Kan niet bij mappen van Bestandsbeheer: 'Forbidden etc'

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Kan niet bij mappen van Bestandsbeheer: 'Forbidden etc'

Post by mev »

Hoi CMS-MS-ers,
Een klant met cms ms kan niet meer bij de mappen in Bestandsbeheer. Wanneer je op 'n map daar klikt, verschijnt een witte pagina met de melding: You don't have permission to access /admin/moduleinterface.php on this server.
Bij alle mappen idemdito.

Hij gebruikt Bestandsbeheer om afbeeldingen te uploaden naar een map speciaal voor een diashow, waarvoor de plugin rotator gebruikt is. In de pagina waar deze diashow draait staat deze code:
{image_rotator folder="uploads/images/diashow" rotator="new" speed="4" random="false" title="etc etc"}

Dat ging vele jaren goed t/m in ieder geval eind vorig jaar. Daarna tijd niks toegevoegd aan de diashow, gister wel weer, maar ineens verscheen deze melding en gaat het helemaal niet meer.

Ik zie deze plugin helemaal niet meer in de lijsten met CMSMS plugins staan (wel rotate).
Betekent dat dat ie ook niet meer werkend is?

Maar de vraag is natuurlijk vooral: waar komt die foutmelding Forbidden vandaan in Bestandsbeheer? En vervolgens: hoe komen we daar van af??
Zou die melding te maken kunnen hebben met die plugin rotator?

Het zou super zijn wanneer iemand een idee heeft in welke hoek te zoeken !!
Bij voorbaat heel hartelijk dank
willemijn
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: Kan niet bij mappen van Bestandsbeheer: 'Forbidden etc'

Post by tristan »

Klinkt als een toestemming probleem, wat zegt system information hierover, is de uploads/images/diashow folder schrijfbaar door CMS Made Simple?
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Kan niet bij mappen van Bestandsbeheer: 'Forbidden etc'

Post by velden »

Als het 'plotseling' veranderd is dan gok ik op een upgrade door de hosting provider van de PHP versie en/of andere zaken. En dan denk ik dat mod_security dit tegenhoudt.
Dus ik zou bij de hosting provider informeren.
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: Kan niet bij mappen van Bestandsbeheer: 'Forbidden etc'

Post by mev »

Klinkt als een toestemming probleem, wat zegt system information hierover, is de uploads/images/diashow folder schrijfbaar door CMS Made Simple?
Ja die bestandsrechten staan op chmod 755. Zou dan toch moeten kunnen?
Maar heb de provider (De Heeg) gemaild. Zag namel. ook dat er een malware-beschermer aanstaat die de toegang blokkeert. Maar het rare is dat ik mbv FTP, dus van buiten het cms, wel dia's kan uploaden... Hoe waterdicht is zo'n beschermer dan haha.

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik meld nog wat De Heeg erover zegt etc.
mev
Power Poster
Power Poster
Posts: 371
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:00 pm

Re: Kan niet bij mappen van Bestandsbeheer: 'Forbidden etc'

Post by mev »

Provider meldde dat de firewall inderdaad de boosdoener is (malware beschermer Imunify 360).
Die 'vindt' kennelijk dit (het benaderen van bestanden mbv Bestandsbeheer) een gevaarlijke handeling/code, die in het verleden eerder is misbruikt.
Ze hebben nu bep. regels uitgezet, en het werkt dus weer. Maar dat uitzetten kan alleen bij CMS-en die 'bijgewerkt' zijn, zegt provider. Neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat alle veiligheids-updates zijn uitgevoerd. Dat doe ik wel altijd, althans wanneer ze uitgegeven worden. De frequentie vd uitgiftes van updates lijkt de laatste tijd wel veel lager, niet alleen vd core maar ook die van plugins ed. Hopelijk blijft het systeem toch veilig ??

Dank nogmaals Velden en Tristan!
willemijn
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”