen toe te voegen en zo de nederlandse documentatie weer een stap vooruit te helpen.

Frank

UPDATE - GECOÖRDINEERDE AANPAK VAN DE WIKI IN HET NEDERLANDS
Om de wiki op consequente wijze in te delen en te vullen, met optimaal resultaat voor de gebruikers, is coördinatie gewenst.
Ik ga in eerste instantie een aantal punten oppakken (niet per se in deze volgorde):
Image NL-header aanpassen: alleen verwijzen naar engels, daar vind je de rest van de talen wel
Image NL-footer aanpassen: korte tekst over gecoördineerd editten, die verwijst naar dit forum-artikel
Image handleiding voor wiki aanvullen en verbeteren
Image paginatitels checken
Image doublures eruit
Image layout menu verbeteren: met vet en bullets, maar ook menu inkorten en alleen bij elk hoofdstuk de verschillende pagina's
Image menu en naamgeving pagina's gelijktrekken: de menustructuur moet overeenkomen met de naamgeving van pagina's en andersom
Image pagina’s zoeken die niet in NL index staan
Image alle pagina’s van NL-header, footer en menu voorzien
Image alle bestaande NL pagina’s in menu zetten
Image alle ontbrekende pagina’s in menu zetten (pagina’s die wel in engelse docu voorkomen)
Image artikelen vertalen
Image uitbreiden
Image content updaten naar nieuwste versie van CMSMS, nederlandse standaard installatie

Lijkt het je leuk om ook aan de wiki te werken, laten we dan via dit forum overleggen, zodat we er samen de beste wiki van CMSMS van kunnen maken.
Last edited by Rolf on Thu Nov 22, 2012 7:33 pm, edited 3 times in total.
Reason: Titel aangepast
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by Jos »

Ik denk dat jou initiatief wel algemeen toegejuigd wordt  :D
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by Rolf »

Juich, juich  :D

Goed initiatief, Frank

Er zijn veel taken te verdelen binnen een project als CMS Made Simple.
Aangezien het allemaal vrijwilligerswerk is, kun je niemand aanwijzen.
Maar het wachten is eigenlijk of iemand de bal oppakt.  ::)
En dan hebben we er allemaal profijt van.
Het is erg prettig dat er moderators zijn voor het forum, maar als ik het goed begrijp kan iedereen zó met de wiki aan de slag. Dat verklaart wellicht ook de doublures in het menu.
Volgens mij kun je in de wiki een e-mail melding krijgen als er iets gewijzigd is...  :-\
Hiermee kun je het een beetje bij houden.
Lijkt het je leuk om ook aan de wiki te werken, laten we dan via dit forum overleggen, zodat we er samen de beste wiki van CMSMS van kunnen maken.
Nou community, laat van je horen  :P

Grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

Ik heb inmiddels de volgende zaken afgerond:
Het hoofdstuk over het aanpassen van de wiki: 't Kostte me zelf wel wat tijd om uit te vinden hoe wiki überhaupt werkt en hoe de pagina's in de CMSMS-wiki zijn opgebouwd. Ik denk dat het met dit hoofdstuk voor anderen een stuk makkelijker wordt iets te doen met de wiki, en die ook consequent ingericht en vormgegeven te houden.
Alle pagina's van dezelfde header en footer voorzien: Ik dacht dat het niet zo'n zin had boven iedere pagina een lijstje van allerlei talen te plaatsen en verwijs nu simpelweg naar de engelse pagina's, vanaf welke je verder kunt zoeken naar dat oh zo handige Koreaans, Fins en Swahili. De footer (oorspronkelijk een herhaling van de lijst met talen) heb ik vervangen door een verwijzing naar dit forum-topic, om mensen te stimuleren hun bijdragen te coördineren.
De inhoudsopgave versimpeld en ingekort: De oorspronkelijke inhoudsopgave schoot door tot ver onder het scherm. Ik heb nu voor verschillende hoofdstukken van de wiki een eigen menu gemaakt, dat veel compacter is en daardoor duidelijker. Een redacteur die iets zoekt over het aanpassen van een pagina wil misschien ook wel iets lezen over het plaatsen van een afbeelding, maar vast niet over installatie via een shell. Alle onderwerpen uit het oorspronkelijke menu zijn nog steeds terug te vinden, maar je wordt niet meer overspoeld door de meest uiteenlopende zaken.
Overigens moet hier nog meer mee gebeuren: de uitsplitsing en opmaak onder de kop Het beheerpaneel bijvoorbeeld kan nog wel wat verbetering gebruiken, maar dat vraagt om meer dan het aanpassen van de inhoudsopgave alleen. De naamgeving van de pagina's moet daarvoor eerst worden geanalyseerd. Ik dacht dat nu als volgende stap te doen.
UPDATE: de hele inhoudsopgave kent nu nergens meer dan 3 niveau's

Ik houd me aanbevolen voor opmerkingen en verbeteringen.

