Översättare sökes!

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Locked
westis

Översättare sökes!

Post by westis »

Hej på er alla svenskar som använder CMS Made Simple!

Som ni ser har det nu öppnats ett svenskt forum, där man kan ställa frågor och diskutera på svenska om man inte känner sig bekväm med engelska. Jag ska göra mitt bästa för att besvara de frågor som uppkommer och det finns säkert många fler svenskar "out there" som kan bidra med intressanta synpunkter. För visst finns det fler svenskar som använder CMS Made Simple?!? :D


Det nya översättningsverktyget
Som ni säkert har läst i den engelska delen av forumet finns det nu ett översättningsverktyg som gör det väldigt enkelt att översätta moduler. Roan (Roger) har översatt en del, Tobias la grunden till översättningen av administrationspanelen och jag har uppdaterat och översatt flera moduler. Men många återstår och fler kommer ju efterhand.


Vill du hjälpa till att översätta moduler?
Är det några som är intresserade av att hjälpa till med översättning av moduler? Med översättningsverktyget går det att översätta bara så mycket som man hinner för stunden, för att sedan fortsätta vid annat tillfälle. Så även om tror att du har så mycket tid får du gärna hjälpa till! Visst, det är bra om du har viss erfarenhet av hur moduler används i CMS Made Simple, men många av strängarna att översätta förklarar sig själva.


Vad behöver du göra om du vill hjälpa till med översättningar?

1. Registrera dig i CMSMS Forge på http://dev.cmsmadesimple.org
2. Gå sedan in på det svenska projektet på http://dev.cmsmadesimple.org/projects/swedish/
3. Klicka på "Request to join" i rutan "Utvecklarinformation". Skriv gärna några ord om hur mycket du tror att du kommer att kunna hjälpa till.

Jag får sedan ett mail och godkänner dig som utvecklare för det svenska projektet i CMSMS Forge. När du har kommit så långt börjar det roliga! ;D

4. Gå till http://translations.cmsmadesimple.org/ och logga in med samma användarnamn och lösenord som du valde för CMSMS Forge.
5. Klicka på Swedish/Svenska (som är det enda språket du kan välja...)
6. Du får sedan upp en lista på alla moduler som går att översätta och hur många av strängarna som redan är översatta. Klicka på en modul och fyll i översättningen rad för rad. Du måste inte översätta alla strängarna på en gång.
7. Klicka på "Submit" längst ner, så läggs dina ändringar till i språkfilen, som automatiskt kommer med nästa gång en ny utgåva av modulen eller CMSMS släpps.

Många punkter, men hur enkelt som helst! Hör av er!


Översättning av dokumentationen
Och förresten, kanske någon är sugen på att översätta dokumentationen till svenska också? Min CMSMS-bana började med att jag erbjöd mig översätta dokumentationen. Men då den engelska versionen inte blev skriven började jag med den istället och sen har jag dragits in allt djupare i CMSMS-gemenskapen. ;D Så dessvärre räcker inte min tid till att även översätta dokumentationen till svenska.

Även detta är mycket enkelt, DokuWiki används för dokumentationen. Hör av dig om du vill hjälpa till med detta!

;D

/Daniel
Coldman
Power Poster
Power Poster
Posts: 318
Joined: Sun Jun 22, 2008 5:33 am

Re: Översättare sökes!

Post by Coldman »

Eftersom det planeras att släppa en ny version av CMSMS nästa vecka så vore det bra om någon vill hjälpa till och översätta.

Läs ovan om hur du ska gå tillväga för att anmäla dig som översättare.
Important Code of Conduct
Why don't use CMSMS Docs or search?
Do you read Help?
Admin for Swedish Translations Team
Moderator Swedish Forum
After your problem is solved, push the green button
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: Översättare sökes!

Post by andershz »

westis wrote: ...
3. Klicka på "Request to join" i rutan "Utvecklarinformation"...
...
Jag kan inte hitta någon sådan ruta. (Ja, jag har loggat in).
Coldman
Power Poster
Power Poster
Posts: 318
Joined: Sun Jun 22, 2008 5:33 am

Re: Översättare sökes!

Post by Coldman »

Eftersom som forge och överstättardelen byggs om jut nu så kan det finnas lite buggar.
Ska kolla upp med dev-teamet vad som här fel angående detta.
Important Code of Conduct
Why don't use CMSMS Docs or search?
Do you read Help?
Admin for Swedish Translations Team
Moderator Swedish Forum
After your problem is solved, push the green button
andershz
Forum Members
Forum Members
Posts: 49
Joined: Fri Nov 21, 2008 9:30 pm
Location: Sweden

Re: Översättare sökes!

Post by andershz »

Coldman
Power Poster
Power Poster
Posts: 318
Joined: Sun Jun 22, 2008 5:33 am

Re: Översättare sökes!

Post by Coldman »

För er som vill anmäla sig till översättargruppen. Kontakta då mig för vidare information.

Passar på att hälsa vår senaste medlem andershz välkommen i översättargruppen.
Important Code of Conduct
Why don't use CMSMS Docs or search?
Do you read Help?
Admin for Swedish Translations Team
Moderator Swedish Forum
After your problem is solved, push the green button
Locked

Return to “Swedish - Svenska”