Page 1 of 1
Eigen module
Posted: Mon Nov 13, 2006 5:58 pm
by yoohan
Even een vraagje hier.
Is het ook mogelijk om je eigen module (een beheertool) in het cms-admin gedeelte te verwerken.
Dus dat het in het menu staat, en binnen het inloggebeuren van CMS made simple valt.
Zodat je niet 2 aparte cms-jes hoeft te hebben?
Kortom: Is het mogelijk een eigen module te installeren?
Re: Eigen module
Posted: Fri Nov 17, 2006 1:15 pm
by amygdela
Wat zeg je allemaal?
Wees eens duidelijk in je vraagstelling aub.
Re: Eigen module
Posted: Sat Nov 18, 2006 5:40 pm
by petert
yoohan wrote:
Is het ook mogelijk om je eigen module (een beheertool) in het cms-admin gedeelte te verwerken.
Dus dat het in het menu staat, en binnen het inloggebeuren van CMS made simple valt.
Zodat je niet 2 aparte cms-jes hoeft te hebben?
Kortom: Is het mogelijk een eigen module te installeren?
Ja, dat is goed mogelijk. De makers van dit cms hebben hun best gedaan om de integratie van zelfgemaakte beheertools erg makkelijk te maken.
Zoek maar eens in het forum (en dan de Engelstalige groepen, niet deze Nederlandse groep waar niets gebeurt). Er zijn zelfs modules om modules aan te maken.
Re: Eigen module
Posted: Sun Nov 19, 2006 11:04 am
by Dee
yoohan wrote:
Dus dat het in het menu staat, en binnen het inloggebeuren van CMS made simple valt.
Zodat je niet 2 aparte cms-jes hoeft te hebben?
Kortom: Is het mogelijk een eigen module te installeren?
Tuurlijk kan dat, veel modules doen dat ook. Een kwestie van een (eigen)
module maken.
Als de
HasAdmin() method in je module true teruggeeft komt de module in het beheermenu. Standaard onder Uitbreidingen/Extensions dacht ik, maar dat kan je wijzigen met de
GetAdminSection() method. Zie de voorbeeld code in Skeleton.module.php van de
Skeleton module:
Code: Select all
/*---------------------------------------------------------
HasAdmin()
This function returns a boolean value, depending on
whether your module adds anything to the Admin area of
the site. For the rest of these comments, I'll be calling
the admin part of your module the "Admin Panel" for
want of a better term.
---------------------------------------------------------*/
function HasAdmin()
{
return true;
}
/*---------------------------------------------------------
GetAdminSection()
If your module has an Admin Panel, you can specify
which Admin Section (or top-level Admin Menu) it shows
up in. This method returns a string to specify that
section. Valid return values are:
main - the Main menu tab.
content - the Content menu
layout - the Layout menu
usersgroups - the Users and Groups menu
extensions - the Extensions menu (this is the default)
siteadmin - the Site Admin menu
viewsite - the View Site menu tab
logout - the Logout menu tab
Note that if you place your module in the main,
viewsite, or logout sections, it will show up in the
menus, but will not be visible in any top-level
section pages.
---------------------------------------------------------*/
function GetAdminSection()
{
return 'extensions';
}
Het ligt er een beetje aan wat de bedoeling is, maar het is ook mogelijk een niet-admin "inloggebeuren" te maken met behulp van de
Frontend Users en
CustomContent modules.
Re: Eigen module
Posted: Tue Dec 05, 2006 5:53 pm
by yoohan
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik was er een tijdje niet ivm vakantie.
Maar ik heb die stappen doorlopen, en mijn eigen module gecreërd.
Maar waar kan ik nu mijn code voor mijn eigen module toevoegen?
Hij heeft in de map modules een map gemaakt met de door mij gekozen naam etc. alles is dus wel goed gegaan, maar ik heb nog te weinig ervaring met CMSMadeSimple om nu te weten wat ik moet doen.
Re: Eigen module
Posted: Tue Dec 05, 2006 7:36 pm
by Dee
yoohan wrote:
Maar waar kan ik nu mijn code voor mijn eigen module toevoegen?
action.default.php - wordt aangeroepen op de site zelf (front-end)
action.defaultadmin.php - wordt aangeroepen in het admin gedeelte (back-end)
Je kunt eventueel ook in je module een
DoAction functie definieren, (uit Skeleton-1.2.0):
Code: Select all
function DoAction($action, $id, $params, $return_id=-1)
{
switch ($action)
{
case 'default':
{
// this is the plug-in side, i.e., non-Admin
...
break;
}
case 'defaultadmin':
{
// only let people access module preferences if they have permission
if ($this->CheckPermission('Use Skeleton'))
{
...
