[Solved]TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CC

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

[Solved]TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CC

Post by Eva 33c »

Jag böjade sätta upp en sida för första gången med CMSMS för en vecka sedan. Och gillar mycket att man känner så bra igen sig med CSS mallarna mm.
Men när jag nu har testat att använda FrontEndUsers och CustomConten i enlighet med "how to -" filmen så uppstår problem med koden "{if $customcontent_loggedin>0}". Så länge jag inte använder WYSIWYG så funkar det hela precis som jag tänkt mig. Men eftersom tanken är att beställaren av sidan ska kunna sköta den själv så vill man ju att de ska kunna arbeta i "förgranskningsläget". Men si då skrivs koden om och ">" blir ">" och funktionen raseras.
Jag har läst om valid_elements mm men får ingen kläm på hur jag ska formulera mig. Och är dessutom lite osäker på i vilken fil jag isåfall ska skriva? Gissar på "tinyconfig_gz.php", men räcker det att bara ladda upp den på nytt efter ändring för att det ska slå igenom?
Nog måste väl någon mer än jag stött på detta? Och ni har väl löst det, eller?
Jag provar här på det svenka forumet först, annars får jag väl föröka formulera frågan på engelska. Faktum är att jag hittade exakt samma fråga på något forum (har varit överallt känns det som...) men denna person hade inte fått någon hjälp alls.
Hoppas på bättre tur, eller en alternativ lösning till att göra "privata sidor" som kan redigeras med WYSIWYG  påslaget.
Last edited by Eva 33c on Tue Dec 02, 2008 9:57 pm, edited 1 time in total.
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomConten

Post by andershz »

Med lite tur kanske det är fixat i 1.5 som släpptes idag.
Jag ska testa ikväll.
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomConten

Post by Eva 33c »

Ja berätta hur det går. Jag har ju precis installerat detta så det vore fint om du testade först.
Undertiden har jag lyckats leta reda på (här på forumet) ett sätt att ändå lösa mitt problem när det gäller själva funktionen.
Jag skapade en ny mall (genom att kopera den jag redan använde och gav den namnet "privat") och infogade följande:

{if $ccuser->loggedin()}
  {content block="private"}
{else}
  {content}
{/if}

Funkar perfekt och har den fördelen att den som arbetar med själva sidan inte kan förstöra koden av misstag.

Nu har jag däremot ett annat problem, TinyMCE visar inte några bilder när jag väljer att infoga bild. Men jag kanske ska göra ett nytt inlägg med den frågan, eller kanske leta lite först.
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomCont

Post by andershz »

>>Ja berätta hur det går.

Illa. Dvs det blir samma fel i 1.5

>>Jag skapade en ny mall (genom att kopera den jag redan använde och gav den namnet "privat") och infogade följande...

Bra idé.
Tror jag. Fast oftast brukar man väl ha något globalt content-block som visas om man inte är inloggad, (och säger "Logga in"),
annars visas den riktiga sidan. Tror jag... Fast jag är själv rykande färsk på CMSMS, så jag kan tro fel.

>>Nu har jag däremot ett annat problem, TinyMCE visar inte några bilder när jag väljer att infoga bild.
>> Men jag kanske ska göra ett nytt inlägg med den frågan,

Bra idé. En fråga per inlägg brukar vara populärast.
Och kanske prova engelska delen av forumet. Det är ju fler potentialla svarande där, men det kan ju också innebära större risk att ens fråga drunknar i mängden.

>> eller kanske leta lite...

Bra idè. Leta är alltid bra.

/Anders
Zoorlat

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomConten

Post by Zoorlat »

Hejsan och välkommen till CMSMS!
Men när jag nu har testat att använda FrontEndUsers och CustomConten i enlighet med "how to -" filmen så uppstår problem med koden "{if $customcontent_loggedin>0}".
För att undvika problemet med att TinyMCE gör om "" -tecken, så kan man i smarty-taggen skriva "lt" (less than) eller "gt" (greater than) istället.

Med smarty-taggar menar jag det som står innanför { och }.

Så i det här fallet kan du skriva

Code: Select all

{if $customcontent_loggedin gt 0}
för att få samma funktion.

Annars kan jag bara instämma i andershz tips att använda globala innehållsblock. I allmänhet så är globala innehållsblock bra för smarty-taggar (medan användartaggar fyller samma funktion för php-kod).

Hälsningar!  :)
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomConten

Post by Eva 33c »

OK, synd att det inte fungerade.

Efter lite funderande har jag ändrat koden till:
{if $ccuser->loggedin()}
 {content}
 {content block="private"}
{else}
 {content}
{/if}
Jag vill ju att den inloggade ska kunna se "både och" och inte "antingen eller". Den som inte är inloggad behöver inte ens veta var det finns dolt matrial.
Nu kan jag också lägga koden i den mall som avnänds på alla sidor. Vilket är bra eftersom jag vill att alla sidor ska se lika ut, risken är ju att man glömmer att göra eventuella ändringar om det måste göras på två ställen.
Själva inloggningen sker via en egen sida som har en länk i menyn. I allafall just nu. Vi får se hur det blir i slut ändan.
I mitt specifika fall handlar det om en möjlighet för en styrelse i en liten förening att ta del av protokoll och annat som man kanske inte vill visa hela världen.
Jag är också alldeles ny på detta och förmodligen finns det fler lösningar på samma problem. Just nu är jag rätt glad att jag hittat denna  ;)

(Bildredigeringen är löst, pinsamt nog var problemet bara att jag inte såg "bläddra" knappen för den var så olik sig...)
Eva 33c
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon Dec 01, 2008 10:55 pm

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomConten

Post by Eva 33c »

Zoorlat wrote: Hejsan och välkommen till CMSMS!
För att undvika problemet med att TinyMCE gör om "" -tecken, så kan man i smarty-taggen skriva "lt" (less than) eller "gt" (greater than) istället.
Med smarty-taggar menar jag det som står innanför { och }.
Så i det här fallet kan du skriva

Code: Select all

{if $customcontent_loggedin gt 0}
för att få samma funktion.
Tack för tipset, det ska jag lägga på minnet (eller kanske skriva ner nånstans...)
Fast vid närmare eftertanke så bör man nog undvika kod direkt i content-blocket då det så lätt kan ändras av misstag när man redigerar innehållet. Fast det är precis det de gör i den där filmen, så jag tänkte inte på det först.
Min första tanke var att globala block inte skulle funka för att det bara var en enda sida som skulle ha "privat" innehåll. Men om jag tänker till skulle det nog gå också bara man formulerar sig rätt, jag får jobba vidare på det.
Tack för välkomnandet föresten. Risken finns att jag dyker upp med nya frågor snart.
Zoorlat

Re: TinyMCE ändrar källkoden för > till > - förstör funktionen för CustomConten

Post by Zoorlat »

Risken finns att jag dyker upp med nya frågor snart.
Alla dina frågor är självklart välkomna, men bli inte förvånad om du märker att det är enklare än du tror  :D.
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”