hoe om te gaan met PHP scripts? Topic is solved

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
Wilbert

hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by Wilbert »

Hallo allen,

na me in eerste instantie een beetje wegwijs gemaakt te hebben in CMSMS was ik op het punt aangekomen dat ik mijn eigen PHP scriptjes wilde gaan aanroepen. Zo heb ik een gastenboekje klaarstaan, wat met een scriptje gevuld kan worden. Een andere php'tje haalt het weer leeg. Daarbij ook een php-file wat de connectie met de database regelt.

Ik kon niet echt vinden in de helpfiles hoe je dit het beste iin CMSMS kunt inrichten, maar ik begreep dat het niet eenvoudig is om eigen PHP te integreren of heb ik het mis? Ik kwam wel iets tegen over het toevoegen van dergelijke scripts in 'Door gebruiker gedefinieerde actieve content'. Daar heb ik wat mee gestoeid maar het lukte me niet om de database te bereiken, laat staan om er iets uit te lezen.

Is hier iemand die mij kan wijzen op een begrijpelijke helpfile of misschien zelfs wat zou willen/kunnen toelichten op basis van een eenvoudig voorbeeld? Dat zou geweldig zijn!

groet,
Wilbert
caesarb
New Member
New Member
Posts: 6
Joined: Sat Oct 28, 2006 3:54 pm

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by caesarb »

enisdev
Forum Members
Forum Members
Posts: 18
Joined: Mon May 22, 2006 7:25 am
Location: amsterdam

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by enisdev »

je kan het beste ombouwen naar een cmsms module of een bestaande gastboek gebruiken.
Dee
Power Poster
Power Poster
Posts: 1197
Joined: Sun Mar 19, 2006 8:46 pm
Location: the Netherlands

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by Dee »

In de developers FAQ staat ook een antwoord dat kan helpen.
Wilbert

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by Wilbert »

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ben momenteel bezig met een nieuwe install ivm verandering van server. Dit vanwege een eerder probleem mbt PHP safe mode. Als ik alles weer up en running heb ga ik weer eens verder met de 'eigen' php scriptjes maar weet ik alvast waar ik meer info kan verkrijgen  ;D

groet,
Wilbert
Wilbert

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by Wilbert »

Wilbert wrote:
Is hier iemand die mij kan wijzen op een begrijpelijke helpfile of misschien zelfs wat zou willen/kunnen toelichten op basis van een eenvoudig voorbeeld? Dat zou geweldig zijn!

groet,
Wilbert
Ik heb Formbuilder etc. geprobeerd maar vind dat niet echt prettig werken omdat het geen eigen tabel kan vullen. Ook gezocht op de andere forumonderdelen maar het lijkt erop dat forms werkelijk lastig zijn in te regelen.

Ik ben dus op zoek naar een methode om eenvoudig via een eigen formuliertje een eigen tabel te vullen. Is hier iemand die bereid is om dit in Jip en Janneke taal  ;) uit te leggen? Welke stappen zijn nodig? HTML block voor het formpje, Active Content voor de verbinding en dat met elkaar laten praten of sla ik de plank volledig mis?

Als dat lukt kan ik weer verder, momenteel is 't me een raadsel  :-[ Alvast hartelijk dank voor eventuele oplossingen...

groet,
Wilbert
septiq

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by septiq »

Hallo Wilbert,

Ik heb het zelfde probleem gehad en heb dit opgelost door een eigen module te maken.
Dit kun je doen via de Module Maker. Deze module doorloopt een aantal vragen met je zoals bijv.
Moet de module op te vragen zijn vanuit een content pagina (in jouw geval ja dus.)
Moet de module vanuit de back-end te bedienen zijn (zou ik wel doen)
Enz, enz.

Als dit alles doorlopen is heb je een nieuwe module aangemaakt die nog niets doet maar wel aanspreekbaar is.
Om eenvoudig te beginnen moet je dan eens kijken naar de volgende bestanden in je map: \modules\NieuweModuleNaam\

action.default.php en
action.defaultadmin.php

Deze bestanden worden aangeroepen vanuit bijv. de content en de back-end.

In action.default.php kun je je formulier incl. html en php code zetten, verbinding maken met database en gegevens verwerken.
In action.admindefault.php kun je bijv. een backend maken waarmee je input kunt beheren (oid).

Wil je het formulier vervolgens op een content pagina weergeven dan kun je dit doen via {module="mijnformuliermodule"}
Ook kan je eventueel met variabelen werken om zo verschillende soorten formulieren weer te geven.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt, zoniet laat het even weten.
Dee
Power Poster
Power Poster
Posts: 1197
Joined: Sun Mar 19, 2006 8:46 pm
Location: the Netherlands

Re: hoe om te gaan met PHP scripts?

Post by Dee »

Wilbert wrote: Ik heb Formbuilder etc. geprobeerd maar vind dat niet echt prettig werken omdat het geen eigen tabel kan vullen.
In combinatie met FormBrowser kan dat eventueel wel (een tabel vullen).

Je kunt ook gewoon een HTML formulier maken en PHP's $_POST variabele gebruiken om de tabel te vullen.

Grtz,
D
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”