Meny och submeny Topic is solved

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
colonia

Meny och submeny

Post by colonia »

Hej, jag har ett litet problem med menyn, jag har fixat huvudmenyn precis som jag vill ha den och nu skall jag lägga till en så kallad submeny som INTE skall finnas på huvudmenyn utom på den sidan man har klickat sig in på.

Image

Som på bilden så ser ni att "Kontaktuppgifter" står lite lägre än vad "Kontakta oss" gör och jag vill ha ner "Kontaktuppgifter" till menyn som jag har byggt tidigare men inte fått den att göra som jag vill att den skall göra. Som du ser så är det en ring runt "Kontaktuppgifter" och den skall flyttas ner till dit pilen pekar.
Om det skulle vara någon som skulle kunna hjälpa mig med detta eller iaf förklara hur jag skall göra detta skulle det vara jätte bra.

Om denna kod är viktig eller inte får ni avgöra men jag slänger in den ändå:

Code: Select all

{if $count > 0}
<ul>
{foreach from=$nodelist item=node}
{if $node->depth > $node->prevdepth}
{repeat string="<ul>" times=$node->depth-$node->prevdepth}
{elseif $node->depth < $node->prevdepth}
{repeat string="</li></ul>" times=$node->prevdepth-$node->depth}
</li>
{elseif $node->index > 0}</li>
{/if}

{if $node->current == true}
<li id="current_main_menu"><a href="{$node->url}"{if $node->accesskey != ''} accesskey="{$node->accesskey}"{/if}{if $node->tabindex != ''} tabindex="{$node->tabindex}"{/if}{if $node->titleattribute != ''} title="{$node->titleattribute}"{/if}><span>{$node->menutext}</span></a>

{else}
<li><a href="{$node->url}"{if $node->accesskey != ''} accesskey="{$node->accesskey}"{/if}{if $node->tabindex != ''} tabindex="{$node->tabindex}"{/if}{if $node->titleattribute != ''} title="{$node->titleattribute}"{/if}{if $node->target != ''} target="{$node->target}"{/if}><span>{$node->menutext}</span></a>
{/if}

{/foreach}
{repeat string="</li></ul>" times=$node->depth-1}</li>
</ul>
{/if}
Denna kod är för "Databaslagrade mallar" alltså en mallen jag använder till min huvudmeny, jag vet inte om man skall skapa en till sådan mall till submenyn som man skall länka till huvudmenyn på något sett, men jag har inga kunskaper inom programmering. Kanske inte ens behövs programmeras? utom bara en göra något som jag inte vet om i själva CMS-Systemet.

Ytterst tacksam för hjälp snarast!

MVH Robbin Eriksson
Last edited by colonia on Fri Sep 14, 2007 1:54 pm, edited 1 time in total.
westis

Re: Meny och submeny

Post by westis »

Hej Robbin,

Detta kan du åstadkomma med parametrar till {menu}-taggen, dvs. Menu Manager (Menyhanteraren). I hjälpen till Menyhanteraren står det bl.a. om följande parameter:

start_level="2" - Med den här parametern visar menyn endast sidor fr.om. den nivån som anges och neråt. Ett enkelt exempel: du har en meny på sidan med number_of_levels='1'. Som andra meny kan du ha start_level='2'. Din andra meny visar sidor som baseras på vad som är valt i den första menyn.

Du kan alltså för den horisontella menyn, som bara ska ha den översta nivån om jag förstår dig rätt, använda{menu number_of_levels='1'}

För undermenyn använder du sedan {menu start_level='2'}, så visas enbart den andra nivån och neråt för den aktuella sidan.

Hör av dig om du inte får det att funka.

/Daniel
colonia

Re: Meny och submeny

Post by colonia »

Tusen tack Daniel! Det fungera precis som jag ville att det skulle göra!
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”