Galleri

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
davidL

Galleri

Post by davidL »

På det svenska forumet var det ju livat  ;D

Jag postade en fråga tidigare på det "internationella" forumet angående problem med gallerimoduler, men har inte fått några kommentarer. Finns det någon på sverigeforumet så kan komma med några tips? Min ursprungliga post var http://forum.cmsmadesimple.org/index.ph ... 116.0.html

Jag har nyss jobbat med att provköra gallerier på opensourcecms.com och tyckte att de smidigaste gallerierna nog var mg2 eller plogger (trots att de inte var direkt betygsatta i toppen). Skulle det vara några problem att installera dessa separat och bara inkludera på cmsms sidan med {embed} ? Känns just nu som om det vore enklaste lösningen.

/David
westis

Re: Galleri

Post by westis »

Hej David,

Jag befinner mig i Kenya for narvarande och kan darfor inte svara utforligt.

MegaBob haller pa med en ny version av Singapore-modulen. Den nuvarande modulen anvander inte samma anvandare som CMSMS, utan du maste logga in ytterligare en gang till Singapore, med de anvandaruppgifter du valde unde installationen av Singapore.

MG2 och Plogger verkar som sagt valdigt bra gallerier. Om nagon kan gora en modul av dem vore det kalas. Men en iframe med {embed} eller{pi_iframe} bor ocksa funka.

Kan kika mer pa det nar jag ar tillbaka i Sverige, nu ar datortillgangen, och fr.a. Internettillgangen, mycket begransad.

Allt gott!
/Daniel "westis"
davidL

Re: Galleri

Post by davidL »

Patricia thank you for your information. Helpful as always :).

Westis. Tack för svaret! Kul att du tar dig tid för detta enda nere från Kenya!

Jag skall göra ett försök på mg2. Jag tycker det har en väldigt ren och tilltalande layout samt verkar enkelt att anpassa. Jag hittade en sida som integrerat detta väldigt fint. (http://www.a1podium.com/a1gallery/index.php?list=1 ). Vet dock inte vilket cms som är grunden för den sidan, men jag gillade att slumpvisa bilder visades på förstasidan som dessutom var länkade direkt till galleriet. Jag hoppas på att lyckas åstadkomma något liknande i cmsms. Kommer säkert att falera med detta, men skall ge det ett försök.

Lycka till i Kenya. Åker man dit så är det för att antingen jaga antiloper eller göra en god gärning för mänskligheten. Hoppas du gör det senare :) Eller finns det andra orsaker att åka till kenya?
/David
Last edited by davidL on Sun Feb 12, 2006 6:17 pm, edited 1 time in total.
westis

Re: Galleri

Post by westis »

Hehe, god garning for manskligheten later val pretentiost, men det ar betydligt narmare det an att jaga antiloper... :) Jag ar engagerad i en skola for boskapsskotande nomader fran det tork- och svaltdrabbade norra Kenya.

Lycka till med MG2-modulen, vore coolt om du lyckas gora en modul av det!

;D
davidL

Re: Galleri

Post by davidL »

jo det var någon form av biståndsarbete jag menade med god gärning.

Jag kommer knappast att göra någon modul för mg2. Saknar helt kunskaper för detta. Jag hade hoppats på att kunna få till något "fultrick" bara så att jag kan länka en slumpvis bild från förstasidan. Jag har hittat koden för exemplet jag visade ovan, men jag vet ej hur jag skall bädda in det på en sida i cmsms. problem 1 är att den koden antagligen måste skrivas som ett plugin som därefter kan infogas på valfri sida. Problem 2 är att även om jag lyckas bädda in scriptet i cmsms så länkar det direkt till mg2 galleriet. Jag använder just nu {embed} för att infoga galleriet i cmsms och då funkar inte direktlänkar till galleriet. Antagligen måste MG integreras på något sätt eller så kan mg2s layout stylas om till samma layout som jag har i cmsms. Jag har gjort ett försök på det senare, men lyckas inte få till det. Jag är hemskt tacksam för tips.

Det här forumet verkar ju vara integrerat i cmsms på något liknande sätt så det borde väl vara möjligt?

/David
westis

Re: Galleri

Post by westis »

Tjenare David. Är tebax från Kenya nu.