Frank
Last edited by frankmanl on Sun Dec 27, 2009 12:37 pm, edited 1 time in total.
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

HOOFDSTUK INSTALLATIE
Ik heb het hoofdstuk INSTALLATIE doorgewerkt.
Hier kan ik wel wat hulp gebruiken. Het betreft wat technischer materie die ik niet goed in de vingers heb. Installatie met FTP heb ik wel goed kunnen updaten (heb het zelf al vaak gedaan en snap wel waar het over gaat), maar installatie via shell zegt me eigenlijk niets. Ik denk dat dat een LINUX-methode is, maar weet dat niet eens zeker.

Dus, wie kan hetvolgende verzorgen?
  • Wie checkt VEREISTEN? - ik denk dat ze wel goed zijn weergegeven maar controle door een 'expert' lijkt me een goede zaak
  • SNELLE INSTALLATIE VIA FTP heb ik herschreven voor V1.6.6 - wie controleert deze tekst?
  • Wie (her)schrijft INSTALLATIE VIA SHELL? - zo te zien is het gebaseerd op een verouderde versie van CMSMS, moet dus worden geupdate door iemand die weet hoe dat werkt; voor afbeeldingen en een deel van de tekst zou je gebruik kunnen maken van wat ik al heb gedaan in SNELLE INSTALLATIE VIA FTP
  • Wie (her)schrijft OPTIONELE INSTELLINGEN?
  • Wie (her)schrijft FOUTEN HERSTELLEN?
  • UPGRADEN heb ik herschreven voor V1.6.6 - wie controleert deze tekst?
  • Wie (her)schrijft KOPIËREN NAAR NIEUWE SERVER?
Voor alle paragrafen kan het heel wel zijn dat ze niet wezenlijk hoeven te worden bijgewerkt, maar daarvoor is controle nodig van iemand die weet wat ie doet. Eenmaal bijgewerkt (of goed en up to date bevonden) kan er bovenin de pagina updateregel worden geplaatst: laatst bijgewerkt op dd-mm-jjjj voor CMSMS versie 1.6.6 (zie OVER DEZE WIKI > NL wiki - richtlijnen).
User avatar
erpee
Power Poster
Power Poster
Posts: 771
Joined: Sat Jul 07, 2007 9:22 am
Location: Almelo, The Netherlands

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by erpee »

Is het ook iets om de zaken die op de workshops aan bod zijn geweest (ppt, filmpjes, verslagen, terzake doende foto's e.d.) ook op de wiki te plaatsen?

Zo ja waar? (en wat is de maximale bestandsgrootte> 1 van mijn filmpjes zit op 17 MB)
Waarom zou het direct goed moeten gaan? Dan is alle lol weg ...
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

BIJ HET NIEUWE ONTWERP VAN DE CMSMS SITE
Een half jaar geleden heb ik de menustructuur van de wiki aangepast om hem overzichtelijker te maken.
Met het nieuwe ontwerp van CMSMS' website is een prachtig uitvouwend menu voor de wiki geïntroduceerd. Het oude probleem van een ellenlang en onoverzichtelijk menu is hiermee uit de wereld.
De structuur die ik een half jaar geleden opzette komt nu echter niet meer goed tot zijn recht. Alles is nog wel te vinden natuurlijk, maar het nieuwe menu vraagt toch om een andere (de oorspronkelijke) structuur 'achter de schermen'.
Ik ga de komende weken aan de slag om het aan te passen aan het nieuwe ontwerp. Tot die tijd is het nog even wat bladeren en klikken geblazen ...

Frank
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by Rolf »

Bedankt voor je inzet, Frank!!

grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

Ik ga de komende weken aan de slag om het aan te passen aan het nieuwe ontwerp. Tot die tijd is het nog even wat bladeren en klikken geblazen ...
OK, ik heb het menu aangepast aan de huidige layout van de website en gelijk een enkel artikel over de wiki aangepast aan de nieuwe situatie.
Ik meen dat ik alle pagina's onder handen heb gehad, maar kom je nog een pagina tegen met een verouderde menustructuur, laat het me even weten.

Verder zag ik dat er toch nog het nodige moet worden ingevuld - ik probeer de komende tijd daar weer aan te werken, m.n. de gebruikers-pagina's. Van ontwerpers en beheerders verwacht ik toch eerder dat ze uit de voeten kunnen met de engelse info die al ter beschikking is ...

