Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Dit board zal verschillende aankondigingen weergeven. Het is een reply-only board!

Moderator: velden

Post Reply
deactivated010521

Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by deactivated010521 »

CMSMS'ers,

Zoals jullie hopelijk weten is de CMSMS v2.3 beta-test begonnen.

Tot nu toe heb ik geen tijd gehad om mee te helpen met testen. Soms moet je tijd vrijmaken. Ik ga dit doen op zaterdag 20 july 2019.

Het plan is om in een flexibel tijdsblok van 10:00 tot 18:00 te gaan beta-testen.

Enkele doelen:

- in kaart brengen van nieuwe features
- testen van nieuwe (en bestaande) features
- bugs opsporen en rapporteren
- follow up geven aan reeds gerapporteerde bugs
- impact analyse: wat staat me te wachten als ik met 2.3 aan de slag ga
- (proef)migreren, upgrade van enkele 2.2 productie sites naar 2.3

Als andere CMSMS gebruikers op deze dag ook meewillen testen?

Op mijn thuislocatie (8 minuten loopafstand van NS station Nunspeet) heb ik een lange eettafel waar 8 andere testers plaats kunnen nemen.

Vereisten om deel te nemen?

- minimaal 2 tot 4h fysiek beschikbaar op zaterdag 20 july 2019
- goede kennis van CMSMS v2.2
- in bezit van computer of laptop die je kunt meenemen
- geef je naam en de ideen die je voor deze dag hebt onder dit bericht
- vol = vol wegens beperkte ruimte plaats voor 8 personen


Beschikbaar:

- zitplaats, stroom, wifi
- koffie, thee en limonade
- een test account (nog beter om je eigen hosting of test machine te gebruiken).

Bijdrage:
3 euro cash voor een uitgebreide lunch (ter plaatsen gaan 2 personen boodschappen doen)

Kan je niet fysiek aanwezig zijn maar heb je op 20 juli tussen 10:00 en 18:00 wel tijd log dan in op het cmsms slack kanaal.

Heb je ideen voor een beta-test dag in een ander format op een andere dag laat dit gerust weten, alle feedback is welkom.

Overige informatie en routebeschrijving volgen per pm.

Let op dit is geen dag zoals de dutch cmsms workshop of geekmoot. Er worden geen presentaties gegeven, wel kennis uitgewisseld maar vooral op het gebied van cmsms v2.3.

Deze dag gaat 100÷ door al ben ik de enige deelnemer, uiteraard hoop ik op enige bijval.
Last edited by deactivated010521 on Wed Jul 03, 2019 7:02 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Gregor
Power Poster
Power Poster
Posts: 1874
Joined: Thu Mar 23, 2006 9:25 am
Location: The Netherlands

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by Gregor »

Goed initiatief! Kan helaas niet aanschuiven ;)
deactivated010521

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by deactivated010521 »

Gregor wrote:Goed initiatief! Kan helaas niet aanschuiven ;)
8) ik lees inmiddels mee.
User avatar
Gregor
Power Poster
Power Poster
Posts: 1874
Joined: Thu Mar 23, 2006 9:25 am
Location: The Netherlands

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by Gregor »

arnoud wrote:
Gregor wrote:Goed initiatief! Kan helaas niet aanschuiven ;)
8) ik lees inmiddels mee.
:)
deactivated010521

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by deactivated010521 »

Terug geven aan een open-source community:

Waarom ik mee help met een beta-testing, er een dag voor gereserveerd heb zal ik niet uitgebreid motiveren.

Andere Nederlandse CMSMS gebruikers hadden veel kunnen leren en een bijdrage kunnen leveren. Ze waren er vandaag jammer genoeg niet. Er zijn trwns wel nederlandse actievelingen jullie weten vast wie.

De beta-test duurt nog een tijdje het core team kan ook een donatie $$$ gebruiken. Zodat jij en je redacteuren, klanten, collega's, clubgenoten .... kunnen blijven werken met CMSMS.

Wat er aan 20 july vooraf ging:

In aanvang op deze dag heb ik mijn vps en development server een update gegeven. Ik draai nu op beide Ubuntu 18.04.2 tot 2023 heeft deze standaar support. Mijn oude 16.04.6 LTS versie kon nog wel even maar de PHP versie die ik nu draai is meer in lijn met cmsms v2.3 en de toekomst.

Pre-testing:

Hoe zat het ook alweer met svn checkout en het maken van een eigen phar_installer, mijn persoonlijk wiki had nog wat documentatie, simpel.

Als je voor het eerst v2.3 installeerd en ook naar het nederlands overschakeld kom je al snel wat tekstfouten/typos tegen. Nu maak ik geen gebruik van nl_NL language files maar een kleine moeite om deze 'zet'fouten te rapporteren en verbeteren.

en_US files idem fouten en slordigheden opgespeurt en gecorrigeerd.

Verder wat door /admin heen geklikt basale error's gerapporteerd en feedback gegeven op bugs van andere.

