Frequentie core upgrades in het vervolg?

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by mev »

Kan iemand zeggen hoe vaak er upgrades vd core (na deze recente v 2.2.16) gaan komen? Is daar verder enige planning in voorzien? De frequentie was vóór Corona paar keer per jaar, maar laatste 2 jaar dus helemaal niet. Als dat in het vervolg bijv. ook slechts 1x per 2 jaar is, dan hebben onderhoudsabonnementen die ik met klanten afsloot (voor die tijd) namelijk niet zo veel zin meer.

Dank alvast
willemijn
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by Rolf »

Een onderhoudsabonnement omvat toch veel meer dan alléén core upgrades? Module upgrades, server/php (checks), backups, foutregisters controleren, SSL, veiligheidcontroles/scans, een post risico en onvoorzien, etc. etc.

Zakelijk gezien kan het ook voor komen dat er bijv. 5 releases in een jaar worden gedaan, dan moet je in eens veel meer werk doen dan wellicht afgesproken. Het ene jaar wat meer, het andere jaar wat minder. Lijkt me dat een klant daar niet zo wakker van ligt, hun website moet blijven draaien! Een onderhoudscontract moet gemiddeld kostendekkend zijn in mijn mening.

Om van te voren een planning af te geven is natuurlijk niet mogelijk. CMSMS moet (technisch) stabiel en veilig zijn en blijven, dat bepaald in hoofdzaak de frequentie van releases. De vrijwilligers van het dev team blijven daar aan werken! Daarnaast komen er releases met nieuwe mogelijkheden, dat ligt meer aan beschikbare tijd van de developers... bij hun moet ook brood op de plank komen.

Groet, Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by mev »

Een onderhoudsabonnement omvat toch veel meer dan alléén core upgrades? Module upgrades, server/php (checks), backups, foutregisters controleren, SSL, veiligheidcontroles/scans, een post risico en onvoorzien, etc. etc.
Behalve geen core upgrades, zag ik van andere updates ook de laatste 2 jaar nauwelijks wat voorbijkomen, missch 1 a 2 keer module upgrades bij 1 vd sites..
Snap dat het moeilijk vooraf precies te zeggen is, maar voor Covid waren de core updates toch veel frequenter dan de laatste 2 jaar? Of lijkt dat maar zo?

Any way, thanks Rolf.
willemijn
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by tristan »

Toevallig deze al gelezen Willemijn:

https://www.cmsmadesimple.org/module-forking-project

Sommige modules zullen dus nooit meer worden geüpdatet tenzij je de switch naar de forks maakt.
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by mev »

Nee wist ik niet. Maar 'k gebruik geen van deze modules. Dus daar zal 't niet aan liggen dan.. toch?

Dank Tristan

willemijn
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by tristan »

Zijn er specifieke modules waarvan je op een update hoopt dan, belangrijke/irritante bugs die nog open staan?
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by mev »

Als ik me goed herinner dan viel me soms op dat bijvb bij de ene site wél een upgrade vd modulemanager stond aangekondigd, maar bij een andere niet. Verder weet ik iha niet wanneer er upgrades van (andere) modules verwacht kunnen worden...
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by Rolf »

mev wrote: Mon Jan 31, 2022 2:13 pmSnap dat het moeilijk vooraf precies te zeggen is, maar voor Covid waren de core updates toch veel frequenter dan de laatste 2 jaar? Of lijkt dat maar zo?
Covid heeft er bij mij in ieder geval goed ingehakt, ben na bijna een jaar nog steeds niet de oude... geldt waarschijnlijk voor meer onder ons.
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: Frequentie core upgrades in het vervolg?

Post by mev »

Ohh wat vervelend Rolf. Sterkte daarmee !!
Hoop dat je weer snel de 'oude' (jonge) alive & kicking Rolf wordt!

willemijn
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”