}
break;
...
}
Re: Eigen module
Posted: Sat Dec 09, 2006 1:57 pm
by yoohan
Die 2 pagina's heb ik gevuld met de standpagina van beide (de code daarvan)
Maar die eigen module bestaat wel uit zo'n 10 PHP pagina's dat is geen probleem?
En ik weet niet echt hoe ik hem actief moet krijgen.
Nu staat er: Afhankelijke variabele ontbreekt
Ondanks dat CMSMadeSimple niet zo moelijk is, is een eigen module installeren voor mij nog redelijk lastig
Hoe krijg ik hem dus nu actief met alle pagina's etc?
Alvast bedankt!
Re: Eigen module
Posted: Tue Dec 12, 2006 3:54 pm
by enisdev
Het zou mooi zijn als iemand met ervaring een soort " Hello World " module beschrijft.
ontwikkelaars onder ons zullen direct begrijpen wat ik bedoel.
Een uitleg hoe je een nieuwe menu toevoegd in de admin gedeelte.
Met deze menu zou je bijv
je naam en je e-mail kunnen invullen.
En als je deze op een bepaalde manier implementeert dus {module=helloworld} etc dat er dan
Hallo je e-mail is staat.
Dit zou een hele duidelijke begin zijn om in iedergeval een stap te zetten hoe je een module kan maken.
Wie heeft hier ervaring met het ontwikkelen van een module ? en kan een simpele maar dan werkende voorbeeldje stap voor stap uitleggen ?
Re: Eigen module
Posted: Tue Dec 12, 2006 4:25 pm
by petert
enisdev wrote:
Wie heeft hier ervaring met het ontwikkelen van een module ? en kan een simpele maar dan werkende voorbeeldje stap voor stap uitleggen ?
Neem een van de twee modulemaakmodules, deze generen erg goede voorbeelden
Re: Eigen module
Posted: Tue Dec 12, 2006 4:48 pm
by Dee
enisdev wrote:
Het zou mooi zijn als iemand met ervaring een soort " Hello World " module beschrijft.
Euh, zoiets als de
Skeleton module bedoel je?
Die voegt een admin gedeelte toe waar je "sing loud" kunt aan of uit zetten.
Met {cms_module module=Skeleton} wordt de ingestelde waarde weergegeven.
De andere "modulemaakmodule" die petert bedoelt is
Module Maker.
Beide staan
hier omschreven (nog niet vertaald naar het Nederlands, misschien voelt iemand zich geroepen?)
Re: Eigen module
Posted: Wed Dec 13, 2006 7:41 am
by enisdev
Ik heb de genoemde twee modulen zien staan.
Maar ik wist niet dat het ook een werkend voorbeeldje was.
Ik dacht meer een kale module code template of iets dergelijks.
Ik ga het even uitproberen,
bedankt!
Re: Eigen module
Posted: Wed Jan 10, 2007 4:48 pm
by yoohan
@ enisdev: Ben jij er uit gekomen?
@ iedereen:
Wat is nu precies het makkelijkste om een eigen module te maken, verder bouwen op de skelton module of toch zelf een module maken met de modulemaker.
Dat laatste heb ik gedaan, maar hij is niet goed geinstalleerd staat er, en ik weet niet goed hoe ik mijn module dan verder uitbreid, het admingedeelte in welke php file moet ik dit zetten etc?
Ik hoor het graag
Mvg,
Yoohan
Re: Eigen module
Posted: Thu Jan 11, 2007 11:47 pm
by Dee
yoohan wrote:
Wat is nu precies het makkelijkste om een eigen module te maken, verder bouwen op de skelton module of toch zelf een module maken met de modulemaker.
Voor mij was de Skeleton module een perfect voorbeeld; die laat precies zien hoe je iets op de site kunt laten zien dat je in het beheer gedeelte kunt aanpassen. In combinatie met de module
API documentatie/code van lib/classes/class.module.inc.php kun je dan aan de slag.
En goed kijken naar de code bestaande modules natuurlijk...
Grtz,
D