Sidbredd

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
cel

Sidbredd

Post by cel »

Hej,

Har förut jobbat med Joomla men fastnade lite för CMSMS för enkelheten. Det har funkat bra hittills men det är några saker som jag skulle behöva hjälp med:

- Hur ändrar man bredden på "Top simple navigation + left subnavigation + 1 column"? (har sett att den har "min and max page width")
- Hur gör man enklast om man vill ha olika bilder på olika sidor, om man inte vill ha dem med texten (alltså inte Innehåll -> Sidor)?
- Om menyn inte ska vara med på en utav sidorna, är det lättast att göra en ny mall för den då eller kan man göra på något annat sätt?

Tack på förhand!
Bigge

Re: Sidbredd

Post by Bigge »

- Hur ändrar man bredden på "Top simple navigation + left subnavigation + 1 column"? (har sett att den har "min and max page width")
Om du vill ändra hela sidans bredd är det maxwidth för div#pagewrapper i stilmallen "Layout: Top menu + 2 columns"
Om du bara vill ändra den del där texten visas måste du ändra både för sidebar och main i stilmallen eftersom de är satta med en procentsats av innehållet i pagewrapper.
- Hur gör man enklast om man vill ha olika bilder på olika sidor, om man inte vill ha dem med texten (alltså inte Innehåll -> Sidor)?
Det kan du göra antingen med hjälp av olika mallar för olika sidor eller med hjälp av en modul som heter imagepicker. Med den kan du lägga en (eller flera) "imagepicker"-tag i din mall och sedan under innehållsmenyn välja imagepicker och välja ut en bild för varje sidas tag.
- Om menyn inte ska vara med på en utav sidorna, är det lättast att göra en ny mall för den då eller kan man göra på något annat sätt?
En egen mall är enklast. Kopiera den du brukar använda (under utseende -> mallar finns en kopieringslänk vid varje mall) Ge den ett nytt namn typ UtanMeny och ta bort menytaggen i mallen.

Lycka till!
Last edited by Bigge on Mon Apr 20, 2009 7:24 pm, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”