sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by mev »

Hoi cms-ms-ers,
Ik heb 2 websites bij MijnDomein draaien met CMS MS, al jaaaren lang. De laatste core-update 2.2.16 van begin '22 is geinstalleeerd. Na de php-upgrade naar versie 8 of hoger zijn die ineens niet meer vindbaar ('deze pag. bestaat niet').
Kreeg van MijnDomein het advies om de php-versie eerst terug te zetten naar v 7.4, event. upgrades ui te voeren, dan alle modules op inactief te zetten en dan om de beurt weer op active.
Maar kan niet vinden welke module(s) de boosdoener zou kunnen zijn.

Bij een andere cmsms-site die bij DeHeeg gehost is, no problem whatsoever.

Iemand enige idee welke module dat zou kunnen zijn?
Bij voorbaat veel dank,
willemijn

Dit is de systeem-info van een vd sites bij MijnDomein waar het fout gaat:
----------------------------------------------

Cms Version: 2.2.16

Installed Modules:

AdminSearch: 1.0.6
CMSContentManager: 1.1.9
CMSMailer: 6.2.14
CmsJobManager: 0.1.3
DesignManager: 1.1.9
FileManager: 1.6.12
FilePicker: 1.0.5
Gallery: 2.4.3
MenuManager: 1.50.3
MicroTiny: 2.2.5
ModuleManager: 2.1.8
Navigator: 1.0.9
News: 2.51.11
Printing: 1.1.2
Search: 1.53
ThemeManager: 1.1.8

Config Information:

php_memory_limit:
max_upload_size: 32000000
url_rewriting: mod_rewrite
page_extension:
query_var: page
auto_alias_content: true
locale:
set_names: false
timezone: Europe/Amsterdam
permissive_smarty: false

Php Information:

phpversion: 7.4.33
md5_function: Aan (Waar)
json_function: Aan (Waar)
gd_version: 2
tempnam_function: Aan (Waar)
magic_quotes_runtime: Uit (Onwaar)
E_ALL: 22527
E_STRICT: 0
E_DEPRECATED: 0
test_file_timedifference: Geen tijdsverschillen gevonden
test_db_timedifference: Geen tijdsverschillen gevonden
create_dir_and_file: 1
memory_limit: 128M
max_execution_time: 120
register_globals: Uit (Onwaar)
output_buffering: 4096
disable_functions: pcntl_alarm, pcntl_fork, pcntl_waitpid, pcntl_wait, pcntl_wifexited, pcntl_wifstopped, pcntl_wifsignaled, pcntl_wifcontinued, pcntl_wexitstatus, pcntl_wtermsig, pcntl_wstopsig, pcntl_signal, pcntl_signal_get_handler, pcntl_signal_dispatch, pcntl_get_last_error, pcntl_strerror, pcntl_sigprocmask, pcntl_sigwaitinfo, pcntl_sigtimedwait, pcntl_exec, pcntl_getpriority, pcntl_setpriority, pcntl_async_signals, pcntl_unshare,
open_basedir:
test_remote_url: Succes
file_uploads: Aan (Waar)
post_max_size: 32M
upload_max_filesize: 32M
session_save_path: /home/public/tmp (0755)
session_use_cookies: Aan (Waar)
xml_function: Aan (Waar)
xmlreader_class: Aan (Waar)
check_ini_set: Aan (Waar)
curl: Aan

Performance Information:

allow_browser_cache: Uit (Onwaar)
browser_cache_expiry: 60
php_opcache: Aan (Waar)
smarty_cache: Uit (Onwaar)
smarty_compilecheck: Aan (Waar)
auto_clear_cache_age: Aan (Waar)
Server Information:

Server Software: Apache
Server Api: apache2handler
Server Os: Linux 4.19.0-13-amd64 Aan x86_64
Server Db Type: MySQL (mysqli)
Server Db Version: 10.4.26
Server Db Grants: Kan geen geldige "GRAND ALL" permissie vinden. Dit kan problemen opleveren bij het installeren of verwijderen van modules. Of zelfs bij het toevoegen of verwijderen van items, zoals pagina's.

Permission Information:

tmp: /home/public/sites/www.carolineroessingh.nl/tmp (0755)
tmp_cache: /home/public/sites/www.carolineroessingh.nl/tmp/cache (0755)
templates_c: /home/public/sites/www.carolineroessingh.nl/tmp/templates_c (0755)
modules: /home/public/sites/www.carolineroessingh.nl/modules (0755)
uploads: /home/public/sites/www.carolineroessingh.nl/uploads (0755)
Bestandscreatiemasker (umask): /home/public/sites/www.carolineroessingh.nl/tmp/cache (0755)
config_file: 0444
----------------------------------------------
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by mev »

Ben er nu achter dat de (verouderde) module Menu-manager de boosdoener is. Want zet ik die op non-actief dan wordt de site weer zichtbaar.
Maar ja, dan ook geen navigatiemenu meer...
Missch iets niet goed gegaan bij de overstap van cmsms-core versies 1.x naar versie 2.x Want de sites die dit euvel hebben bij php 8+ zijn van vóór die structuur-overstap.
Las net de post hierna, over navigator, deed me er wel aan denken. Maar ben geen php-kenner.

