Kan ej installera FrontEnd User Topic is solved

Support och diskussion på svenska för CMS Made Simple.

Moderator: Coldman

Post Reply
bpahe

Kan ej installera FrontEnd User

Post by bpahe »

Hej!

Jag får följande meddelande när jag via adminpanelen försöker installera FrontEndUser;

Kunde inte skapa en fil (rättighetsproblem?) /customers/hlmfk.se/hlmfk.se/httpd.www/modules/FrontEndUsers/templates/userlist.tpl (Felsökning)

...och "felsökning" går till en sida som talar om att om jag inte kan ladda upp bilder(vilket jag f.ö. kan) så skall jag CHModda mappen till 777. Modules-foldern har 751.

Laddar jag sedan Moduler-sidan igen så finns modulen med. Men i Användare & grupper-menyn, där det skall finnas ett nytt alternativ, möts jag av menyalternativet "--Add Me - module:FrontEndUsers string:friendlyname--". Väljer jag denna så öppnas det som skall vara modulsidan men längst ned finns meddelandet;
string(89) "Smarty error: unable to read resource: "module_file_tpl:FrontEndUsers;propertiesform.tpl""

Är total nybörjare på CMSMS och dessutom inte installatör av systemet, så... hjälp!  ???

/hans
Last edited by bpahe on Mon Sep 10, 2007 4:11 pm, edited 1 time in total.
bpahe

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by bpahe »

Tjo!

Problemet är inte löst, men ur världen. Skulle installera ännu en modul ur ModuleManager (FormBuilder), men något gick väldigt väldigt snett och nu är vi tillbaka i startfasen igen.  :P

Saa kan de va´!

/hans
bpahe

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by bpahe »

Hej igen!

Samma problem kvarstår, när jag har installerat Front End User så skall det dyka upp ett menyalternativ under Användare & grupper i admin-sektionen. Men det står bara --Add Me - module:FrontEndUsers string: friendlyname--. Klickar jag på alternativet så framstår det som om modulen är installerad men menyalternativen fungerar ej.

Eftersom det är ganska viktigt för sajten som vi bygger att vi kan skapa en sluten medlemssektion så vore jag väldigt tacksam om någon kunde försöka förklara hur detta kan lösas. Vår db-värd, one.com, kör tyvärr PHP Safe Mode vilket jag har förstått kan orsaka problem, men är det orsaken till mitt problem?

Tack på förhand!

/hans

EDIT: Försöker även installera (uppladdning av XML-fil)  FCKEditorX men får följande meddelande;

Kunde inte skapa en fil (rättighetsproblem?) /customers/hlmfk.se/hlmfk.se/httpd.www/modules/FCKeditorX/templates/toolbarpanel.tpl (Felsökning)

Har sänt ett meddelande till One.com o frågar om de kan stänga av Safe Mode för vår domän.
Last edited by bpahe on Fri Sep 14, 2007 10:09 am, edited 1 time in total.
westis

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by westis »

Det har troligen med Safe Mode att göra. Jag har också en sajt på One.com och har samma problem, kan inte installera moduler från Modulhanteraren. Konstigt att så många fortfarande kör med Safe Mode, då det bara ställer till mer bekymmer än det gör nytta...
calguy1000
Support Guru
Support Guru
Posts: 8169
Joined: Tue Oct 19, 2004 6:44 pm
Location: Fernie British Columbia, Canada

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by calguy1000 »

Unfortunately, google's language tools don't allow for (ahem) translation between swedish and English, so I can't even pretend to understand the conversation.  But if you can repost your problem in english, I'll try to help.
Follow me on twitter
Please post system information from "Extensions >> System Information" (there is a bbcode option) on all posts asking for assistance.
--------------------
If you can't bother explaining your problem well, you shouldn't expect much in the way of assistance.
bpahe

In english - Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by bpahe »

Hi there!

I´ll post a brief description, hope that the moderator does not mind me doing this in the Swedish forum.  :)

Basically, I have a lot of trouble adding some modules - FrontEnd User and FCKEditorX (Custom Contents installs fine I guess). After installing FEU I get an error message but the module gets listed under Installed modules. But the new menu entry in the admin menu Users & groups looks like this: --Add Me - module:FrontEndUsers string: friendlyname--. Choosing this entry leads to a selection of similar lines, so I guess that the module has not been allowed to integrate with the menu.

So, I have now checked with the web host and they use PHP Safe Mode. Period, apparently, they do not seem interested in disabeling this for my domain...

I need to create a members area later on for the website, but if I can´t install modules (choosing another webhost is right now not an option) then I´m in deep trouble. So, is there a way around this? The problem appears both when using the Module Manager as well as when uploading XML-files.

Thanx!

/hans
bpahe

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by bpahe »

westis wrote: Det har troligen med Safe Mode att göra. Jag har också en sajt på One.com och har samma problem, kan inte installera moduler från Modulhanteraren. Konstigt att så många fortfarande kör med Safe Mode, då det bara ställer till mer bekymmer än det gör nytta...
Dum fråga kanske, men fungerar det bättre om du laddar upp XML-filer? Det är lurigt för oss att byta webbhotell, men rimligtvis borde man byta till en som inte kör Safe Mode...

/hans
westis

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by westis »

bpahe wrote:
westis wrote: Det har troligen med Safe Mode att göra. Jag har också en sajt på One.com och har samma problem, kan inte installera moduler från Modulhanteraren. Konstigt att så många fortfarande kör med Safe Mode, då det bara ställer till mer bekymmer än det gör nytta...
Dum fråga kanske, men fungerar det bättre om du laddar upp XML-filer? Det är lurigt för oss att byta webbhotell, men rimligtvis borde man byta till en som inte kör Safe Mode...

/hans
Nej, det är samma sak. Det har med mapprättigheter att göra tror jag, vilket är varför safe mode ställer till problem. Det är en xml-fil även om man installerar via Modulhanteraren, bara att den då laddas ner automatiskt. Med FTP funkar det däremot bra. Men alla moduler släpps inte längre i zip/tar-versioner för att ladda upp via FTP och installera på det sättet....
Pegan
New Member
New Member
Posts: 4
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:16 am

Re: Kan ej installera FrontEnd User

Post by Pegan »

Har för mig att det var safe mode jag fick dessa problem med med moduler. Efter att ha slängt upp en egen php.ini fil i admin katalogen så försvann detta... Dock kan du nog inte ha egna php.ini på one.com
Post Reply

Return to “Swedish - Svenska”