Edit HTML och välja text Align

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
wournos
Forum Members
Forum Members
Posts: 40
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:23 pm

Edit HTML och välja text Align

Post by wournos »

Hej.

Jag har stött på ett problem med Edit HTML i Add Page. Dels så klumpas all kod ihop så att det är svårt att lokalisera vart jag ska ändra det som behövs ändras (eftersom det inte verkar gå i WYSIWYG). Ett mindre irritationsmoment för mig. Men vad som verkligen irriterar mig är att trots att jag bara lägger in en simpel tabell utan några text-align (för att göra det WYSIWYG senare) så fylls hela koden med detta:

Code: Select all

<table border="1" cellpadding="4"><tbody style="text-align: left;">
<tr style="text-align: left;"><td style="text-align: left;" colspan="4"><strong>Colour mixes</strong></td></tr> 
<tr style="text-align: left;"><td style="text-align: left;"><strong>Colour</strong></td>
<td style="text-align: left;"><strong>Items needed</strong></td>
<td style="text-align: left;"><strong>Requirement</strong></td></tr></tbody></table>
När jag sen försöker använda Align i WYSIWYG så kan jag endast få den förstvalda 'text-align: left' att centreras. Försöker jag ändra en till så återgår den första till 'text-align: left'.

Hade HTML editorn varit lika snyggt sorterat som i Dreamweaver så hade jag inte brytt mig så mycket. Men detta är extremt irriterande. Jag har provat att ta bort allt men det bara återvänder.
Finns det något sätt att förhindra oönskad kod att spridas; alternativt att snygga till Edit HTML?

/W
Zoorlat

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by Zoorlat »

Hej Wournos,

Vilken WYSIWYG editor använder du? Jag har Tiny MCE 2.4.2 och har inte stött på detta problem.

Mitt tips är att testa några olika WYSIWYG och välj den som passar dig bäst. Föredrar du att arbeta med html-kod så kan jag rekommendera DL Suit EditArea. För att hantera tables verkar DL Suit Spaw vara ganska bra.
http://dev.cmsmadesimple.org/softwaremap/trove_list.php?form_cat=323


Lycka till!
/Z
wournos
Forum Members
Forum Members
Posts: 40
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:23 pm

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by wournos »

Jag har nyligen installerat cmsms 1.3.1 och har default TinyMCE.
Jag hade ett liknande problem med HTML editorn i version 1.2.2, där det av någon anledning multiplicerades en bit av kod som förstörde hela texten.

Tack för tipset. Jag ska prova.  :)

/W

Edit: Jag följde anvisningarna till hur en modul installeras och all design försvann när jag skulle in i cms:et för att slutföra installationen. Jag fick upp en helt blank sida när jag skulle utföra steg 4 (Go to "Extensions -> Modules" in the Admin and click the "Install" link next to it). Det står inget om Chmod förutom när man installerar via XML, vilket jag inte gjorde.
Hur ska jag gå vidare?
Last edited by wournos on Mon Jun 30, 2008 9:51 am, edited 1 time in total.
Coldman
Power Poster
Power Poster
Posts: 318
Joined: Sun Jun 22, 2008 5:33 am

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by Coldman »

wournos wrote: Edit: Jag följde anvisningarna till hur en modul installeras...
Hur gjorde du? Precisera gärna så kan vi kanske lösa ditt problem.


Det enklaste sättet enligt mig är att installera moduler via Modulhanteraren.
Extensions -> Module Manager (Tillägg -> Modulhanterare)
Last edited by Coldman on Mon Jun 30, 2008 10:27 pm, edited 1 time in total.
Important Code of Conduct
Why don't use CMSMS Docs or search?
Do you read Help?
Admin for Swedish Translations Team
Moderator Swedish Forum
After your problem is solved, push the green button
wournos
Forum Members
Forum Members
Posts: 40
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:23 pm

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by wournos »

Coldman wrote:
wournos wrote: Edit: Jag följde anvisningarna till hur en modul installeras...
Hur gjorde du? Precisera gärna så kan vi kanske lösa ditt problem.


