Mobiele discussie

Een board om T&T's te plaatsen m.b.t. CMSMS, PHP of Smarty

Moderator: velden

Post Reply
User avatar
erpee
Power Poster
Power Poster
Posts: 771
Joined: Sat Jul 07, 2007 9:22 am
Location: Almelo, The Netherlands

Mobiele discussie

Post by erpee »

Ik wil een discussie opstarten over het maken van een mobiele website (natuurlijk binnen CMSms ;D).

Het gaat me vooral om het uitzien. De technische implementatie komt later wel.

Hoe kijken jullie er tegenaan.

1) Kies je voor 1 vast formaat (bijv. een breedte van 320 px), en zo ja welke?
2) Als je diverse formaten kiest voor de diverse telefoons welke formaten zouden dat moeten zijn?
  - Hoe los je deze keuze technisch op? Javascript (wordt dit goed ondersteund?) of smarty?
3) Gebruik je een aparte installatie óf zet je 'm met een aparte template in je huidige site?

Doel van deze discussie is om een goede standaard te vinden waar iedereen mee verder zou kunnen; m.a.w. het opzetten van een template die uiteindelijk online wordt gezet.

Ik hoor graag van jullie!
Last edited by erpee on Sat Aug 28, 2010 8:25 am, edited 1 time in total.
Waarom zou het direct goed moeten gaan? Dan is alle lol weg ...
deactivated010521

Re: Mobiele discussie

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 4:14 pm, edited 2 times in total.
Gamonon

Re: Mobiele discussie

Post by Gamonon »

In het verlengde van de tips van Arnoud, de volgende vragen/suggesties

- In de linker bovenhoek van de gewone website een duidelijke button opnemen naar [mobiele website] /
Die is dus op alle devices zichtbaar

- Een tweede installatie van CMSms in een subdomein en die koppelen aan de database van
het hoofddomein? / hierdoor kan het contentbeheer minimaal gehouden worden / of toch maar
kiezen voor een eigen database met aangepaste content. Meer werk maar kwalitatief veel beter.
De mobiele pagina's ook zichtbaar in de main website opnemen vindt ik erg verwarrend. Ook de
zoekacties lopen daarmee vreemde resultaten op.

- De mobiele templates fluid maken, waardoor ze op meer formaten te gebruiken zijn /
de content zo eenvoudig mogelijk houden, dus geen bijzondere JQuery of Java toestanden opnemen.

- De mobiele homepage openen met een keuzemenu voor het te gebruiken device? /
binnen de bestaande scherm afmetingen kan dan denk ik een stuk of 3 formaten genoeg zijn, of

- Ik vraag me af of het met htacces of serverside scripting mogelijk zou zijn om het device,
of in ieder geval de schermafmeting uit te lezen en door te sturen naar benodigde pagina/sjabloon.
Dat zou dan dus onafhankelijk van het cms moeten kunnen gebeuren. Loop je wel weer tegen
de vraag aan hoe je in een installatie de verschillende formaten visueel weer kan scheiden..

Dit zijn geen 'weetjes' maar vraagjes want het moest een mobiele discussie worden 8)
deactivated010521

Re: Mobiele discussie

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 4:14 pm, edited 2 times in total.
Gamonon

Re: Mobiele discussie

Post by Gamonon »

Arnoud, dezelfde installatie lijkt dus wel de beste insteek te zijn. Ik heb even snel een
blik op WURFL geworpen maar schrok toen ik WAP zag staan.  ;D
Ik hoopte dat we deze ramp achter ons hadden gelaten. Maar het viel mee.
Ik ben het met je eens dat deze benadering wat overkill is en ik denk ook niet echt
nodig om een goed werkende mobiele website op te zetten.

De canonical oplossing lijkt me goed om eens naar te kijken als alles werkt. Heeft
wat  mij betreft niet de eerste prio.

Wij zijn met redesign bezig en ik voel er nu toch veel voor om mobiel actief te
integreren. Ik heb de meeste zorgen voor het functionele aspect en zou wat
uitgangspunten hier willen plaatsen. Wederom vragend want iedere andere oplossing
of uitwerking is welkom.