Iemand suggestie hoe ik dat weer goed kan krijgen, moeten de menu's missch helemaal opnieuw worden opgebouwd ?? Of kan je die ooit met Menu-manager zijn opgezet, op een wel goeie manier omzetten naar de huidige structuur?
Maar hoe?

willemijn
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by velden »

Het klopt dat de verouderde/deprecated module MenuManager niet PHP 8.x compatible is. Daar moet je dus afscheid van nemen aangezien je hosting provider PHP 7.x op (korte) termijn niet meer zal aanbieden.

Navigator is inderdaad de opvolger maar templates zijn niet 1 op 1 over te nemen. Het verschil is echter niet heel erg groot.
Uiteindelijk is Navigator makkelijker dan MenuManager maar het kost soms even tijd om door te krijgen hoe het werkt (iets met recursie).

Lees eventueel deze topics eens:
viewtopic.php?p=328116
viewtopic.php?p=348008
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by mev »

Dank je Velden.
Krijg het vermoeden dat er PHP-kennis nodig is om voor de navigatie die verouderde Menu-manager om te zetten en werkend te krijgen mbv de module Navigator. Klopt dat?
Of moeten bijvb alleen de stylesheets aangepast worden?

willemijn
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by velden »

Smarty-kennis. Net zoals in de templates van MenuManager
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by mev »

Dan ook php, toch? Direct of indirect
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by tristan »

Nee hoor, Smarty kennis is voldoende gelukkig.
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by mev »

Tis erg jammer dat met dit systeem járen lang (in mijn geval meer dan 15 jaar) websites zonder dat, toch prima op te zetten en te beheren waren. Wel met kennis van html, css ed. uiteraard, en met behulp van af en toe tips of advies van dit forum, in geval van errors.

Maar nu gaat dat niet meer, of wordt het te veel omvattend want die 3-4 sites krijg ik niet meer zomaar aangepast. Vind dat toch veel minder gebruiksvriendelijk, of 'made simple' zo je wilt, helaas helaas!
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: sites onvindbaar na upgrade PHP naar versie > 8

Post by velden »

Ik kan me niet vinden in die stelling eerlijk gezegd.

Ten eerste: voor zowel MenuManager als Navigator heb je Smarty templates nodig. Wat dat betreft is er weinig veranderd.
Out of the box kun je met Navigator en de standaard templates gewoon een navigatie-menu opbouwen. Mogelijk zijn de structuur en css classes iets afwijkend ten opzichte van elkaar.

Ten tweede: De post waar ik naar linkte dateert van 2016. Toen was Navigator al geïntroduceerd dus en MenuManager gemarkeerd als 'deprecated'.
De ontwikkeling van welke software dan ook kan niet stil blijven staan. Dat geldt ook voor CMS Made Simple. Was dat wel gebeurd dan hadden we nu allemaal nog op PHP 5.6 moeten draaien en dat wordt bijna nergens meer aangeboden. Hetzelfde zal op korte termijn gelden voor PHP 7.x
Ruim 6 jaar (!) hebben ontwikkelaars de kans gehad om te wennen aan de opzet van Navigator (die, nogmaals, echt handiger is dan MenuManager).
Ook voor website ontwikkelaars geldt 'een leven lang leren'. Html, CSS, Javascript, browsers etc. ontwikkelen ook allemaal in een rap tempo door.

Ten slotte: de kreet 'made simple' is voornamelijk gericht op de eindgebruikers van CMS Made Simple. Voor ontwikkelaars wordt vooral veel flexibiliteit geboden. In de regel geldt dat naast html,css en javascript daar ook kennis van Smarty voor nodig is. Dat is al zo lang ik met CMSMS werk (~13 jaar inmiddels).

Ik zou zeggen: bekijk eens je huidige MenuManager template en vergelijk het met een Navigator template. Vergelijk ook de html-code die beide modules genereren en wellicht zijn de wijzingen die je dan moet toepassen vrij klein.
Mijn ervaring is dat het vaak een kwestie is van wat css classes aanpassen en soms het toevoegen of verwijderen van een <span> element hier en daar.
En ja, ook ik of vooral mijn klanten wachten tot het moment dat de site (bijna) omvalt omdat de hosting provider de versie van PHP gaat verhogen. Maar ik zie dat meer als (mijn) uitstelgedrag dan iets anders.
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”