Det enklaste sättet enligt mig är att installera moduler via Modulhanteraren.
Extensions -> Module Manager (Tillägg -> Modulhanterare)
Från Documentation:
Installing a module

  1. Extract the .tar.gz or .zip file so you have the module folder.
  2. Copy it into your modules directory
  3. Go to "Extensions -> Modules" in the Admin and click the "Install" link next to it
  4. Then click the "Help" link to see how to use it.
Jag laddade upp mappen för DL Suit Spaw via FTP in i Modul mappen. Men när jag återvände till cms admin så var designen bortblåst. När jag sedan navigerade till Extensions > Modules så får jag upp en blank sida.

Jag har även provat länken Download & Install bredvid DL Suite Spaw i Module Manager listan. Där får jag upp ett 500 Internal Error som ber mig kontakta min host One.com. Jag har inte fått något svar från dem ännu.

Att installera en modul har fungerat tidigare utan problem. Men då använde jag version CMSMS 1.2.2
Så frågan är vad som har ändrats.

/W
Coldman
Power Poster
Power Poster
Posts: 318
Joined: Sun Jun 22, 2008 5:33 am

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by Coldman »

Fått något svar från one.com?
Ser att one.com har safe mode on som standard och det går tydligen inte att ändra på det. Det kan vara ett problem då CMSMS inte stödjer just det. Har du kört på one.com hela tiden och det har fungerat?

Det andra felet kan vara mapprättigheterna. Läst många trådar om just det och många rekomenderar att man chmodar till 755. 


TILLÄGG:
Testade att slänga upp 1.3.1 på one.com ser direkt vid installationen detta.

-Checking PHP memory limit (min 16M, recommend 24M)
You may not have enough memory to run CMSMS correctly, or with all of your desired addons. If possible, you should try to get your system admin to raise this value. Proceed with caution.

-Checking if session.save_path is writable
Your session.save_path is "/tmp". Not having this as writable may make logins to the Admin Panel not work. You may want to look into making this path writable if you have trouble logging into the Admin Panel. This test may fail if safe_mode is enabled (see below).

-Checking if ini_set works
Although the ability to override php ini settings is not mandatory, some addon (optional) functionality uses ini_set to extend timeouts, and allow uploading of larger files, etc. You may have difficulty with some addon functionality without this capability. This test may fail if safe_mode is enabled (see below).

-Checking for Safe mode
PHP Safe mode could create some problems with uploading files and other functions. It all depends on how strict your server safe mode settings are.
Last edited by Coldman on Wed Jul 02, 2008 7:33 am, edited 1 time in total.
Important Code of Conduct
Why don't use CMSMS Docs or search?
Do you read Help?
Admin for Swedish Translations Team
Moderator Swedish Forum
After your problem is solved, push the green button
wournos
Forum Members
Forum Members
Posts: 40
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:23 pm

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by wournos »

Safe Mode har inte varit något problem tidigare, så vitt jag vet. Jag lyckades installera blog modulen utan problem. Men det var ett antal månader sedan och jag minns inget av vad jag gjorde då.

One.com gav detta svar:
Oftast när man får ett 500 fel så är det
någon i din .htaccess fil som orsakar det,
testa att döpa om den filen till tex .htaccess2,
om sidan fungerar efter det så är det något
i den filen som orsakar det.
Jag har ingen som helst aning om var den filen ligger eller ens vad den gör.

Jag inspekterade precis tmp mappen och den är chmodad till 777. Jag vet inte vad som är standard. Alla installlationer som jag gjorde för 1.2.2 kom från diverse cmsms hjälp guider. Men det var så länge sen att jag inte minns hur jag gick tillväga.

Om det här inte går att lösa så är det inte någon större fara. Jag kan kringgå html editorn med hjälp av Dreamweaver (copy/paste). Det är bara lite surt att jag inte kan lägga in tabeller direkt i editorn utan att det multipliceras taggar som jag inte vill ha.
Coldman
Power Poster
Power Poster
Posts: 318
Joined: Sun Jun 22, 2008 5:33 am

Re: Edit HTML och välja text Align

Post by Coldman »

.htaccess filen ligger i din root mapp på one.com samt det finns en i varje undermapp som läggs automatiskt när one.com skapar ditt konto hos dom.
Important Code of Conduct
Why don't use CMSMS Docs or search?
Do you read Help?
Admin for Swedish Translations Team
Moderator Swedish Forum
After your problem is solved, push the green button
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”