Om du bara vill länka till en slumpvis bild kan du använda någon av taggarna Random Image eller Random Image Selector.

Det verkar vara diskussioner om en Image Gallery-tagg på forumet nu också. Eftersom jag har varit iväg har jag inte så bra koll på det.

När det gäller det här forumet är det inte i en iframe (som embed-taggen använder), utan det är helt enkelt forumtemat som är anpassat med sajtens huvud och fot, så att det ser ut som att det är integrerat i CMSMS-sajten. Jag vet inte hur Plogger och M2G funkar när det gäller att anpassa layouten, men kanske det på samma sätt går att bädda in fotoalbumet i html-koden för resten av sidan på samma sätt.

Vet inte om det var till någon hjälp, men det är så mycket jag kan säga i nuläget. Är fortfarande lite ringrostig... :)
davidL

Re: Galleri

Post by davidL »

Tjena westis! Välkommen tillbaks

Mg2 är väldigt enkelt att styla om som man vill. Jag försökte integrera cms layouten i mg2, men kunde inte komma på hur jag skulle få smarty taggarna från cms menyerna att fungera. Det vore ju enkelt att bara kopiera den genererade html koden från cmsms och integrera i mallen för mg2, men då blir det ju fel om man av någon anledning får för sig att ändra på menyerna i cmsms. Säkert lite rörigt förklarat av mig detta, men jag hoppas du hajar.

Hur som helst så har jag beslutat mig för att köra galleriet i ett embed fönster eftersom det går mycket snabbare att bläddra mellan bilderna då inte hela cmsms måste laddas om varje gång. Att infoga en random bild på första sidan är en önskan som jag skjuter på till senare. Eftersom jag använder embed så går det ju inte länka till någon bild i galleriet i alla fall.

/David
westis

Re: Galleri

Post by westis »

Tackar :)

Ja, du måste hårdkoda (säger man så på svenska?!?) html-koden för t.ex. menyn. Det går inte att lägag in CMSMS-taggar i ett annat program på det sättet. Det allra bästa är ju förstås om någon gör en tagg eller modul av Plogger eller M2G, kanske den nya Image Gallery-taggen är något att ha?
davidL

Re: Galleri

Post by davidL »

Jag har inte hängt med rikgtigt i diskussionen på den nya image gallery taggen. Enligt patricia kommer även singapore galleriet att integreras under cmsms så småningom vilket jag tror jag vara intressant, men tills vidare kommer jag köra mg2.

Jag har funderat på om jag ändrar på layouten av min meny med hjälp av menu manager i 0.12 så tror jag nog att jag kan jag göra en grundmeny som inte ändras speciellt ofta. Då kan det bli intressant att hårdkoda en layout till galleriet och därmed möjliggöra länkning av bilder från förstasidan.

Hur gör jag om jag vill bädda in php kod på en sida i cmsms?
Jag har som sagt hittat php kod som fungerar för att visa random thumbnails från galleriet, men jag kan inte bädda in den koden i cmsms. Jag har provat att lägga till koden i min template (gick ej) samt skapa en ”user defined tag” där jag klistrat in koden (gick ej heller). Jag har läst att man kan infoga php i en user defined tag om man tar bort   tecknen. Detta antar jag gäller om all kod är innesluten mellan två ””, men koden jag har är blandad php kod och html. Dvs det finns flertalet ”” avsnitt. Hur gör man då? Har du något tips westis?

Random image taggen som du tipsade om går för övrigt inte använda för att länka till galleriet. Den kan visa bilder ur galleriet men inte länka vidare till just den specifika bilden som visas. Därav är nog enda lösningen att få koden jag hittat att fungera i cmsms. Den funkar utmärkt på en fristående php sida.

/David
davidL

Re: Galleri

Post by davidL »

Nu har jag fått det att fungera som jag vill ;D Är helnöjd. Dels så fick jag scriptet som visar slumpvisa bilder att fungera genom en användartagg och sedan lyckades jag meka om embed taggen så att bildscriptet kan länka direkt till bilden i galeriet utan att hamna utanför det embeddade fönstret. Som vanligt en rörig förklaring av mig, men det spelar ingen roll nu då nöten är knäckt. Kan in inte släppa 0.12 snart bara så att jag kan göra klart min sida för publicering?

Hare gott
David
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”