Nybörjare hjälp!

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
castrol

Nybörjare hjälp!

Post by castrol »

hej!
jag har tröttnat på mambo,det är så svårt att hantera,jag undrar cms made simple kan hjälpa med mina problem:
Vill kunna skapa och bestämma över min layout utan att kunna så mycket kod.
Hur lägger man innehåll på höger sida,har testat demo men har inte lyckats.
Vart kan man hitta snygga template för CMSMS
Tack på förhand!
castrol
westis

Re: Nybörjare hjälp!

Post by westis »

Hej castrol,

Jag började också med Mambo (och sedan Joomla) innan jag hittade CMS Made Simple. Gillar enkelheten, men att det ändå finns möjligheter till det mesta man kan tänka sig.

Layouten gör man i mallar/templates (HTML med enkla taggar för där innehåll, meny osv. ska hamna på sidan) och stilmallar/stylesheets (CSS, för att bestämma utseende och design).

Visst, det kräver vissa grundläggande kunskaper i HTML och CSS. Men det finurliga är att det är väldigt enkelt att använda befintliga layouter och göra det till en mall i CMS Made Simple.

När det gäller att få innehållet i högerkolumnen beror det på vilken mall du använder. Placeringen av olika block hanteras i stilmallarna om man använder de förinstallerade mallarna/stilmallarna. För de förinstallerade mallarna/stilmallarna justeras placeringen och storleken av de olika innehållsblocken i de stilmallar som börjar med "Layout...".

Se t.ex. Layout EllNav H/V L 1Col.

div#mainär blocket där själva innehållet placeras. float: right betyder att det är högerjusterat och width: 70% att det tar upp 70% av bredden.

div#menu_vert är blocket där menyn placeras. float: left betyder att den är vänsterjusterad och width: 25% att den tar upp 25% av sidbredden.

Låter det krångligt? Om man kommer in i det så är det inte så krångligt. Mallar kan man ta från vilken webbsida som helst och byta ut innehållet mot taggen {content}och menyn mot den typ av meny man vill använda, t.ex. {cms_module module='menumanager' collapse='1'}.

Det finns ännu fler taggar som man kan använda för olika delar på sidan, t.ex. om man vill använda breadcrumbs (som visar var på sajten man befinner sig), länkar till föregående/nästa sida, dynamiskt uppdaterade nyheter, dolda länkar för tillgänglighet (som inte syns i vanlig webbläsare) osv. Men {content} för innehåll och någon form av menytagg är de två grundläggande.

Sedan kopplar man de stilmallar som man vill använda till mallen. I stilmallarna bestämmer man hur de olika delarna av mallen ska formateras.

Hoppas det hjälper en bit på vägen!

/Daniel
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”