Maar eerst een weekje fietsen langs de Loire!
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

Dit weekeinde heb ik weer eens wat werk verzet in de wiki.
Alle bestaande nederlandse pagina's zijn nu opgenomen in het menu en alle menu-items verwijzen nu ook daadwerkelijk naar een pagina, al moet ik daar bij zeggen dat nog niet alle pagina's gevuld zijn.
Klik, als je een lege pagina tegenkomt, vooral even door naar de engelse versie (link helemaal bovenin je browservenster), of check het forum.

Ik heb het menu nog iets gewijzigd: het zgn. 'gebruikershandboek' staat nu onder de knop 'startpagina'. Het menu bevat u nog maar 5 hoofdknoppen en daardoor vallen nu alle uitklappende submenu-items binnen het kader van de website. Ook op kleinere beeldschermen (of verkleinde browservensters) zijn nu alle submenu-items zichtbaar.

Mijn streven is om in elk geval de pagina's onder de kop "ik ben een redacteur" snel te actualiseren. Als praktische reden daarvoor heb ik dat juist de redacteuren, degenen die de content aanbrengen, vaak minder onderlegd zijn op het gebied van websites en vaak komen met vragen als "hoe plaats ik een plaatje in de pagina?", "hoe zet ik een pagina hoger in het menu?" et cetera.
Een goede en actuele vraagbaak voor de redacteur is daarom voor mij speerpunt.

Al met al moet er nog steeds veel gebeuren aan de wiki. Heb je zin om mee te helpen, heb je vragen of opmerkingen - laat het me weten. Ik coördineer de zaak graag.

Frank

AANVULLING
Heb inmiddels t/m IK BEN EEN ONTWERPER alles bijgewerkt.
Last edited by frankmanl on Mon Dec 27, 2010 2:59 pm, edited 1 time in total.
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

De Wiki wordt binnenkort opgeheven.
Zie http://forum.cmsmadesimple.org/viewtopi ... =1&t=63314
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: [NIET MEER VAN TOEPASSING] WIKI - wat doen we daarmee?

Post by Rolf »

Huhh ??? :-\
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
User avatar
manuel
Power Poster
Power Poster
Posts: 353
Joined: Fri Nov 30, 2007 9:15 am

Re: [NIET MEER VAN TOEPASSING] WIKI - wat doen we daarmee?

Post by manuel »

Heb vlug een backupje gemaakt met HTTrack voor moest ik iets niet meer terugvinden in de nieuwe documentatie... :)

Greetings,
Manuel
Do you like your open source cms? Buy from the CMSMS partners || Donate
User avatar
frankmanl
Power Poster
Power Poster
Posts: 425
Joined: Sat Jul 12, 2008 3:50 am

Re: [NIET MEER VAN TOEPASSING] WIKI - wat doen we daarmee?

Post by frankmanl »

Ik heb zelf een aantal pagina's opgeslagen die handig zijn voor gebruikers.
Ik ga er van uit dat ontwerpers en beheerders alles uit de documentatie, het forum en eigen inzicht moeten kunnen halen, maar voor gebruikers is een (nederlandse) handleiding vaak toch wel handig.
Vragen als "hoe moet ik een plaatje op mijn e-mail zetten?" en "hoe verander ik mijn paswoord?" beantwoord ik liever niet te vaak.
Als ik nou de reacties van Rolf en Manuel zie, vraag ik me af of we ergens op http://nl.cmsmadesimple.org/ toch niet een gebruikershandleiding moeten plaatsen.
Wat denken jullie?

Frank
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: [NIET MEER VAN TOEPASSING] WIKI - wat doen we daarmee?

Post by Rolf »

Ik heb ook een kopie gemaakt van de Wiki!

En inderdaad Frank dat was ook mijn bedoeling!! Vind het doodzonde dat alle goed bijgewerkte Nederlandstalige informatie zo de prullenbak in gaat...

Ik ben alle enkele maanden bezig om het domein http://cmsmadesimple.nl over te nemen... De huidige eigenaar gebruikt het niet meer (heeft hij ook nooit gedaan trouwens) en heeft het nu te koop staan.
Rottig detail is dat hij in het geheel niet reageert op mijn (onze) e-mails.

Als ik dat domein heb dan kan http://nl.cmsmadesimple.org er naar toe verhuizen, kan er een soort wiki opkomen en is alle info weer beschikbaar. De Nederlandstalige community kan dan weer verder!

grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
Locked

Return to “Vertalingen & Documentatie”