- Als er in de linker bovenhoek van de website een duidelijke verwijzing naar het
mobiele gedeelte van de website geplaatst wordt, krijg ik de mobiele gebruiker snel
op de plek waar hij moet zijn. Een universele icon zou handig zijn omdat hij snel door
de mobiele gebruiker herkend wordt.
- Als ik die mobile startpagina in het kleinste schermformaat zou voorzien van een
keuzemenu voor het device en uitgevoerd met grote buttons, krijg ik hem in de pagina
sjablonen die hij nodig heeft voor zijn device.
- De zoekoptie vind ik nog wel wat problematisch. Ik zie daar zo snel geen praktische
oplossing voorhanden.

Daarmee lijkt het probleem functioneel opgelost te kunnen worden?

- Het lijkt me zinvol om een plek (in dit forum?) te starten met design richtlijnen en
oplossingen voor mobiele uitvoeringen. Weetjes en tipjes kunnen door iedereen
toegevoegd worden. Bruikbare links naar bronnen zouden daarin ook verzameld kunnen
worden. En links naar resultaten zouden meer mensen motiveren om ook mobiele pagina's
op te nemen.
User avatar
Silvie
Power Poster
Power Poster
Posts: 307
Joined: Wed Jun 18, 2008 12:45 pm

Re: Mobiele discussie

Post by Silvie »

Sinds 3 maanden heb ik een Iphone.
En al heel wat websites bekeken via mobiel.
Nu is Iphone vrij snel met het G3 netwerk of wifi, maar als dit niet voorhanden is duurt het vrij lang een gewone website te downloaden.

Ik denk dat we zeker hiermee verder moeten gaan, ik denk dat mobiel internettten zeer belangrijk gaat worden. Alle signalen wijzen in die richting.

Ik wil graag een voorbeeld geven hoe een mobile site lekker loopt en snel is:
mobi.marrekrite.nl  volgens mij is dit een universele mobile site, werkt als een app. Ik vind hem heel goed.

Deze: m.eet.nu is volgens mij alleen voor iphone. Maar ook zeer handig.

Hopelijk kunnen de ontwikkelaars hier iets mee.

Ik geef me hierbij op als tester.  ;D Mocht er wat uitgeprobeerd moeten worden, mijn Iphone en ik doen dat graag.
deactivated010521

Re: Mobiele discussie

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 4:15 pm, edited 1 time in total.
Gamonon

Re: Mobiele discussie

Post by Gamonon »

Arnoud, ik heb vanaf mijn desktop even op jouw website rond gekeken maar zie dat die niet fluid is. Ik zie ook geen verwijzing naar een mobiele layout? Is dat niet de bedoeling of mis ik iets?
Gamonon

Re: Mobiele discussie

Post by Gamonon »

Ai, een button in de footer van de pagina, die had ik niet gezien. sorry
De mobiele blog artikelen worden wel weer in het brede sjabloon geopend?
Last edited by Gamonon on Wed Sep 01, 2010 10:18 am, edited 1 time in total.
deactivated010521

Re: Mobiele discussie

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 4:16 pm, edited 1 time in total.
Gamonon

Re: Mobiele discussie

Post by Gamonon »

Leuke plugin, ga ik eens mee spelen. Ik zie dat je vanaf je mobiele website geen link meer terug aanbiedt. Wellicht een optie voor bezoekers die per ongeluk op de mobiele pagina's zijn gekomen.

Ik ga met mobiel aan de slag en zal met wat ervaringen hier terug komen. Als ze tenminste zinvol zijn voor anderen  ;D
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Mobiele discussie

Post by Rolf »

Leuke discussie. Ik gebruik zelf ook zeer veel mijn mobieltje om te internetten. Prachtig om te mee lezen, maar reageren is wat lastiger... dat is toch echt gemakkelijker achter een toetsenbord  :)

Ik verplaats deze thread naar de Tips & Trucs board, waar deze beter thuis hoort.
En waar anderen hem (later) ook gemakkelijk terug kunnen vinden. Of mee kunnen doen  ;)

grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
deactivated010521

Re: Mobiele discussie

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Sun Sep 12, 2010 3:25 pm, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Tips en Trucs”