Hur ändrar man till Svenska?

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Locked
ronnylov
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Tue Apr 12, 2011 8:19 am

Hur ändrar man till Svenska?

Post by ronnylov »

Hej!

Jag har precis installerat CMS Made Simple på min VPS (som kör Debian och Nginx webserver) och under installationen valde jag svenska som språk. Trots det är det mesta på min nya genererade hemsida på engelska. Hur ändrar jag om det till Svenska? Eller måste man själv redigera om så att t.ex. News blir Nyheter o.s.v.? Admin-panelen är i stora drag på svenska men innehållet på sidan är på engelska.

En lustig grej är "Nästa sida" som är på Svenska medan det som borde heta "Föregående sida" heter "Previoius Page".

Kolla själv på min nyinstallerade sida: http://ronnylov.se

Jag undrar också om man enkelt kan ha flera olika språk på sidan, alltså att man t.ex. klickar på svensk flagga så blir det svenska, och engelsk flagga så blir det engelska. Har för mig att det till och med ska kunna vara möjligt att få en hemsida att ändra språk automatiskt beroende på vilket språk webbläsaren meddelar att den använder. Länka gärna till någon guide hur man gör detta i CMS get Simple.

MVH
Ronny
User avatar
M@rtijn
Power Poster
Power Poster
Posts: 706
Joined: Sat Nov 14, 2009 4:54 pm
Location: the Netherlands

Re: Hur ändrar man till Svenska?

Post by M@rtijn »

I'll try to answer you, based on a Google Translation :D

Yes, you'll have to specify the language for every module (add lang="sv_SV" to the module calls)
The default (page)content was written in English, so it will output in English, there is no translation within CMSMS.

As for the multiple languages question. Check out this topic: http://forum.cmsmadesimple.org/viewtopi ... =4&t=48112
There is also the Babel module (you can find it in the Forge), which works like a charm.

Sorry for the English, now back to Swedish!
Make your community a better place!
ronnylov
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Tue Apr 12, 2011 8:19 am

Re: Hur ändrar man till Svenska?

Post by ronnylov »

Thanks! I will check it out!

Tackar jag ska undersöka saken!
ronnylov
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Tue Apr 12, 2011 8:19 am

Re: Hur ändrar man till Svenska?

Post by ronnylov »

Jag hittade problemet med "Previous page".

Detta fanns i min mall:

Code: Select all

              <p> {cms_selflink dir="previous" label="Previous page: "}
{* The label parameter doesn't need to be there if you're using English, but is here to show how it's used if you don't want the English text "Previous page" *}
Och då blev det på Engelska. Men om jag ändrade till:

Code: Select all

              <p> {cms_selflink dir="previous"}
{* The label parameter doesn't need to be there if you're using English, but is here to show how it's used if you don't want the English text "Previous page" *}
Då blev det på Svenska. Så det är motsatt mot vad det står i kommentaren, man ska alltså ta bort label om man vill ha det på sitt inställda språk.
User avatar
M@rtijn
Power Poster
Power Poster
Posts: 706
Joined: Sat Nov 14, 2009 4:54 pm
Location: the Netherlands

Re: Hur ändrar man till Svenska?

Post by M@rtijn »

Jag lärde mig också något ;D
Make your community a better place!
Locked

Return to “Swedish - Svenska”