Gesprek met CalGuy:

Nu lees en hoor ik zo af en toe dat er een aantal CMSMS gebruikers vinden dat CG niet openstaat voor feedback. Over theming in 2.3 heb ik in het slack kanaal een kort gesprek met hem gehad.

CG is zeer ontvankelijk voor constructieve input, helemaal tijdens een beta test. Uiteraard heeft hij ook een limiet zijn grootste beperking is beschikbare tijd maar zijn inzet is ongekend.

Kort na onze korte chat, heeft hij een aantal killer features geimplementeerd die op theme gebied echt het verschil gaan maken.

Beta-test day ochtend:

- Door verschillende /admin pagina's geklikt de Content Manager en File Manager getest
- De PressRoom uitgebreid getest, snel een paar nieuws templates opgetrokken, cool prev en next article functionaliteit
- Rare flaw in Manage Shortcuts -> Add Shortcut ontdekt
- Alle nieuwe Extensions -> Tags uitgeprobeerd en wat ontbrekende parameter documentatie gerapporteerd
- Alle documentatie rondom plugins en simple_plugins herlezen. Jippy 100% filebased werkend.
- Meer gelezen over hooks. Een bestaande module voorzien van hooks. Geleerd hoe ik een site die gebruik maakt van events kan migreren naar hooks.
- Het is me duidelijk wat ik moet doen om mijn eigen modules 2.3 ready te maken
- Een lijst gemaakt van alle 3th party modules die ik gebruik en "mogelijk" kapot gaan in 2.3.

Geef module developers nog even de tijd fixes zijn niet al te lastig. ListIt met hardcode paden, en Gallery met templates nog niet volgens de Design Manager manier stukje meer werk.

Lunch:

Heerlijke hamburgers gebakken en gegeten.

Beta-test day middag:

.... started ....
User avatar
Gregor
Power Poster
Power Poster
Posts: 1874
Joined: Thu Mar 23, 2006 9:25 am
Location: The Netherlands

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by Gregor »

Goed Initiatief Arnoud! En het was zeker enthousiastmerender geweest als hier zich meer mensen voor hadden aangemeld.

Succes verder vandaag.
Groeten uit Fort Augustus.
deactivated010521

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by deactivated010521 »

Beta-test day middag:

Het aantal gevonden "bugs" is afgenomen niet dat er geen problemen meer in cmsms zitten. Iedere software kent bugs ze vinden en kunnen reproduceren is een ander verhaal.

- De middag ben ik begonnen met het bestuderen van "Jobs" (dit is een functionaliteit die al in 2.2 zit) Voor 2.3 is de "event" support vervallen en is nu ook 100% "hook" based.

Soms heb je een taak waarbij je de gebruiker niet wilt laten wachten.

De documentatie van Jobs en nieuw 2.3 functionaliteiten is niet optimaal. Ik heb dit onder de aandacht gebracht van het core-team https://docs.cmsmadesimple.org/ gaat tzt aanpassingen krijgen.

Als niet developer ga je waarschijnlijk weinig met Jobs doen, als gebruiker is het wel handig het bestaan er van te kennen.

Een module als NMS is een perfect voorbeeld om een implementatie te bekijken.

Zelf heb ik een "experimentele" Job geschreven die grote afbeeldingen in de uploads map kan terug schalen, je hebt wel eens "onwetende" editors die per ongeluk een ongeschaalde mega foto uploaden. Prima usecase for een Job om dit in de achtergrond uit te voeren.

- De rest van de dag heb ik besteed aan mijn eigen theme_builder deze is nu 100% cmsms 2.3 ready.

- CalGuy heeft me een aantal voorbeelden laten zien hoe je themes kunt uitbreiden en de laatste updates gegeven over 100% filebased theming en het nieuwe theme.json bestand.

"parent themes, child themes", super cool. Ik ga een start maken met het omzetten van mijn eerste 2.2 theme naar 2.3. Het studeren van vanmorgen gaat hier van pas komen.

Had ik vandaag meer willen doen?

Een bestaande site migreren van 2.2 naar 2.3 had ik op de agenda gezet, maar daar ben ik niet aan toegekomen.

Als mijn eerste theme af is, kijken hoe ik News module data kan overzetten naar PressRoom denk niet dat dat hogere wiskunde is.

Plain SQL een migratie script zal niet nodig zijn. (Hooguit luxe voor het aanmaken van custom fields etc).

Beta-test day einde middag:

Tijd voor een biertje.


Al met al een prima dag, proost.
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Zaterdag 20 july 2019 Dutch CMSMS 2.3 beta test day

Post by velden »

Goed werk Arnoud.

Helaas kon ik i.v.m. vakantie niet deelnemen. Ik had graag meegedaan anders.

Wellicht dat we in de nabije toekomst nog eens een bijeenkomst moeten organiseren voor de Nederlandstalige community.

We weten nu wie we voor de catering kunnen inschakelen ;-)
Post Reply

Return to “Aankondigingen”