Eigenaardigheid in gallery

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 947
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Eigenaardigheid in gallery

Post by janvl »

ik help een kollega een 1.12.2 site voor te bereiden op de stap naar versie2.

De kopie van de webspace bleek onvolledig (dat is al vreemd).
De grote problemen deden zich voor bij beeldjes voor gallery.
Nadat uiteindelijk alle bestanden weer op hun plaats waren bleken de tabellen van de gallery-module inkompleet.
Uit een oudere backup heb ik die weer kunnen opbouwen en alles is aanwezig.


Nu heb ik een fenomeen dat ik niet verklaren kan.
Als gallery gestart wordt dann komt de pagina met kleine blauwe driehoekjes om de boomstruktuur uit te klappen, daar krijg ik dan de galerien dubbel.

Voor we gaan upgraden zou het fijn zijn als ik geen vreemde zaken meer heb.
Caches zijn leeg, tabellen repareerd en optimeerd, routes nieuw en hierachie nieuw.

Heeft iemand een idee?

mvg
Jan
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by velden »

Ik weet alleen dat Gallery ook afbeeldingen automatisch importeert door de betreffende folders uit te lezen.

Dat kan een aanknopingspunt zijn. Dus eerst zorgen dat alles op zijn plaatst staat voordat je Gallery gebruikt.
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by tristan »

Weet je dat zeker @velden? Was net een UDT aan het maken die een nieuwe folder aanmaakt als je een CGBlog artikel inschiet maar Gallery lijkt die nieuwe lege folders grondig te verwijderen.
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by velden »

tristan wrote:Weet je dat zeker @velden? Was net een UDT aan het maken die een nieuwe folder aanmaakt als je een CGBlog artikel inschiet maar Gallery lijkt die nieuwe lege folders grondig te verwijderen.
Vrij zeker ja (zie code) en ik meen ook te kunnen afleiden dat legen folders worden verwijderd. Niet 100% zeker maar heel aannemelijk wat je schrijft.
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 947
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by janvl »

Bedankt Velden,

tijdens het herstel waren bepaalde beeldjes niet aanwezig.

Nu staat alles op zijn plaats.

Als ik op Galerie klik krijg ik een korrekt overzicht van de folders.

Ook browsercache legen hielp niet.

Ergens in het systeem hangen data van voor de korrektie van de tabellen, maar waar?

mvg
Jan
User avatar
Gregor
Power Poster
Power Poster
Posts: 1874
Joined: Thu Mar 23, 2006 9:25 am
Location: The Netherlands

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by Gregor »

tristan wrote:Weet je dat zeker @velden? Was net een UDT aan het maken die een nieuwe folder aanmaakt als je een CGBlog artikel inschiet maar Gallery lijkt die nieuwe lege folders grondig te verwijderen.
Verwijdert Gallery deze of wordt het niet in de database van Gallery opgenomen?
deactivated010521

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by deactivated010521 »

Gallery slaat albums en afbeeldingen in 1 tabel op, "cms_module_gallery", dit is een ontwerp keuze die al heel lang geleden genomen is.

Alle data in 1 tabel maakt het opvragen van data via sql snel maar iets lastiger om een splitsing te maken tussen albums en afbeeldingen (SQL / Joins tussen tabellen).

Met deze query kan je een overzicht opvragen van actieve albums (controleer op duplicaties), de paden moeten overheen komen met de map waarin de afbeeldingen zijn opgeslagen:

Code: Select all

SELECT fileid, filename, filepath, galleryid
FROM cms_module_gallery
WHERE galleryid >= 1
AND filename LIKE '%/'
ORDER BY galleryid
Het is inderdaad zo dat je niet luk raak sub-mappen kunt aanmaken onder Gallery/... Er is een verbinding tussen het filepath and de map naam uit bovenstaande query. Best lastig als je mappen wil hernoemen of herstrucuteren, want dit moet dan ook in de database gebeuren.
janvl
Power Poster
Power Poster
Posts: 947
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:57 am

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by janvl »

Bedankt Arnoud,

met die uitleg moet ik de samenhang weer kunnen herstellen.

Moet ik bij de tabel gallery_props nog op iets letten?
Die heb ik ook na afloop over genomen.

Mvg
Jan
deactivated010521

Re: Eigenaardigheid in gallery

Post by deactivated010521 »

Zover ik het kan zien heeft ieder album een entry in tabel `cms_module_gallery_props` de waardes die hierin staan gaan over de gebruikte template en cmsms login accounts die toegang hebben tot een album. Deze heb ik voor 1 website meestal gelijk. Als je de waardes voor 1 album weet kan je die denk ik overnemen in alles andere rijen.

Hopelijk kan je daar een eind mee komen.

Als er niet te veel albums in gebruik zijn kan handmatig migreren ook.

Gaat het om een grote bulk dan kan een shell script je misschien uit de brand helpen.

Ik heb nooit gekeken wat voor functionaliteiten Gallery onderwater gebruikt maar kan me voorstellen dat er een aantal generiek en herbruikbaar zijn.

Code: Select all

$modops = cmsms()->GetModuleOperations();
$gallery = $modops->get_module_instance('Gallery');
$db = cmsms()->GetDb();

if ($gallery == FALSE) {
	return false;
}

...
Heb je de basis gegevens van een album bijvoorbeeld in 1 database dan zou je ze tussen verschillende databases kunnen migreren. 1 oude vervuilde database naar 1 nieuwe schone installatie.

Functies van Gallery:
- aanmaken van album
- invullen van cutomfields + props
- per album importeren aanmaken van uploads
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”